Režie:
Fernando León de AranoaKamera:
Alex CatalánHudba:
Arnau BatallerHrají:
Benicio Del Toro, Tim Robbins, Olga Kurylenko, Mélanie Thierry, Fedja Štukan, Eldar Residovic, Sergi López, Morten Suurballe, Ben Temple, Goran Navojec (více)Obsahy(1)
První obětí všech válečných konfliktů bývá zdravý rozum. A přesně to se stalo i skupince humanitárních pracovníků z mezinárodní organizace Aid Across Borders, která pomáhá ve válečné zóně kdesi na Balkáně. Sophie (Mélanie Thierry) je v partě nováčkem a chce spasit svět. Mambrú (Benicio Del Toro) už všechno viděl a chce domů. Káťa (Olga Kurylenko) kdysi chtěla získat Mambrúa a tlumočník Damir (Fedja Stukan) chce, aby válka už konečně skončila. „B" (Tim Robbins) ani neví, co vlastně chce. Teď mají na krku jednu z posledních studní uprostřed hor, která je zdrojem vody pro několik vesnic a právě teď v ní plave mrtvola, kterou tam někdo neznámý hodil. Vytáhnout tělo a vyčistit studnu je zdánlivě jednoduchý úkol, ale pro naše humanitární hrdiny se postupně stává neřešitelným úkolem s několika rébusy. Počínaje marným sháněním pevného provazu přes bloudění horskými cestami, na kterých leží zaminované krávy, až po nesmyslné příkazy od velitelů mírových vojsk OSN. Při řešení úkolů tak občas musí sáhnout k netradičním nebo rovnou šíleným řešením. Zároveň nesmí zapomínat, že jsou na území, kterým se prohnala válka a ta se může zase kdykoliv probudit. Prostě je to jen další Perfektní den z mnoha. (Cinemart)
(více)Videa (2)
Recenze (285)
Musím přiznat, že takový film jsem ještě neviděl. Po půlce jsem si říkal, o co v něm vlastně jde, vždyť se zdá, že je totálně o ničem, ale když jsem se trochu víc zamyslel, uvědomil jsem si, že přece jen o něco jde a nemálo. A když se mohou točit filmy o jedné noci, jednom dni, jedné hodině v uzavřeném prostoru, kde se jen žvaní anebo nervydrásajícím způsobem bojuje o holý život, proč by nešlo natočit film o jednom dni dobrovolníků, lidí, kteří pomáhají tam, kde je potřeba. A když se sejde ještě taková silná mezinárodní herecká partička, zachvěje se srdce nejednoho filmového fanouška. Nicméně jako příznivce silných a bohatých scénařů milující zvraty a dějové kolotoče nemohu dát více než průměrné hodnocení. Aspoň ten konec byl hořkosladký, jako mám rád. ()
Zajímavý film z poválečné balkánské zóny, málo viděné reálie. Tempo sice místy drhlo, ale zase to vynahrazovala skvostná komunikace zejména mezi Beniciem - který to celé jako obvykle táhl - a Timem Robbinsem. Dojemné scénky tam pochopitelně byly, ale jen jakoby mimoděk, žádné citové vydírání. A humanitární pracovníky ukazuje z nezvyklé stránky - téměř jako kovboje. ()
Prostředí nekonečných plání je fajn, herecké obsazení ještě víc. Zbytek tvoří nenápadné scény, které utváří pohled na Balkán po válečných útrapách v polovině devadesátých let. Ocitáme se na pomezí černé komedie a dramatu, sledujeme malou skupinku humanitárních pracovníků, kteří se snaží vyčistit studnu od nabobtnalé mrtvoly a zajistit tak v oblasti pitnou vodu. Někteří jsou cyničtí a ostřílení, jiní představují mladá kuřata, která mají své ideály a doufají, že něco změní k lepšímu. Narážejí na nesmyslnou byrokracii nebo řeší nebezpečné situace v minovém poli. Hořkému vyprávění pomáhají herci: jízlivý Tim Robbins nebo charismatický Benicio Del Toro. Jen velká škoda, že chybí zásadnější konflikty: ať už vztahové nebo třeba etnické. Takhle vyběhnou závěrečné titulky a my víme, že příště už se nepotkáme. Alespoň já to tak cítím. ()
So serióznosťou zobrazovania vojny na Balkáne sa stretávame sporadicky. Oveľa väčší dôraz kladie neznými scenárista a režisér Aranoa na obtiažne používanie zdravého rozumu. Občas detinsky ladené dialógy, trošku zdĺhavé napredovanie a lacno prepieraný románik sa podpisujú pod ideovo mierne nesúrodý príbeh. S postupom minutáže už divák tuší, že nesleduje žiaden historicky pevne ukotvený masterpiece proti vojnovým zverstvám. A Perfect Day bez citového vydierania vypovedá o čistej remeselníčine, kde sa pohnuté miestne osudy miesia s tými záchranárskymi v odvážnom absurdnom humore. Španieli vyprodukovali priemernú satirickú frašku, pričom sa nebáli umiestniť ju do vážneho, vojnou zdevastovaného prostredia. S chápavou láskavosťou hlavných postáv, ale s ich nevyhnutným nadhľadom a účelne vypestovaným humorom. Obsadením hviezd ako Del Toro, Robbins a hlavne Kurylenko sa ojedinelé absurdné posolstvo Perfektného dňa snáď dokáže predrať do masovejšieho povedomia. ()
"Běž pro ni. Když nevybouchneš, půjdeme dál." Tak trochu naše Balkánská řeznice Maruška, za vydatné podpory našeho zrzavého humanitárního bombardéra Vašíka, udělala z Balkánu krásné místo k žití. Dokonce tak krásné, že v něm začínající humanitární pracovníci mají blízko k šílenství a ti otrlí neztrácejí smysl pro humor kvůli nějaké té mrtvole, zamořené studni nebo stupidnímu nařízení OSN. Mně se tohle shánění provazu vlastně docela líbilo, ale když si vzpomenu na to, proč se sháněl a kdo to celé způsobil, tak se za ty dva své přiblblé spoluobčany musím Srbům, kteří léta bránili Evropu před nájezdy muslimů, omluvit. Jen mě mrzí, že ten třicet let fungující Petrovičův vtip nikdo neřekl. Třeba bych se taky zasmál. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (6)
- Film vyvolal veľké ovácie a až takmer 10-minútové "standing ovation" po ukončení premietania v Cannes. Potlesk v stoji patril aj duu hercov v podaní Benicia Del Tora a domácej Mélanie Thierry. (MikaelSVK)
- Dej sa odohráva v bývalej Juhoslávii na konci juhoslovanských vojen, teda okolo roku 1995. (Arsenal83)
- Kvůli tomuto snímku se Olga Kurylenko (Katya) učila španělsky. (P. J. D.)
Reklama