poster

Strýček Váňa

  • Sovětský svaz

    Ďaďa Vaňa

  • Sovětský svaz

    Дядя Ваня

  • Sovětský svaz

    Dyadya Vanya

  • angličtina

    Uncle Vanya

  • Slovensko

    Ujo Váňa

Drama

Sovětský svaz, 1970, 104 min

Scénář:

Anton Pavlovič Čechov (divadelní hra), Andrej Končalovskij
  • anderson
    ****

    Trikrát s... Sergej Bondarčuk: ČST 1 = 14.9.1983, réžia slovenského znenia (ČST Bratislava) = (8.1.2015)(8.1.2015)

  • PhillM.
    *****

    Strýček Váňa přímo od zdroje a že se povedl! O dramatickém textu netřeba vršit superlativy, ale film je zdařilý i po stránce vizuální a zvukové (to u jen tak nějakého filmu nenapíšu, ani to člověka nenapadne, zde však ano). Prostě skvělé.(27.4.2020)

  • Anderton
    ***

    Film pre tých, ktorým sa buď nechce do divadla, alebo by aj chceli, ale túto hru zrovna nikde nehrajú. Takže inými slovami treba vidieť filmovú adaptáciu, pretože asi len tak na divadelné predstavenie Uja Váňu vo vašom meste nenarazíte. V podstate veľmi podobné, ako Mechanické piano alebo Tri sestry, ale možno o niečo viac zamerané na atmosféru. Do temnejších farieb ladené zábery domu pripomenú staré fotografie, ktoré si postavy vo filme prehliadajú. Občas je Končalovskij aj vtipný, občas cynicky krutý, proste ako Čechov, čiže túto adaptáciu môžeme nazvať vernou.(14.12.2017)

  • vypravěč
    ****

    Končalovského filmová adaptace, jakkoliv skvěle obsazená (i zahraná), jedné z mých nejmilejších divadelních her mě trochu zklamala. Odpustil bych jí zjevné zestručnění, které znemožnilo patřičně vykreslit jednotlivé postavy i zploštilo děj, ale sama skladba mi přišla pomýlená: jako bych se konfrontoval se souborem filmových ilustrací, skic k dramatu, nikoliv s ním samým. Snad kdybych tu hru vůbec neznal? Ale nevím… Znejistilo mě již úvodní entrée z montáže dokumentárních snímků, příliš názorně uvádějících do doby a záhy mě otrávily i sépiové scény. Přišlo mi, jako by se režisér snažil scénické drama pojmout za každou cenu filmově – a zvolil si přitom prostředky zcela zbytné, vnějškové. Celek tak přirozeně ztratil na organičnosti… Co mě ale zvláště oslovilo, byla mimořádná pozornost věnovaná znění dějiště, třetí klíčový „filmový“ prvek tohoto provedení. Nad filmovou hudbou zde převažuje hudba místa smíšená z různě srozumitelných lidských hlasů, vzdechů, ptačího zpěvu, deště, tikotu hodin… Stačí zavřít oči a přirozeně se ocitáte na daném místě, a to ani jako pouzí svědci, ale jako účastníci, dotýkaní tímto světem: zní ve vás. To je něco, co snad postrádají všechny divadelní hry a co tolik dráždí a svádí – k jejich rozeznění (spíše než k rozehrání); ostatně i mě: https://recordingsontheroad.bandcamp.com/track/uncle-vanya-str-ek-v-a(11.11.2017)

  • Jehan
    *****

    Nelze než dát plný počet! Čechov byl génius trapnosti a tento film to jen potvrzuje. Přesně vystižená atmosféra předlohy.Udělat z dokonalé divadelní hry dokonalý film, to každý neumí. Patetický doktor Astrov v přesvědčivém podání S. Bondarčuka, skvostně blbý profesor a jeho nešťastná a krásná žena platonicky milující patetického doktora, kterého zároveň miluje šedá myška... a k tomu jako vždy uhrančivý Smoktunovskij v ústřední roli tragikomického (fuj, ten pojem) strýčka Váni! Děsivý film. Nádherný.(25.3.2015)