Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Zralá třicátnice a brilantní profesorka klavíru Erika Kohut (Isabelle Huppert) vede trojí život. Zatímco ve dne je váženou osobností pedagogického sboru Vídeňské konzervatoře, večer ukájí svou zvrhlou sexualitu v obchodech s nejhrubším pornem, šmírováním mileneckých párů a masochistickým sebezraňováním. Třetí podobou její existence je vypjaté soužití s tyranskou matkou (Annie Girardot), plné brutálních hádek a vášnivého usmiřování. Erika přesto dokáže udržet svůj bizarní životní styl pod kontrolou až do chvíle, kdy se seznámí v pohledným a talentovaným studentem Walterem (Benoît Magimel). Oboustranná citová náklonnost záhy narazí na neschopnost Eriky navázat normální erotický vztah. Její temné vášně promění rodící se lásku v trýznivé peklo... Kontroverzní Pianistka byla s příznivým ohlasem uvedena na MFF Cannes. Oba hlavní představitelé Isabelle Huppert a Benoît Magimel obdrželi Ceny pro nejlepší herce, zatímco režisér Michael Haneke získal za svůj film Velkou cenu poroty. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (344)

eLeR 

všechny recenze uživatele

Láska má blízko k nenávisti. Chlad k vášni. Odmeranosť zase k posadnutosti. Každý máme svoje úchylky. Niekto menej a niekto viac úchylné, ale nie všetky naše predstavy chceme naozaj uskutočniť. A keď ich aj uskutočníme, niekedy zistíme, že to nebolo to, čo sme si predstavovali. Isabelle a Benoît boli výborní. Muzika excelentná. Tento Haneke sa mi veľmi páčil. ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Pianistka se velmi těžko vstřebává a ještě hůř se o ní píše (komentář může obsahovat spoilery). Předně musíme sledovat dva komplikované, vyhrocené vztahy (matka x dcera, učitelka x žák) a navíc v průběhu filmu přehodnocovat názor na jednotlivé postavy. Haneke opět, jak je jeho dobrým zvykem, nechutně manipuluje s divákem, když ho nejprve donutí Eriku za její jednání nenávidět, aby ji posléze učinil obětí prachsprostého, čítankového znásilnění. Na jednu stranu se v tu chvíli vkrádají nebezpečně misogynní myšlenky jako "to má za to", na straně druhé se objevuje lítost a vztek nad bezmocností hlavní (anti)hrdinky, která je navíc do značné míry dílem přehnaně protektivní a incestuálně-despotické matky. Tahle morální facka, kterou nám režisér uštědřuje, není nepodobná té z Funny Games nebo z Tarantinových Hanebných Panchartů (inferno v divadle) a vytváří možná ještě silnější kognitivní disonanci. Nakonec to vše můžeme číst jako tragický příběh o ženské (nebo i obecně lidské) impotenci, kde neschopnost zdravě se sexuálně vyjadřovat úzce souvisí s neschopností plně se realizovat v profesním/uměleckém/tvůrčím životě. _____ Nejprve jsem vůbec netušil jak film hodnotit, ale za takhle výjimečné zprostředkování protichůdných emocí musím jít na max. Haneke je ďábel. ()

Reklama

Webb 

všechny recenze uživatele

[9,5/10] (CNC, Eurimages, Canal+, Alain Sarde, MK2, WFF, Wega Film, arte, ORF) (Barevný /// Produkce: Yvon Crenn, Christine Gozlan, Veit Heiduschka /// Scénář: Michael Haneke podle románu Elfriede Jelinekové /// Kamera: Christian Berger /// MFF v Cannes: Michael Haneke (Velká cena poroty), Benoît Magimel (herec), Isabelle Huppert (herečka)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Anatomie obsese a sadomasochismu v ženském vydání, Hitchcock na feministický tón až velmi svého druhu? To jsou otázky, které napadnou poučenějšího diváka při zhlížení tohoto filmu. Kontrast několikerého života stárnoucí vážené profesorky prestižní vídeňské konzervatoře se zauzluje ve zřídka vídané vášni vlastně ne zcela dovršené a o to zmatenější patologie. Jeden muž je z toho jelen s i bez parohů. Zřejmě právě tyto zákruty a jejich vysledovávání jsou smyslem a posláním filmu taženého právě Huppertovou, která i tady stvrzuje univerzálnost svého hereckého záběru. V zcela nezvyklé úloze ale vystupuje i Girardotová, z jejíž matky-megery-strigy jde nezastíraná hrůza. Citový vztah dcery a matky je stejně zmatený jako dceřin vztah ke studentovi a dotváří jeden bludný kruh narušeného a nešťastného osudu, který touží také po slunci a výšinách snového života ideálních lidí. Asi je dobré vědět, co všechno ještě patří do našeho světa. A rozporuplný pocit z filmu je pravděpodobně nejlepší odpovědí na otázku po režisérově a scénáristově motivu. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Haneke opäť ponúka surový a provokatívny pohľad na život profesorky a učiteľky piána. Jej osamelý život, ktorý zdieľa len so svojou mamou, dostáva po príchode mladíka nový rozmer a je tu priestor pre jej skryté úchylky, ktoré doteraz nemala s kým praktizovať... Film erotikou priamo veľmi neprovokuje, zopár krátkych záberov by sa našlo, ale inak v pohode. Meno Kohútová znie dosť slovensky, prípadne česky, no jej pôvodu sa režisér nevenuje. Všetky scény s jej mamou, výborná A. Girardot sú skvelé a práve tie som si užíval najviac. Celý film je výbornou psychologickou drámou a štúdiou trochu divného človeka a zvlášť ženy, čo je trochu netradičné. Moje žena stále trepe, že úchylný sú len muži, tak som jej rád pustil nový pohľad na vec. Haneke to vie, ale stačilo raz, pretože to nie je film, ktorý by ste si radi púšťali opakovane. Ibaže..., by ste boli aspoň z časti úchylný tiež. 80%. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (24)

  • Aby Benoît Magimel mohl získat roli Waltera Klemmera, musel se během tří měsíců naučit zahrát tři klavírní skladby. (Morien)
  • Vedenie filmového festivalu v Cannes po tom, čo film získal až tri ocenenia pre celovečerný film, opäť sprísnilo pravidlá, aby rovnaké dielo nezískalo príliš veľa ocenení. (Arsenal83)
  • Film sa natáčal vo Viedni (Rakúsko). Obdobie natáčania trvalo od 21. augusta do 28. októbra 2000. (Arsenal83)

Související novinky

Evropské kultovky jen na KVIFF.TV

Evropské kultovky jen na KVIFF.TV

20.10.2023

KVIFF.TV, online streamovací platforma spřízněná s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary, spojuje síly s dalšími čtyřmi VOD platformami ze zemí střední a východní Evropy, aby divákům v České… (více)

Reklama

Reklama