Režie:
Patrice LeconteKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Antoine DuhamelHrají:
Charles Berling, Jean Rochefort, Fanny Ardant, Judith Godrèche, Bernard Giraudeau, Bernard Dhéran, Carlo Brandt, Albert Delpy, Maurice Chevit (více)Obsahy(1)
Příběh venkovského šlechtice Ponceludona de Malavoy se odehrává v osmdesátých letech osmnáctého století na dvoře Ludvíka XVI., kde o společenské kariéře a prestiži rozhodovala duchaplnost a bezchybné chování podle nepsaného dvorního kodexu. Pouhé klopýtnutí na plese dokázalo šlechtice na několik let vyřadit ze společnosti, prosadit cokoliv u krále nebo jeho úředníků znamenalo vstoupit do bezbřehých vod dekadence a nemorálnosti. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (22)
Všechny historické filmy jsou především výpovědí o současnosti. Tak i tento evokovaný svět rokokové mocenské elity, uzavřený jen do sebe a slepý ke zbytku společnosti, beroucí stát jako svou kořist, neschopný hlubšího citu či hlubší rozvahy, což maskuje povrchní ironií a zábavností, korumpující každého, kdo se oň jen otře, se vztahuje k naší době. Zábavnost začíná být nejvyšší "ctností" dneška. Ten přízračný bál v pitoreskních róbách a kostýmech ke konci filmu je příznačný. Kdo to říkal, že za revoluce je zodpovědná v první řadě vládnoucí vrstva? Jinak, výkony Jeana Rocheforta a Fanny Ardant jsou skvělé. ()
-3* Námět a zdejší obsah mě nalákal na tento historický film, který měl být i zábavný. Na můj vkus tam toho humoru bylo míň než jsem čekal, ale jinak to není špatně natočený film. Společenská pravidla tehdejšího francouzského dvoru byly opravdu poněkud extravagantní a srovnal bych je spíš k společenským hrám či jinému sportovnímu zápolení a bez protekce to samozřejmě taky nešlo, ale to tu máme i dnes. Herecké obsazení slušné a totéž platí i pro výpravu. Jen ten příběh mě tolik nenaplnil, ale k tomu ani neměl vysoké ambice a navíc dialogy a slovní hříčky víc vyniknou nejspíš v originále. A proto zůstanu jen u slabší průměrné známky [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Propastný rozdíl mezi dvorem a venkovem. Dekadentní a myšlenkově prázdní dvořané, včetně krále vs. skutečný život. V tomto případě život v bažinách plných komárů a smrtící nákazy. Mladý venkovský šlechtic, jež se v dobrém úmyslu zaplete s hravou smetánkou a zdá se, že není cesty zpět. Blíží se však konec 18. století a Francii brzy pohltí jiné šílenství - revoluce. ()
Naprosto perfektní barokní drama. Skvělý a jistě ve filmovém světě vyjímečně zpracovaný pohled na svět Ludvíka XVI a jeho dvůr plný intrik, parazitů a šlechtických skupin usilujících o přízeň krále, moc a zachování svých rodů... Ta korupce, klientelismus, systém protislužeb i byrokracie mi lecos připomenula... :-) To to vše se navíc odehrává těsně před revolucí, kdy i sebedůvtipnější šlechtická hlava si nemohlo zavdat s konečným svistem gilotiny... (nechci hledat paralely..:-) ! Velmi milé překvapení ! * * * * ()
Zaprášený portrét aristokratické společnosti na dvoře Ludvíka XVI., která byla rájem pro bezcharakterní predátory a peklem pro člověka, jehož pohnutky nebyly výhradně egoistické. Pod pudrem a dekadencí se skrývá prázdnota a z uctívané duchaplnosti zbraň nebezpečnější, než soubojová pistole, protože pro aktéry této přehlídky povrchnosti je společenská smrt horší, než ta fyzická. ()
Galerie (8)
Photo © 1996 Miramax
Zajímavosti (5)
- Randall Wallace najal Judith Godrèche do postavy Mathilde po filme Muž so železnou maskou (1998), pretože sa mu páčil jej výkon v tomto filme (postava Christine Bellefort). (Arsenal83)
- Mathilde (Judith Godrèche) je postava typická pre éru osvietenstva, oddaná vede, ktorá sa pustila do tvorby jednoduchého potápačského obleku, nazývaného „hydrostatický stroj“. Tento detail je historicky správny, skutočným modelom je potápačský oblek od Freminet (1774). (Arsenal83)
- Film sa natáčal v Maisons-Laffitte, Maincy, Paríž a Versailles (Francúzsko). (Arsenal83)
Reklama