poster

Hluboký spánek

  • anglický

    The Big Sleep

  • slovenský

    Hlboký spánok

Film-Noir / Mysteriózní / Krimi / Thriller

USA, 1946, 114 min (Director's cut: 116 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • LaciLC
    *****

    "Noirovka" par excellence, pritom raz prepracovaná na požiadavku agenta Lauren Bacallovej. Howard Hawks bol (pre mňa stále je) skutočne majstrom všetkých žánrov. Hlboký spánok má všetko, čo by mal kvalitný žánrový film mať, t.z. poriadne napätie (ak chcete, iskrenie) medzi postavami a typickú atmosféru v tomto prípade 40s. Nejako bližšie k žánru film noir som sa ja však zatiaľ veľmi nedostal, ničmenej Hawksovo dielo sa mi vskutku páčilo a zdá sa, že žánru raz prídem na chuť. Za zmienku ešte z filmu stojí aj obsadenie, vyzdvihol by som najmä výborný výkon drsňáka Humpreyho Bogarta, každopádne oku mi viac ulahodila bývalá fotomodelka Lauren Bacall.:) Jeden z mála viac ako šesťdesiatročných filmov, ktoré by som si bežal okamžite pustiť...(22.11.2007)

  • Morien
    ****

    (1001) Na každý klasický film se dívám s jakousi zvrácenou touhou, že se mi líbit nebude, že bude nudný a plytký a já budu moct ukázat na všechny, kteří ho adorují, a říct, že jsou povrchní a patolízaví a bez vlastního názoru a že jim máma dávala špatnou přesnídávku a oni nosili bryndák nakřivo a vůbec že se budu moct vyřádit a potom budu smutná, že mě film nepřekvapil, že nás nemohou čekat světlé zítřky, protože včerejšky byly noir. A proto jsem velmi ráda, když zjistím, že Humphrey Bogart opravdu byl roztomilý.(25.1.2011)

  • dopitak
    ***

    Existují dvě vysvětlení, buďto jsem jako divák přízemní a nedovtipný, nebo je hluboký spánek sice klasický, ale hodně přešmodrchaný zástupce žánru. Překvapení provází od začátku až do konce, protože scénář je zcela nevyzpytatelný. Mazaný Filip, v tuzemsku u diváctva propadlý, hledal zjevně inspiraci někde poblíž.___Scénář byl napsán za pouhých osm dní, což se negativně odrazilo na jeho detektivní linii. Režisér humorně vypráví o natáčení: "V zápletce jsme se už nevyznali. Ptali se mne, kdo koho zabil - nevěděl jsem. Poslali telegram autorovi - nevěděl to. Poslali telegram autorovi scénáře - taky to nevěděl. Ale přesto byl film velmi napínavý a zábavný..." (Hendrich, Vladimír: Americká drsná škola ve filmu; str. 28).(22.6.2009)

  • lesumir
    *****

    V době, kdy byl můj děda ještě dítě, Bogart zářil v Americe na velkém stříbrném plátně, proháněl se těmi nejlepšími auty a měl ty nejhezčí ženský. Není se čemu divit, jeho charisma bylo neskutečné a dodnes z filmů jen srší, proto The Big Sleep považuji za jeden z jeho největších počinů a cynického detektiva ztvárnil bravůrně. Už to nebyl ten uhlazený elegán s motýlkem z Casablanky. Tentokrát soukromé očko se zmačkaným oblekem a pokřiveným kloboukem, který je ochoten pro kousek informace strčit nos všude a čelit i nejhoršímu. Hluboký spánek je natočen hodně tvrdě se spoustou záporáků a jednoduchou zápletkou, která se mění ve smrtící tornádo zvratů. Scénář plný ironie a herecké výkony hlavních i vedlejších postav povyšuje tuhle lahůdku mezi nejlepší krimi všech dob. _ Je mi to už docela trapné, ale všechny Noriky hodnotím plným počtem. Považuji to za nejlepší dobu filmu a zatím jsem viděl jen skovosty - které jinak ohodnocovat nelze!(15.5.2008)

  • Madsbender
    ****

    "The Big Sleep" je termín, ktorým Raymond Chandler vo svojom prvom románe s detektívom Phillipom Marlowom z roku 1939 označuje smrť v jej absolútnej a definitívnej nezvratnosti. Objasňuje ju v istej stati zo záveru knihy, v ktorej si pokladá otázku: "What did it matter where you lay once you were dead? In a dirty sump or in a marble tower on top of a high hill? You were dead, you were sleeping the big sleep, you were not bothered by things like that ..." A smrť je v tomto príbehu všadeprítomná. Osobne sa domnievam, že by sa Hawks bez väčších problémov dostal aj cez normy na minimálny počet mŕtvych vo filme, ktoré Hollywood začal presadzovať po jeho invencii v oblasti prohibičnej gangsterky 30. rokov, keby sa The Big Sleep rozhodol natočiť práve ako gangsterku._____Hawks hravo prekonáva štandard Chandlerových románov, ktoré sú rovnomerne rozložené medzi koncept "character-driven" a inteligentnú premisu, rozvíjanú v komplikovaný prípad plný postáv, zvratov a detailov, korenených neodmysliteľnými kvalitnými dialógmi. Po formálnej stránke zachováva vysokú úroveň, pozorovateľnú aj pri jeho predchádzajúcich filmoch. Po stránke obsahu je jeho prevedenie pôvodného príbehu na plátno síce mierne poupravené pre potreby žánru noir a osekané na úkor predlohy, ale vďaka tomu sa mu darí svižne kľučkovať komplikovaným dejom podobne, ako pero legendárneho autora (dalo by sa teda povedať, že ako lákadlo a reklama na Chadlerov román funguje film bezchybne). Tu sa hrá na štýl a atmosféru starej školy, a to ide Hawksovi najlepšie. Zároveň však stále nie je problém pri chvíľke nepozornosti stratiť niť a preto je potrebné filmu venovať úplnú pozornosť. A naivnosti mnohých žánrových dobových súputníkov je na míle vzdialený._____Postava Phillipa Marlowa je Humphreymu Bogartovi ušitá na mieru. Ako kladný hrdina v americkom filme 40. rokov nie je typickým zástupcom romantických hrdinov, na akých bola vtedajšia divácka obec zvyknutá. Marlow nie je sex symbolom ani vzorom krásy (ako si dovolí Vivian Rutledge alias Lauren Baccal mu opakovane adresovať formou nelichotivej poznámky), no i tak mu jeho šarm a charizma zabezpečujú dostatok atraktívnych ctiteliek, ktoré musí chvíľami priam odháňať; nemá ani žiadne zábrany voči dcére svojho zamestnávateľa (celý film je obostretý ťažkým závojom erotiky a vášne medzi hlavnými postavami, čo sa zreteľne prejavuje najmä v dialógoch a dvojzmyselných obratoch či slovných hračkách). Je arogantný, neberie si servítky a jeho cynický humor je povestný. Jeho vyšetrovacie metódy sú občas pochybné, ale v kritických situáciách je priami, rázny a pre ranu nikdy nechodí ďaleko. S tvárou Huphreyho Bogarta je preňho hračkou získať si sympatie ľudí z vyšších, i nižších sociálnych vrstiev, kde na ňom každý ocení niečo iné - lojálnosť, prefíkanosť či schopnosť vykašľať sa na česť a zahnať súpera do kúta úskokom. Kĺbi v sebe vlastnosti a charakterové prvky, aké divák od detektíva vo filme z tohto obdobia príliš nečaká. To dodáva jeho konaniu istý šmrnc a dávku nepredvídateľnosti._____Howard Hawks si zvolil pre svoj film tak trochu vražednú stopáž, ale remeselná zručnosť, režijné vedenie hercov (a chémia medzi nimi), dynamický dej, kamerové jazdy, pohotová montáž, nepreniknuteľná atmosféra a dramatické hudobné motívy Maxa Steinera ju povyšujú vysoko nad bežnú žánrovú zábavu a nedovoľujú nude priblížiť sa ani na horizont viditeľnosti (čo je pre tak komplikovaný, avšak IMHO stále nie prekombinovaný film zásadné). Sexuálny podtón a dráždivé interpretácie chandlerovskej romance, zahalenej do plášťa neobvyklého noiru s vysokou koncentráciou krások (a mŕtvol) na políčko filmu a cigaretového dymu, sú nepopierateľne lákavé. Bogart numero uno, teším sa na naše ďalšie spoločné stretnutie. Najlepšie opäť v žánri, v ktorom je dom ako ryba vo vode. Nebezpečne blízko "skorodokonalosti". 85%(27.9.2014)

  • - Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Raymonda Chandlera. (Hans.)

  • - Humphrey Bogart a Lauren Bacall se během natáčení natolik sblížili, že to Bogartovi způsobilo velké manželské potíže, jejichž řešení hledal Bogart v alkoholu a nebyl schopen herecké práce. Tři měsíce po dokončení filmu se Bogart a Bacall vzali. Bylo to jedenáct dní po Bogartově třetím rozvodu. Z tohoto manželství vzešly dvě děti. (Kulmon)

  • - Na roli Carmen se původně připravovala Nina Foch. (Dreadd)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace