Režie:
Jan SvěrákScénář:
Jan SvěrákKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Michal NovinskiHrají:
Ondřej Vetchý, Tereza Ramba, Alois Grec, Jan Tříska, Viera Pavlíková, Oldřich Kaiser, Zuzana Stivínová, Hynek Čermák, Petra Špalková, Zdeněk Svěrák (více)Obsahy(1)
Edu Součka, jeho maminku a tatínka už známe z filmu Obecná škola. Nyní jsme však v Protektorátu, kdy je rodina osmiletého Edy donucena vystěhovat se z Prahy na venkov k příbuzným. Městečko, kde chlapec dosud trávil jen prázdniny, se nyní stává jeho domovem. Mladá městská rodina se musí přizpůsobit novému prostředí a také soužití pod jednou střechou s tetou a jejími příbuznými, což zahrnuje i velmi přísného dědečka. Eda má před sebou nelehký úkol: najít a obhájit své místo v místní klukovské partě, jejíž svět je naprosto odlišný od jeho městského. Čeká ho cesta k hledání odvahy, ale také k nečekaným rodinným tajemstvím, která vyplouvají na povrch. Svět dětí a dospělých se sbíhá v hledání odvahy a hrdinství. I v nelehkých dnech války může být totiž nejtěžší prokázat odvahu vůči vlastní rodině. (Bioscop)
(více)Recenze (829)
"Nostalgickou a snově zabarvenou náladou Jan Svěrák pomrkává na Felliniho Amarcord. Žánrově pak jeho film osciluje někde mezi nostalgicky hřejivou chlapeckou komedií typu Páni kluci nebo Bylo nás pět a rodinným melodramatem, němž se objevují rodové křivdy i staré lásky." více
"Ak teda smiem - odporúčam film Po strništi bos každému, kto si chce v kine príjemne oddýchnuť, kto má chuť na normálny, poctivý, pocitový a pekný film, kto chce užitočne prežiť podvečer alebo večer. Mne tá hodina a trištvrte v kine dala veľa." více
"Film je příjemným vzpomínám na dětská dobrodružství, krátká, ale silná přátelství, na první erotické fantazie a na rodinu. Příběh jako komplex vzpomínek a hereckých výkonů rozhodně neurazí." více
"První díly bývají vždy nejlepší, ale komedie Po strništi bos se Obecné škole vyrovná. Kdo nechce, nemusí tyto dva snímky ani porovnávat, oba fungují samostatně. Tvůrci popisují temnou dobu protektorátu z pohledu bezstarostného dítěte na venkově. Přesto téma války nezlehčují a ukazují její reálné…" více
"Nezapomínejte však, že za tím vším stojí Jan Svěrák a je to také vidět. Řemeslně vypiplaný film, který vám nahodí úsměv už jen úvodní sekvencí s příjezdem vlaku, který symbolicky propojuje celou tetralogii Obecná škola-Kolja-Vratné lahve-Po strništi bos." více
"Zajímavý je jisté názor, že Po strništi bos je vlastně variantou Rodinného přítele z trilogie Zahradnictví, jen jeho cílová skupina bude o generaci mladší. Také se soustředí na klidné plynutí času, občas ho ovlivní nějaká dramatická událost, která ale zásadně neotřese setrvalým životem. Náznaky…" více
"Přes všechny ty kritické odstavce je Po strništi bos snesitelný film s několika emocionálně silnými okamžiky a slušnou retro atmosférou. Něco podobného, jako třeba Nežné vlny. Problém je v tom, že jsem zvyklý od Svěráků očekávat mnohem víc." více
"Najnovší filmový príbeh syna a otca Svěrákovcov uzatvára filmovú tetralógiu o jednej generácii a časti našej histórie v dvadsiatom storočí. Možno niekoho sklame spôsob, ako to urobil. Detsky čistým, jednoduchým, ale nie prostoduchým pohľadom na svet okolo nás. Nikto však nemôže poprieť, že…" více
"Po strništi bos je sympatickým filmem, jehož existenci doprovází i řada milých a dojemných drobností v pozadí – obsazení Zdeňka Svěráka do vděčné role pana učitele, návrat Jana Třísky z Ameriky kvůli natáčení filmu, i trochu smutné řeči o tom, že jde údajně o poslední spolupráci tvůrčího…" více
"I sázka na přílišnou jistotu může v kině imponovat, když má příjemnou autorskou vizi, která se neztrácí ani pod nánosem líbivých úliteb mainstreamovému publiku a několika toporných hereckých výkonů. Po strništi bos není filmem, který by otočil českou kinematografii vzhůru nohama, takovým ale ani…" více
"Když divák hodně hloubá, může si odpovědi domyslet. Ale celkový dojem z filmu Po strništi bos je spíš takový, jako by se režisér snažil trochu nahodile navodit atmosféru Postřižin Jiřího Menzela či Amarcordu Federika Felliniho. Bohužel až příliš zůstává v jejich stínu. A když se objeví přímá…" více
"Možná se všechno tak stalo a pro Zdeňka Svěráka bylo obtížné zvolit dramaticky vypjatější řešení konfliktů, přestože by to filmový příběh potřeboval. Proto se svým pojetím blíží více dětským filmům, kde není sex ani velké násilí. Přesto jsou příběhy Edy podnětem k zamyšlení pro diváky všech…" více
"Po strništi bos má potenciál stát se divácky populárním snímkem, ideálním na líně spokojená rodinná odpoledne u televize během vánočních svátků. Tak přirozený, duchaplný portrét dětství, který dostal Obecnou školu k nominaci na Oscara a mezi domácí klasiku, už ale neobsahuje." více
"Na motivy Svěrákových povídek dal jeho syn do kupy scénář, který se snaží napodobit otcův styl, ovšem neúspěšně. Dílčí scény končí obvykle nějakou replikou, která by měla být vtipná a chytrá, obvykle však není ani jedno a navrch nedává moc smysl. Skrze tyto podivné útržky sledujeme vyrůstání Edy…" více
"V úvodu použitý pojem „střípky“ vzpomínek platí důsledně, příběh nemá silnou jednotící linii, jde opravdu o epizodky a nepodařilo se vytvořit napětí. Divák se ani nemůže moc bát, protože hlavním postavám se nic vážného stát nemůže - jinak by nemohla existovat Obecná škola, která se odehrává později…" více
"Kritickým drobnohledem lze Po strništi bos rozpitvat do nejmenších negativních detailů: přetaženosti snových sekvencí, čirého voyeurství v případě byť jen trochu svlečené Terezy Voříškové, oněch zmiňovaných, špatně vyplněných děr ve scénáři... a dalších a dalších. Ale pro tyto chyby – vězící v…" více
"V jistém smyslu se tak vlastně nehodí snímek kritizovat. Jeho protagonisté totiž zdaleka nejsou pouze literárními postavami, ale spíše nakrátko oživlými osobami z dávno vybledlých fotografií, které si Zdeněk Svěrák nosí ve své mysli. Pro málokoho tak Po strništi bos bude znamenat tolik, co právě…" více