poster

Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec

  • Velká Británie

    The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover

  • Francie

    Le Cuisinier, le voleur, sa femme et son amant

  • Slovensko

    Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec

Drama / Krimi

Velká Británie / Francie / Nizozemsko, 1989, 124 min

  • pakobylka
    ****

    Nenechte se zmást mírně rozvernou a lehkovážnou první polovinou: TOMU, co přijde, se zaručeně smát nebudete. A závěr? Morbidní, šokující, děsivý, zvrácený ... a ospravedlnitelný - svým způsobem představuje jediné možné východisko. Dobrou chuť vám přát nebudu, to by bylo až nechutně cynické. P.S.: Silnému výslednému dojmu významnou měrou napomohla kromě výtvarného pojetí i velice sugestivní hudba, navzdory tomu čtvrtou * přihazuju s lehkým sebezapřením - milostným scénám jsem úplně na sto procent nevěřila ... a to je v tomhle případě docela závažný problém.(30.5.2011)

  • gudaulin
    **

    Peter Greenaway je hodně svébytný filmař, který neodolatelně přitahuje vytříbené estéty, nepočetné filmové fajnšmekry a početnou armádu snobů (neškareďte se, já dobře vím, že právě vy patříte do těch prvních dvou kategorií), zatímco průměrný filmový divák nad ním krčí rameny a neví si s jeho dílky rady. Greenaway ani tak netočí filmy, jako spíš inscenuje obrazy. Posuzovány samy o sobě můžou být považovány za vrchol estetiky, jenže je to celé strašně přestylizované, pozérské a odtržené od reality. Příběh vůbec není podstatný a myslím, že by bylo lepší navštívit nějakou galerii, než sledovat více než 2 hodiny samoúčelné dekadentní hříčky. Za řemeslo, tzn. scénu se spoustou vychytaných detailů, kameru a herecké obsazení jsou to 2* a 40 % celkového dojmu. To ostatní jde mimo mě...(19.5.2011)

  • GodComplex
    **

    Po predchozich 2 filmech jsem dal Greenawayovi ultimatum - jestli me i po treti bude nudit artem a ukaze mi penis, tak u me konci. A co udela Greenaway? Zacne me nudit uz v prvnich 5ti minutach a pero na me jako naschval vytahne hned v prvni scene a jeste toho cloveka pomaze hovnama. K tomu Tim Roth blijici musle, sex sceny seschle Helen Mirren, odbarvene vykastrovane pistici cosi a odpudive prase, ktere non-stop mele hovadiny prisernym britskym prizvukem. Vysledek je jasny - Greenaway u me skoncil. Art neart - 1 hvezda za uzasnou hudbu Michaela Nymana a druha za finale. 4/10(24.2.2012)

  • JASON_X
    ****

    Můj první Greenaway v dávných časech mého filmového experimentování. A i když jsem pak viděl i několik jeho dalších filmů, tenhle se mi zapsal do paměti nejvíc. Dodnes si zřetelně pamatuju, jak mocně na mě zapůsobila jeho vizuální i hudební stránka, jak jsem byl plný dojmů z jeho opulentní výpravy, hýřivých kostýmů, z té přehršle barev i zvuků, z dlouhých jízd kamery restaurací i dlouhou kuchyní, ze smutné písně, kterou zpíval kuchařský učeň... bylo to kdysi dávno moje možná první setkání s tímhle způsobem filmového umění. A dodnes mám tenhle film rád, i když mi tak úplně nesedí jeho extrovertnost, jeho živočišnost a teatrálnost, ale to je můj problém, ne vada filmu. Postava Zloděje je možná jednou z nejodpornějších postav filmové historie, v kohortě jeho nohsledů se mihne i mladý zfetovaný Tim Roth, Helen Mirren odhaluje svoje nesporné tělesné půvaby a kdyby si přitom hodila pytel na hlavu, byla by ještě hezčí... Jen škoda, že působivému finále předcházejí dvě zdlouhavé a nudné scény, které spolehlivě narušují dosavadní skvělé filmové tempo.(26.1.2015)

  • Vančura
    *****

    O kvalitách filmu (hudba, kamera, výtvarné zpracování, herecké výkony...) se zde rozepisují jiní, přijde mi zbytečné proto opakovat to, co již bylo řečeno. "Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec" je vizuálně vytříbený, provokativní a rafinovaný dialog s divákem, který na tuto hru musí přistoupit. Svérázným zpracováním (minimum lokací, výrazná stylizace, postavy - archetypy) mi tento film připomněl Trierův snímek "Dogville" z r. 2003, kde je divadelní stylizace a scénický minimalismus doveden do krajnosti. Což se samozřejmě nemusí líbit každému, ani jeden snímek proto není pro každého a jistě si najdou spoustu odpůrců. U Greenawaye na tom bude mít podíl mj. i výrazná ambivalence, kterou tento snímek v divákovi sugeruje - od vizuální smyslné podívané je k naprostému hnusu jen malý krůček. Toto vyznění filmu skvěle vystihuje jedna z replik M. Gambona v roli jedné z titulních postav: "Musíte pochopit, že dobrý kuchař tvoří nezvyklé kombinace, jako třeba kachnu s pomeranči, nebo ananas se šunkou. Říká se tomu umění. Taky jsem umělec, tím jak dokážu skloubit práci a potěšení. Peníze jsou mým povoláním, jídlo mým potěšením. Georgie je taky mým potěšením, ale takovým intimnějším způsobem, než je cpaní se a vyměšování. Přesto obě potěšení k sobě mají blízko. Intimní partie a nečisté partie jsou kousek od sebe, už jen to ukazuje, jak jsou si jídlo a sex blízké." Výjimečný film s šokujícím závěrem. Raději nedomýšlet, jak asi vypadal u natáčení tohoto filmu catering :)(22.5.2011)

  • - Psí exkrementy byly vytvořeny z čokoládové pěny. (Chatterer)

  • - Film je volně založen na dramatu Johna Forda ze 17. století, 'Tis Pity She's A Whore'. (Chatterer)

  • - V tomto filmu si poprvé spolu zahrají společně Michael Gambone a Ciarán Hinds, který se později setkali na place ještě třikrát, naposledy pak během natáčení filmu Harry Potter a Relikvie smrti - část 2 (2011), kde ztvárnili bratry Albuse a Aberfortha Brumbálovi. (Missa08)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace