poster

Ida

  • polský

    Ida

  • slovenský

    Ida

Drama

Polsko / Dánsko / Francie / Velká Británie, 2013, 82 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • TomPrusik1
    *

    Tak tu máme Polskou ARTOVOU záležitost, která vyhrála Oskara za nejlepší film. A zaslouží si to? Ani náhodou. Je vidět, že v porotě sedí banda fousatých intelektuálů z Katovny https://www.youtube.com/watch?v=fhjGJUOxF9s kteří rozumí těmto filmům a tvrdí jak jsou jedinečné a dokonalé. Co je na tom dokonalého? Vždyť hodinu a půl (naštěstí) koukáte na to, jak začínající mladá jeptiška Anna (chcete-li Ida), co silně věří v Boha, hledá spolu s tetou soudkyní (je to bývalá komunistická svině a má ráda alkohol) hrob (jestli vůbec nějaký je) svých rodičů. Ve filmu nehraje skoro vůbec žádná hudba (jen když jsou na nějakém koncertu) a všichni jsou "strašně ukecaní. Dialogy mezi Annou a soudkyní probíhají nějak takhle: ,,Musím ti říct pravdu." ,,Jakou?" ,,Jsi židovka, jako byli tvoji rodiče." ,,A kde jsou teď?" ,,Jsou mrví" ,,Aha." ,,A teď mě neruš musím jít do práce." Pak se dlouho nic neděje (záběr jak jde Anna po ulici a pak sedí na lavičce) a pak zase někdo něco chytrého řekne. Celé to vypadá, jako kdyby herci nahrazovali kamerama, protože většinou položí kameru na skříň a natáčí se jak třeba jí polívku. Jediné co můžu na tomhle filmu pochválit, tak to, že má JEN 86 minut a že rozumíte příběhu (což u ARTU nebývá zvykem). Jinak hodně zlé. 30%(10.4.2015)

  • Vodnářka
    ****

    Polsko, šedesátá léta. Smutná road movie osudů dvou křehkých žen odhalujících tajemství své rodiny. Naivita, čistota, uzavřenost Anny a Wanda, stejně krásná, tvořící však svou zkušeností, ztrhaností i minulostí ostrý kontrast. Síla jejich střetnutí, lehkost Pawlikowského vyprávění, neskutečné krásy jednotlivých obrazů. A ta naprostá beznaděj, když ono setkání a zkušenost zasáhne duši každé neskutečně, samotný život však směřuje stále stejně do prázdna.(22.10.2014)

  • Enšpígl
    ****

    Mně Ida svým zpracováním připoměla československou novou vlnu 60.let. Obrazová kompozice je vybroušená do posledního záběru a díky tomu vytváří dokonalou atmosféru. Herecké výkony přesně zapadjící do zvolené formy vyprávěného příběhu a pokud jde o emoce, tak ty si musíš najít ve svým nitru, protože režisér není tvoje slepecká hůlka, která je podbízivě zdůrazňuje. Jó Poláci, ty fakt válej ať to vemeš zleva, zprava.(26.2.2016)

  • Anderton
    ****

    Vyzerá to ako česká nová vlna 60. rokov, ale je to film poľský, súčasný a odohrávajúci sa v rokoch 50tych. Pawlikovsky však formou k 50.,60. rokom odkazuje aj formou, možno preto Ida nepôsobí tak naleštene. Akademická do určitej miery však je. Na krátkej ploche rieši otázky hľadania identity na jednej strane, otázky svedomia na strane druhej a otázky národnostno-historicko- politické a ďaľšie na strane tretej. Ida je taká artová jednohubka, ktorá sa celkom úspešne snaží do krátkej stopáže vopchať viacero tém. Ak nebudete očakávať intelektuálno-emocionálnu katarziu, o čo sa ani nesnaží, nemala by vás sklamať.(21.10.2014)

  • ScarPoul
    ***

    Ono je to tak. Ďalší z tých kvázi umeleckých filmov, ktorý nedokáže splniť očakávania, pretože sa o to ani nesnaží. Pawlikowski síce má cit pre obraz, ale budovanie emócií je na bode nula. Rovnako v mojich očiach dopadlo aj jeho Moje leto lásky. Problém s filmom je, že prvá hodina je postavená na jednoduchej zápletke, ktorú režisér zbytočne rozťahuje. Bohužiaľ sa v nej nedozvedáme takmer nič. Je emočne chladná a snaha o pripomenutie si vojnových hrôz je v poľskom filme asi na rovnakom významovom mieste, ako keď v indickom filme niekto uteká na vlak. Film sa stáva zaujímavý posledných 20 minút, ale v najlepšom skončí a neviem ako tí čo to pozerali, ale ja som si rozhodne pomyslel, že ma Idin príbeh nielenže neobohatil, ale sa o to ani nesnažil. Vizuálne pekné, ale načo využívať hĺbku ostrosti, keď v nej nie je skrytý žiadny význam. Čakal som meditatívnu úvahu nad Bohom, dostal som chladný film o hľadaní židovských koreňov a o túžbe po jednom zasunutí. Neurazí, nenadchne.(22.9.2014)

  • - Auto, které se objeví ve filmu, je Wartburg 311. Údajně auto bylo naprosto nepředvídatelné a štáb si užil mnoho zábavy i adrenalinu, zejména si užil produkční štábu. Zároveň ale Wartburg nabízel v kruté polské zimě jediné místo, kde byla snesitelná teplota. (melipa)

  • - Režisér Pawel Pawlikowski mal problém s obsadením predstaviteľky Idy. Agatu Trzebuchowsku, ktorá vo filme Idu stvárnila, objavil v kaviarni, kde pracovala ako servírka. (ambron)

  • - Postava Wandy (Agata Kulesza) je inspirována skutečnou osobou, jedná se o "krvavou" Helenu Wolińskou. Ta poslala na smrt řadu hrdinů protinacistického a později protikomunistického odboje, včetně duchovních. Údajně to byla žena, která kouřila, pila a vyprávěla vtipy, byla známá tím, že nemohla vystát hlupáky, ale zároveň působila jako srdečná a velkorysá žena. V 90. letech polská vláda žádala o vydání Heleny Velkou Británii. (melipa)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace