poster

Rozbitý svět

  • Velká Británie

    Broken

  • Slovensko

    Rozbitý svet

Romantický / Drama

Velká Británie, 2012, 91 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • cachina
    ****

    Rozbitý svět je zajímavý a hlavně kvalitní debut britského režiséra Rufuse Norrise, jenž se může pyšnit i několika cenami. Hlavním hybatelem kauzality je interakce mezi třemi rodinami, které spolu sousedí a bydlí na konci ulice. Každá má své problémy, dvě z nich nejsou úplné a třetí se musí starat o mentálně zaostalého syna. Ústřední hrdinkou je mladá dívka, Skunk, která po bezstarostných prázdninách nastupuje do školy. Prožívá svou první lásku, ale musí také čelit šikaně, a stává se svědkem a někdy i přímým účastníkem neradostných událostí světa dospělých. Zápornou úlohu zde ztvárnila sousedská rodina, tvořena třemi dcerami a otcem. Jejich jednání budete na jedné straně odsuzovat, ale na druhé straně budete jejich motivace chápat. Chronologické vyprávění je přerušováno flashbacky, které podají vysvětlení nastolené situace, která je doposud pro Skunk a samotného diváka otazníkem. Snímek v závěrečné části graduje a divák ani napětím nebude dýchat.(7.2.2014)

  • Belatris
    *****

    Nádherný film, který jako jeden z mála dokázal perfektně vybalancovat emoce, napětí a sociální rozměr. Ničeho nebylo příliš, všechno do sebe zapadlo a přineslo to maximální divácký zážitek. Bez debat je to snímek hodný zařazení do nejoblíbenějších filmů. Smekám před scénáristou a režisérem, protože dokázali z daného žánru vytěžit nejvíc, co pamatuju.(11.12.2016)

  • Superpero
    ***

    Z počáteční bezstarostné nudy se to po půli přepne do "všichni jsou v prdeli módu," což chvílemi působí docela vykalkulovaně, (záchranka a policajti byli v těch třech domech snad častěji než v osmi sériích Zoufalejch Manželek) ale když přituhuje, tak si to pozornost umí udržet. Hlavní hrdinka mi bohužel nebyla moc sympatická. Civilní Tim Roth byl dobrej.(3.9.2016)

  • Hwaelos
    ****

    Všichni herci tady šlapou jako hodinky, je to perfektně vybalancované mezi humorem, (nostalgickým) smutkem, i sociálním vyzněním... až na ten konec. Tam se Norris stal obětí přepjatosti, které se mu dařilo tak dobře vyhýbat předtím. Kataklyzmatický závěr, kde jedna chyba spustí řetězec neštěstí všech ostatních postav je specialitou A. G. Inarritua, jenže v jeho filmech (Amores Perros, 21 gramů) se postavy prakticky neznají a výsledná kauzualita nepůsobí tak přímočaře. Proto vedle něj působí Rozbitý svět poněkud přímočaře. Nešťastná je hlavně režisérova snaha co možná doslovně uzavřít svůj příběh a všechny jeho linie. Kdyby film končil scénou, kdy vyjde ven Rothův zakrvácený soused a zhroutí se u auta, nejen, že by to podpořilo interpretační nejednoznačnost, která je pro každé umělecké médium klíčová (zdravíme Wolfganga Isera a Kostnickou školu), ale byl by to i efektní návrat na začátek filmu, k jeho první scéně. Namísto narativní elipsy se dočkáme naivní, rádoby snové scény z kómatu, která málem poslala do kómatu mě.(14.8.2014)

  • Morien
    ***

    Jsem zmatená. Ne že bych si nedokázala užít mix žánrů, ale to je v případě, když je cílený a vytěžený. Tady mě s největší pravděpodobností nejvíc mate označení drama, sociální drama. Protože mám dojem, že film je ultimátně o něčem trochu jiném a rozhodně je vyprávěn úplně jinými prostředky, než jaké by byly typické pro "sociální drama". Například scéna, kdy Rickovi rodiče stojí v obývacím pokoji a diskutují nad šišatým nápisem na dortu, má mnohem blíž k jakémusi surrealistickému existencialismu. Ale oproti tomu tři vlčí sestry a falešná obviňování ze znásilnění jsou motiv typický právě pro sociální sondy. Sekvence otravování tatíčka kvůli telefonu je zase přímočará jako v nějaké slapstick komedii. Nejistou ruku při utváření výrazu celého filmu lze asi přičíst tomu, že se jedná o režisérský debut. Scenárista úplný začátečník není a vypadá to, že si na tomhle materiálu oproti přesně zaškatulkovatelným předchozím počinům zkoušel magičtější a rozvolněnější druh příběhu (ale neznám knižní předlohu, takže víc to rozebrat nemůžu, i když porovnání kniha - literární scénář - film by bylo asi hodně zajímavé). Zpracování mi přijde neukočírované třeba proto, že je poznamenané aktuálně módní hipsterskou estetikou, která mi přijde mírně samoúčelná a v závěru vlastně i docela otravná. Potenciál herců mi přijde nevyužitý. Třeba to, že Tima Rotha za celou dobu neuvidíme jinak než v obleku. A to se film celou dobu odehrává "u něj doma", jenom asi v jedné nebo dvou krátkých scénách jakože "pracuje", takže by byl formální oděv na místě. Vytváří to dojem nedotaženosti, film si bere za své velkou řadu témat a motivů, ale v detailech/hloubce ponoru selhává. To se záběry postav na estetickém vrakovišti nebo v zasklené mlze nahradit nedá.(5.5.2014)

  • - Britský spisovateľ Daniel Clay, ktorý napísal novelu "Broken", podľa ktorej bol natočený tento film, bral inšpiráciu z novely Harpera Leeho "To Kill a Mockingbird". (Eoin)

  • - Eloise Laurence, představitel Skunk, přišla na konkurz skoro jako poslední. Přesto si ji režisér Rufus Norris vybral z 850 dívek, které na konkurzu byly. (Terva)

  • - Herečka Eloise Laurence (Skunk) naspievala všetky pesničky k filmu. (Eoin)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace