Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. Let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (41)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Sympatická, hřejivá, emfatická skica. Ale žel jen skica. Hlavní postava je sice prokreslena pěkně, ale členité prostředí, v němž se pohybuje a ve kterém je formována, působí dost vágně, schematicky; byť nepostrádá svou specifickou atmosféru. Přitom na kontaktu s ním je Martyho charakteristika vystavěna. Kvůli zjednodušenému zobrazení světa pak nahlížená Martyho vnímavost vyznívá poněkud vypjatě; je však snad ten svět chladných návyků prost vnitřního života? Důkladnější psychologický rozbor by si zasloužila přinejmenším postava Clary, jejíž prožitky skrývá její nesmělá tvář; ale i vedlejší dějová linka o rodinných potížích Martyho příbuzných by stála za hlubší náhled. Škoda té stručnosti. Ale jinak jsem za to vtažení do víkendu melancholického řezníka vděčný. Mělo to své kouzlo. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Naprostá čistota. Tento film je oproštěn od všeho nadbytečného a vypráví extrémně přímočarý příběh o jednom nesmělém dobrákovi, který konečně najde tu pravou. Trénovanější divák bude logicky očekávat nějakou zradu, nějaký nečekaný dějový zvrat v druhém plánu, ale Marty to nepotřebuje, zbytečně by mu to ubíralo na síle spočívající právě v jednoduchosti. Martyho lze vnímat také jako obrázek poválečné generace, která nutně potřebuje zaplnit velký kus prázdnoty, zející v jejích duších. Pro své optimistické vyznění jde o mile idealistický snímeček, o příjemné pohlazení po duši, neohánějící se přehnanými ambicemi. Scénář není žádný zázrak, ale zaslouží si být zbožňován za to, jak hezky úhledně divákům servíruje to, co chtějí slyšet, tzn., že není důležité, jak člověk vypadá, ale jaký je, že naděje umírá poslední, že na každého čeká ta/ten vyvolená/ý apod. Překvapivě civilní, překvapivě oscarový je Ernest Borgnine, který mi byl z celé divoké bandy stejně vždycky nejsympatičtější. Možná vás při nečekaném zjevení se nápisu The End napadne, že Akademie s oceněním pro nejlepší film trochu přestřelila, na druhou stranu, co si budou někteří diváci za padesát let říkat u – již dnes povrchního – Crashe? Jinými slovy: nedoporučuji přikládat Oscarům přehnaný význam. 80% ()

Reklama

Lacike 

všechny recenze uživatele

Keď to pred rokmi dookola rotovalo na MGM, tak som zakaždým videl len nejaké úseky a nechápal som, čo sa na tom mojej mame tak páči. Teraz som si to konečne pustil celé a je to pecka. Je to taký predchodca filmu Only the Lonely o slobodnom chlapíkovi po tridsiatke (Ernest Borgnine podal fakt skvelý výkon), ktorý stále býva s mamou a nedarí sa mu nájsť si ženu. Film dokáže diváka neraz dojať nad smutným osudom viacerých postáv, ale zároveň aj často rozosmiať neskutočne vtipnými dialógmi. Či už medzi Martym a jeho matkou, ktorá sa ho stále pýta, kedy sa ožení ale akonáhle si domov privedie konečne dievča, tak na ňu hneď začne žiarliť a začne ju kritizovať od hlavy po päty. Bavila ma aj vedľajšia línia s ďalším mamičkiným mazánkom, ktorý sa musí rozhodnúť, či z bytu odsťahuje matku alebo ženu. Rovnako vtipné, miestami dojímavé a zároveň neskutočne romantické je rande medzi Martym a podľa všetkých postáv naokolo, ošklivkou Clarou. Mne sa teda celkom páčila. Rozhodne mala nádherný úsmev. To ich rande plné emócií u obidvoch postáv mi pripomenulo klasiku Before Sunrise, len to tu bohužiaľ trvá podstatne kratšie. Škoda, že nemali viac spoločných scén, ale o to viac som si ich užíval a film si ma postupne po pomalšom rozbehu úplne podmanil. Proste nádherný príbeh dvoch obyčajných bežných ľudí, ktorý nie sú jak vystrihnutý z časopisu, našli svoju životnú lásku. Výsledkom je film, ktorý mi ubehol strašne rýchlo a na konci som mal chuť si ho pustiť znova. Zatiaľ dávam silných 8/10. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Tajne, v skrytu duše som dúfal, že postavu, ktorá by čo najlepšie vystihovala môj charakter nájdem v nejakej Tarantinovke, no stalo sa to tu. Veľmi dobre som chápal všetky Martyho pocity, aj reakcie na otázku "Kedy sa už oženíš?". Jeho skúsenosti so ženami sa podobali tým mojim, proste som sa v ňom našiel a držal som mu palce. Veľmi pekný film aj o odvrátených stránkach nadväzovania vzťahov s výborným Borgninom. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Marty je hodne starý film a bol som zvedavý, ako na mňa bude pôsobiť po mnohých rokoch. A celkom dobre. Je to taký jednoduchý, prvoplánový príbeh, kde divák nemá potrebu sa nad niečím zamýšľať, hľadať niečo nedopovedané, pretože všetko, čo mu chceli tvorcovia dať na vedomie, má úhľadne naservírované. To sú zdanlivé negatíva filmu. Ale veľké plus filmu je, že napĺňa slogan "v jednoduchosti je krása" v odklone od tradičnej hollywoodskej produkcie, šťastného výberu predstaviteľov ústrednej dvojice, v uveriteľnosti konania postáv a v málokedy zažívanej atmosfére, ktorou film prekypuje. Pri troche tolerancie je film dodnes pozerateľný, čo o 60 rokov nemusí platiť pre väčšinu dnešných filmových hitov. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (14)

  • Jde o první film americké produkce, který vyhrál hlavní cenu na filmovém festivalu v Cannes. (HellFire)
  • V rámci výměnného programu se roku 1959 Marty promítal v Moskvě. Šlo tak o první film z produkce USA, který mohli diváci vidět v Rusku po druhé světové válce. (HellFire)
  • Rod Steiger, představitel Martyho ve stejnojmenném televizním pořadu, odmítl roli ve filmu s tím, že se nechtěl smluvně zavázat k účasti ve filmech produkční společnosti Hecht-Lancaster na několik dalších let. Harold Hecht a Burt Lancaster zase tvrdili, že si nepřáli obsadit Steigera do role proto, že se báli, jestli se lidé půjdou podívat do kina na herce, jež viděli zdarma v televizi. (HellFire)

Reklama

Reklama