Režie:
Radek BajgarHudba:
Jan P. MuchowHrají:
Jiří Bartoška, Eliška Balzerová, Tatiana Dyková, Jiří Havelka, Jakub Kohák, Pavla Beretová, Iva Janžurová, Anna Čtvrtníčková, Lucia Siposová (více)Obsahy(1)
Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho životě, stáří, a nakonec i o tom, jak a kde bude pohřbený. Nerespektovala žádné jeho přání a touhu, v dobré víře, že ona sama vždy a lépe než on ví, co je pro něj dobré a správné. A tak se k jeho neštěstí o něj starala podle své představy o jeho štěstí. A Janovi začíná být jasné, že je na té samé cestě. Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) se totiž řídí stejnou teorií malého dvorku a dlouhého biče a přesvědčením, že za štěstí svého muže je zodpovědná výhradně ona. Janovi dojde, že už takto dál nemůže, nechce, neumí. Když nic neudělá, skončí jako tchán. Jednoho dne jej napadne způsob, jak se osvobodit a získat zpět vládu nad svým životem. Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi. Janova cesta za svobodou ovlivní i životy jeho dětí a jejich partnerů. Dcera Olga (Táňa Vilhelmová) totiž převzala matčinu metodu, zatímco snacha Alena (Pavla Beretová) zatím dokázala tlaku rodové tradice odolat a volí vlastní cestu, liberálnější, modernější, lidštější. Důsledky jsou pro jejich protějšky (Jiří Havelka a Jakub Kohák), v obou případech odpovídající. (Cinemart)
(více)Videa (3)
Recenze (810)
No tak samozřejmě, pokud se téměř všechny postavy chlapů chovají jako lidi a téměř všechny postavy žen jako karikatury, budou ty druhé působit jako neskutečné megery. Tak nějak nechápu, v čem je to teda jako ze života a rezonuje to u některých lidí, když inteligentní člověk, životem ošlehaný veterinář typu Bartoška, by už v půlce svého chování pochopil, že neprospěje ani sobě, ani svému okolí. Naproti tomu já ze svého skutečného okolí znám tak dominantní ženy, jejichž muži jsou zpracováni ještě více podpantoflácky, než tyhle filmové příklady. Takže kde hledat nějaký rozum? V případě tohoto snímku i života jde asi volit ona obligátní zlatá střední cesta, i co se týče hodnocení. Neurazilo mě to nijak zvlášť, jen mi to přišlo primitivní, ale určité pravdy o skutečném životě se tam člověk přece jen dozvěděl. 50%. ()
„Kam na víno? .....S kym na víno? .............Jak na víno?....... Já se tak snažím. Nikdy bych neodešla na víno, kdybych měla doma takovejhle bordel. Erik má navařeno, nažehleno, vypráno. Malá má zařízený kroužky, o kterých on ani neví, že je má. Já zařizuju dovolenou, já dělám všechno. Tak do prdele brácha co já dělám špatně?" Velmi ostrá obžaloba žen, které chtějí vše řídit a kontrolovat. O ženách, které ničí svobodu muže, zabíjí jeho klukovské sny a přání, vytěsňují z mužské duše vše, co je jim samým cizí a neznámé. Film o nepochopení druhého a neschopnosti si naslouchat. Premisa: Když Já budu dokonalá, tak vše bude dokonalé a v pořádku. Ta znovu selhává na celé čáře. Motiv útěku z této klece, hledání svobody a nového začátku, je sám o sobě velmi silný. Zde je navíc významně podpořený vícegeneračním střetem a balancováním vlastního života v jeho podzimu. Tahle komedie se odehrává na pozadí velmi silného dramatu, díky kterému má velký přesah do reality skutečného života. Dokáže velmi dobře pobavit, ale zároveň varovně zdvíhá prst. Některým mužům pofouká bebí, jiné alespoň pohladí po duši. No a některým ženám třeba naznačí kudy cesta nevede. Ale to už jsem asi příliš velký optimista. ()
Trochu hořčejší komedie, které by to bez Kohákova vzdoru vůči otci slušelo mnohem víc. Tím chci říct, že mi vadil jen ten jeden příšerně zahraný Kohákův "herecký" výstup, nikoliv on sám. Naopak, role přitroublého bohéma mu jinak vcelku sedla. Kudlankovité charaktery (ne)mnoha výborných manželek jsou pak bohužel často popíraným, ale nepopiratelným, faktem, stejně jako snad už i vrozené podpantofláctví jejich životních partnerů. Úsměvné, skvěle zahrané, z Elišky Balzerové nakonec až mrazí. Smířlivý, lehce happyendový konec nakonec i potěšil. Pohodovka na dlouhé zimní večery. ()
Je to taková ta nereálná zromantizovaná óda na cestu z města, kde Bartoška setřese okovy civilizace a manželského stereotypu a vydá se jen tak bloumat světem kam ho nohy zanesou a všechno je boží, nevázaný, nikde žádná pravidla. Dočkáme se tak Bartošky sedícího na vrcholu kopce, pokuřujícího cigárko a popíjejícího víno při zapadajícím slunci, ale nikdo neřeší, že by se do takovýho krpálu nikdy nevydrápal, sežrali by ho komáři, vyhlídka by byla plná bordelu a turistů, cestou zpátky by si ožralej zlomil nohu a vůbec že ten kopec je určitě tak 50 km od jeho domu a večer už mu autobus nejede. Ale nám je to podáno tak, jako že ho manželka rozčílila, tak si zašel za barák udělat na chvilku pohodičku...další věc je, že když už se člověk rozhodně jít "into the wild", pravděpodobně bude mít za dva dny hlad, bude smrdět, bude mít puchejře na nohou, cestou potká tak maximálně feťáka, blázna a bezdomovce a a pokud behem noci neumrzne, nejspíš ho policajti odchytnou a odvezou na záchytku. Bartoška však vyrazí a první co potká je krásná Slovenka, která ho pozve domu a chce ho ojet. ()
Prekvapivo zábavné a také očarujúco smutno-veselé. Navyše film vyvoláva akúsi podivnú zmes protichodných pocitov, ktoré ešte nejakú tú dobu po projekcii dokážu v divákovi rezonovať. Aj dejová linka mala niečo do seba, nie ako iné filmy s podobným námetom. V každom prípade palec hore. Slušný nadpriemer. 80/100 ()
Galerie (41)
Zajímavosti (18)
- Milan Lasica odmietol úlohu "Kapitána" (spolubývajúceho pacienta v liečebnom ústave). Nakoniec si túto rolu zahral Arnošt Goldflam. (MikaelSVK)
- Iva Janžurová (babička) v tomto filmu hraje matku Elišky Balzerové (Olga Bergerová). Ve skutečnosti je jen o osm let starší. (Ištván87)
- Papouškovi propůjčil svůj hlas dabér Bohdan Tůma. (TomasSlach)
Reklama