poster

Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec

  • Velká Británie

    The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover

  • Francie

    Le Cuisinier, le voleur, sa femme et son amant

  • Slovensko

    Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec

Drama / Krimi

Velká Británie / Francie / Nizozemsko, 1989, 124 min

  • EvilPhoEniX
    ****

    Představa vesmíru v restauraci. Parkoviště je svět, kuchyně je očistec, dámské záchody jsou nebe, jídelna je peklo! Peklo je řízené Michaelem Gobonem v roli excelentního,cholerického satana,z kterého má každý respekt. Při sledování jsem se cítil,jako bych seděl v hledišti na divadelním představení za doprovodu vskutku pekelného soundtracku. Tenhle film je tak rafinovaný,smyslný,inteligentní,důvptiný a tak zvláštní,že by si jej nikdo neměl nechat ujít.(13.12.2013)

  • Aelita
    *****

    Život je restaurace, ne knihovna. Dekadentní a extravagantní mistrovské dílo hyperrealismu a v lecčem zvracené malebnosti. Království sedmi smrtelních hříchů na pozadí Oslavy důstojníků Svatojiřské gildy od France Halse, kde předvádí svoji pochybnou moc bohatý zloděj strkající si do huby nejvybranější jídlo a vypouštějící z ni nejvulgárnější odpad. A tento otvor rozhodně převažuje nad jeho výčnělkem. Skutečný impotent a skutečný kanibal - produkt společnosti spotřeby. Jeho žena postrádající lidskou pozornost, úctu a lásku, ale nepostrádající odvahu, hrdost a duchapřítomnost. Kuchař - oblíbený typ Petera Greenawaye - ironický perfekcionalista posedlý vášní k umění, pro kterého nehraje roli, jaké dílo vytváří - architekturu, malířství, hudbu nebo gastronomii. Milovník francouzské revoluce, který hltá knihy a je schopen milovat, čímž projevuje vyšší stupeň lidství. Celkově mytologický bestiář, kde lze vysledovat spojitosti mezi člověkem a zvířetem a kde se neustále reprodukují dvě základní složky přírodního života - sexualita a smrt, ať již jsou jakkoliv deformované civilizací a kulturou. Film plný metafor. Restaurace jako metafora zažívacího traktu: kuchyň pro příjem, skladování a přípravu jídla, jídelní sál pro trávení a zažívání a toaleta pro vyprazdňování s plynulým přejezdem kamery mezi nimi. Vyhnání obnažené milenecké dvojice z ráje hojnosti do říše smrti. A nakonec podobně jako ve "Velké žranici" Marco Ferreriho velký vzdor malého člověka vůči "lásce" všemocného žárlivého boha, který sice obšťastnil člověka na rozdíl od zvířat touhou po kráse a ideálech, ale jaksi "zapomněl" mu dát skutečnou svobodu a nezávislost na hmotě - lidský vzdor, který se vylévá v hrdě zoufalé "Žraním a šoustáním k smrti" pro člověka a "Na, žer a udav se tím!" pro boha.(14.5.2011)

  • Elfias Dóže
    *****

    Filmová pochoutka, vizuálně úžasný film (ty barvy - vyniká především smyslně rudá, to snímaní jednotlivých scén) s amorálním, odpudivým hlavním hrdinou v podání Michaela Gambona, jehož monology (nejen) jsou nezapomenutelné. 90% P.S. Díky uživateli ork za tip.(5.11.2012)

  • Adam Bernau
    *****

    Ano, doslovnost. Doslovnost obrazu. Proč si brát servítky? Kuchař, císař, jeho žena, její milenec. Kanibalismus. Tak to chodí a občas to tak i dopadá. Ostatně, dorozumívací řečí zde není francouzština, nýbrž angličtina. Kuchyň, jídelna, záchod. Venkovní prostor – psi, výkaly, hnijící maso. Depozitář knih. Opulence. Revoluce. Ale co viděl kuchař, viděli jsme i my. Život může být velmi estetický. Proč ho tak vnímáme jen na těch obrazech? (PS: Pravděpodobně budu muset brzy znovu zhlédnout Zet a dvě nuly a doplnit mu pátou hvězdu.) (PPS: Nejlepší doporučující komentář: Milodar. Boha bych z toho neobviňoval. Za co bychom stáli bez závislosti na hmotě?)(13.1.2015)

  • JayZak
    ****

    Greenaway vizionář, provokatér a malíř. Člověk, co vidí v kinematografii nevyužitou možnost filmové suroviny zejména co se týče děl, která bychom si dost dobře mohli přečíst i na papíře. V Kuchaři, zloději, jeho ženě a jejím milenci (uff..) si můžem jeho snahy oživit hýbající se obrázky velmi dobře všimnout. Většinu filmu se odehrává pouze v několika místnostech, kdy je každá koncipovaná jako detailně propracovaný obraz, založený zejména na dojmu z barvy. Působivě to vypadá zejména při přejezdech z místnosti do místnosti, pěkně tak vyniká konrast. Připomnělo mi to Rembrandtovy obrazy, nebo kousky z renesance. Zátiší s ovocem, mnoho lidských postav, napadá mě i Poslední večeře, kde by vtipně místo spasitele seděl zosobněný ďábel Albert (výborně zahraný Michaelem Gambonem). Tak či onak, i přes pomalé tempo se je pořád na co dívat, zkoumat detaily, vstřebávat pocit z celku, podobně jako v galerii. Po obsahové stránce se provokatér taky nezapře, od prvních záběrů na nás autor chrlí obrazy hnusu, které se dotýkají "zlodějské" smetánky, podle Greenawaye ne nepodobné Thatcherovskému režimu. S tímto postojem sice nemusím souhlasit, ale přesto nelze neocenit filmařskou kvalitu a krásu tohoto díla.(12.12.2010)

  • - V tomto filmu si poprvé spolu zahrají společně Michael Gambone a Ciarán Hinds, který se později setkali na place ještě třikrát, naposledy pak během natáčení filmu Harry Potter a Relikvie smrti - část 2 (2011), kde ztvárnili bratry Albuse a Aberfortha Brumbálovi. (Missa08)

  • - Film je volně založen na dramatu Johna Forda ze 17. století, 'Tis Pity She's A Whore'. (Chatterer)

  • - Psí exkrementy byly vytvořeny z čokoládové pěny. (Chatterer)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace