poster

Dárek

  • Česko

    Křivdy z minulosti

  • USA

    The Gift

  • Austrálie

    The Gift

  • Slovensko

    Darček

  • Slovensko

    Záhadné dary

  • Velká Británie

    The Gift

Psychologický / Mysteriózní / Thriller

USA / Austrálie / Čína, 2015, 108 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kingik
    ***

    Máte-li rádi psycho-thrillery šmrcnuté tajuplnou zápletkou, ale obracíte oči v sloup při představě, že se na vás vyřítí televizní herecká elita v čele s Casper Van Dienem a Charismou Carpenter, co mají v takto laděných filmech permanentku, v extrémním případě kladivem rozbíjíte vcelku zachovalý dálkový ovladač, jedno řešení bych měl. Zkuste psycho-thriller s o dvě třídy lepšími herci a v kvalitní režii, která ale neustále koketuje s televizními prvky. Scénář má nápady, nepůsobí rutinně, především disponuje příjemně mrazivým tajemnem, kterým si udržuje a zaručuje značný zájem diváka o další dění v příštích minutách, ale prokouknout se dá. Na pozorného a námětově spřízněnými thrillery protřelého diváka si to důmyslné a dílek po dílku budované puzzle moc nepřijde. Filmu hlavně chybí zásadní vrchol. Nějaká fakt extrovní scéna, z níž by se nemohl hned tak vzpamatovat, ale nepřijde. A to ani s gradovaným závěrem, který je oproti tomu, co před ním následovalo, nejslabším úsekem filmu. Celý film rozhodně není tak originální, jak se jeví. Přikázáním "nepokradeš" se Joel Edgerton neřídil a šikovně prostřednictvím svého scénáře vykradl nejméně půl tucet známých filmů, jmenovitě španělskou sračku Zatímco spíš, z níž čerpal asi nejvíc, ale dlužno dodat, že čerpal šikovně a napínavě. Film přes své pomalejší tempo a ne zrovna úměrnou stopáž vůbec nenudí. Kdyby v závěru, kdy se vytasí s na hony předvídatelným rozuzlením, to raději hodil do dramaticky vyostřené roviny, hned bych zvedl hodnocení. Finální pointa nebyla pro mě dostatečnou katarzí. Po mnoha napínačkách a tajemných vzkazech, nejasných darech za dveřmi domu manželů a též nejasných mrdech, jsem čekal šoking námrd. A přišel kokotič výmrd. Ale milý Joeli Edgertone - nenech se od psaní scénářů a režírování odradit. Jsi v tom vlastně poměrně dobrý. Herecké obsazení není vůbec nezajímavé. Tři hlavní role jsou ztvárněny univerzálními herci. Edgerton se obsadil do role vskutku podivínského spolužáka Gorda s tajemnou minulostí, který se za nejasných okolností upne na manželský pár, k němuž je zdánlivě přátelský, ale ve skutečnosti si zákeřně počíhal na toho silnějšího z páru, jímž je jeho bývalý spolužák Simon, který měl u něho letitý vroubek. Ten je k němu maximálně nevraživý, naopak jeho manželka, která měla pro dávné setkání spolužáků ze střední velké pochopení, byla tímto přístupem vůči diváckým sympatiím mnohdy až sadisticky protivná. Rebecce Hall to ve filmu nijak extra neslušelo, divný krátký sestřih fakt nezaujal. Ke všemu ve filmu dostala až nečekaně velký prostor, který znatelně převyšoval nad tím, který měl Bateman s Edgertonem. Jason Bateman, respektive jeho postava, je od počátku vystavěna tak, aby nebudila pražádné sympatie. Bateman je ve své roli solidně odpudivý. A kdo ho zná z komických rolí, bude překvapen jeho proměnou. Však už bylo načase. Drastickým scénám se film úplně vyhýbá. Občas se objeví nějaká ta (očekávaná) lekačka, kterou vystupňuje dramatický hudební doprovod. Nejlépe si film vede v budování napětí postupným hromaděním informací, které se týkají obou mužských postav. Už uprostřed vyvstane dilema, komu vlastně z těch dvou chlápků fandit. To byl šikovný tah od režiséra. Přidat se měl působivější a zajímavější konec. Závěr je koncipován tak, aby si divák domyslel, jak se vlastně ta celá záležitost měla. Nízkorozpočtová režijní prvotina dopadla v podstatě zajímavě. Scénář se bránil schematičnosti, ale také dost často nedokončil co načal, nebo se už k jednotlivým záležitostem, které před diváka předestřel, nijak zásadním způsobem nevracel. Ve filmu je takových nedotažených scén poměrně dost. Stalking, manipulace, pocit ohrožení ve vlastním domě, to je oč tu běží. A to bylo zvládnuto kvalitně. Za vším hledejte hříchy z mládí. 60%(15.2.2016)

  • castor
    ****

    Radím dobře, předem si nic nezjišťujte. I proto upozorním na SPOILERY, ač nic moc neprozradím, je dobré skutečně třeba vyjma hereckého obsazení nevědět nic. Drama o muži, jenž je bývalým spolužákem donucený čelit své minulosti, vůbec nevypadá, že ho točil debutant. Herec Joel Edgerton (pár scénářů už napsal) příjemně překvapil. Pomalý, skvěle zahraný, mrazivý, výborně napsaný, atmosférický, sebevědomý, chladnokrevně vykonstruovaný – to všechno v tomhle případě platí. Manželský pár začíná tak trochu od nuly. Nové město, nový dům, nový pokus o těhotenství. A jeden starý spolužák, který se intenzivně snaží o navázání kontaktu. Film, který není o dětech, ale na dětském zlu staví, protože jedna lež zásadně ovlivnila jeden dětský život a napětí teď pumpuje i do trojice dospělých osudů. Kdo je oběť, kdo svině? Každý krok tvůrci velmi umně zvažují, vše do sebe velmi dobře pasuje, naštěstí to není ten typ thrilleru, kdy se někdo na konci probudí nebo nás někdo celou dobu tahá za nos á la hlavní hrdina je po smrti atp. Odkrývání tajemství a polopravd má svou sílu, Edgerton má všechno pečlivě pod kontrolou. Ve finále je to sice ono ohrané: jeden magor se cpe do soukromí sympatické rodině, ale tvůrci jdou postavám pod kůži, takže dokonale budovaný pocit hřejivého domova je tentam. Navrch Edgerton připravil i několik překvapivě děsivých scén, což jsou další plusové body. Drama dokáže být nepříjemné, ale stále nás zajímá, co odhalí další minuty. Herci zaslouží pochvalu: hlavně manželský pár, který dostává víc prostoru. Křehkou Rebeccu Hall jsem rád po delší době viděl v hlavní roli, Jason Bateman zase dokazuje, že mu paradoxně vážnější polohy jdou líp než ty komediální. Velmi slušné čtyři hvězdy!!(8.11.2015)

  • Gilmour93
    ****

    Najdete ho ve skříni, neúnavně hryže a neplatí na něj naftalín. Ano, je to kostlivec.. Nad průměr podobně laděných thrillerů vyzdvihuje Edgertonovu prvotinu práce s postavami a jejich nejednoznačností, na druhou stranu některé momenty působily zbytečně lacině a místy až parodicky (viz. úplně poslední záběr ala „pouliční uzdravení“ Verbala Kinta). Překvapil Jason Bateman, který aniž by nějak výrazně měnil herecký rejstřík, zvládá polohu sympatického kamaráda i bezpáteřního hajzla.(4.11.2015)

  • verbal
    ***

    Dárek se snaží navázat na nejslavnější šestákové srylery 90. let o intruzivních úchylech. Snaží se, snaží a snaží, až to s ním vypadá docela dobře, když tu náhle vyvrcholí ukrutně teploušským závěrem, který předchozích, slušně rozjetých devadesát minut totálně spláchne do hajzlu a udělá z Uoryjorova jinak solidního snažení akorát kulisu k žehlení dámského spodního prádla nadměrných velikostí a pánských kožených tang. A tak se dospělý heterodivák pouze utvrdí v tom, že by Žoel víckrát neměl experimentovat s buzerantskými bradkami, Betmen se měl držet pouze přeslazených kokotmédií a slečna Předsíň hrát výhradně s papírovým pytlíkem přes hlavu. No, možná bych jí sem tam povolil otvory pro oči. *** Jo, a málem bych dnes zapomněl vyšperkovat tyto dětské HOMOstránky novou a lepší filmovou publicistikou zneužitím několika bezúčelných vulgarismů! Tak třeba jen tak namátkou něco od „ká“: „Kouřila kurva kokota!“. Veď „fajčenie ftákov“ je predsa povolené, však, HOMO?.(5.11.2015)

  • POMO
    ****

    Solídne rozohraná psychologická dráma, ktorá sa rádoby šokujúcim podaním finálnej pointy zhadzuje na úroveň prešumiteľnej žánrovky. Tak šikovná práca s psychológiou postáv by pri minimalistickejšom prevedení (nepodceňovať diváka a šokovať ho pouhým znepokojivý naznačením) urobila film silnejším a osobitejším.(22.9.2015)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace