Reklama

Reklama

Z této cesty se nikdo nevrátí takový, jaký na ni vyšel... Osadník Thomas Dunson spolu s nalezencem Matthewem vybuduje v Texasu vlastní dobytkářské impérium. Půda, na které se usadil, je pro chov skotu ideální, avšak stádo více než devíti tisíc kusů dobytka je třeba jednoho dne dopravit k obchodníkům. Nejbližší známá železniční stanice se nachází v Missouri. Cesta trvá několik měsíců a je plná nástrah. Dunson a jeho muži bojují s Indiány, se suchem, s deštěm, s obtížným terénem i s vlastní únavou. Z Dunsona se postupem času stane ješitný tyran, který nepřipustí jiný názor než svůj. Právě díky své paličatosti dosáhl všech úspěchů. Teď však chce zastřelit každého kovboje, který je proti jeho rozhodnutí. A tak přichází čas, kdy se mu postaví i jeho nejbližší přítel, Matthew… Film Howarda Hawkse patří v žánru westernu k těm nejlepším. Velkolepé scenérie s dobytčím stádem tvoří pozadí příběhu o rivalství dvou mužů (ztvárnili je John Wayne a Montgomery Clift), z nichž každý prosazuje svou vůli jiným způsobem. Scénář filmu vznikl na základě článku v časopise Saturday Evening Post. (Česká televize)

(více)

Recenze (108)

andrii 

všechny recenze uživatele

...teče tudy. Divoce, drsně i tiše v ní proudí osudy. Karavana "kovbojů" putuje podél i přes ni, prodat stádo, získat oba její břehy, usídlit se na úrodném kusu území. Občas se někdo nepohodlný, s neposlušnou krví, odpojí. Červená řeka rozděluje spravedlivě, stejným dílem. Chvála vám, být dobrými přáteli, rovnocennými sousedy. Chvála vám, být "otcem a synem." Kdo by odolal neobdařit fešného kralevice westernového dešťovým polibkem? ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Těžko by se našel lepší film o honácích dobytka a realističtější zobrazení cesty s opravdu velkým stádem. Wayne i Clift jsou vynikající a hlavně uvěřitelní v rámci psychologie svých postav - člověk chápe jak Dunsona, tak Gartha ( i když sympatie budou asi spíš na Garthově straně). Ani dost násilný happyend snímku příliš neubírá na jeho kvalitách. ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Romantika, dobytek, pustina, indiáni, přestřelky, drsnost a tvrdí chlapi v překvapivě výživné směsi, která na své stáří ubíhá opravdu tryskem. Navíc John Wayne tu není jen prvoplánovou postavičkou, ale po psychologické stránce velmi hluboce propracovaným honákem se záplavou stinných stránek. Je ironií, že Hawks staví na hlavu klišé o správných kovbojích už v době jejich zlatého věku. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

První slavný Hawksův western, který výjimečně skloubil epickou výpravnost a psychologickou hloubku. Krásný a realististický obraz honu obrovských stád dobytka takřka dokumentárních kvalit, silný nosný příběh konfliktu dvou zcela antagonistických povah - drsného macha Johna Wayna, jenž zde svoji obvyklou jižanskou, sebevědomou, svým způsobem religiózní postavu dotáhl do dokonalosti, až se někdy ptáme, je-li vlastně postavou kladnou, a jemného sensibilního Montgomery Clifta, který se proti autoritě svého adoptivního otce logicky postaví. ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

s týmito naozaj starými a pritom nepochybne hodnotnými westernami je to komplikované.... je to ako sledovať vrcholnú tvorbu stalinskej éry, kde sa človek snaží povzniesť nad ideológiu a byť objektívny..... maskulínne machovstvo podčiarkované vždy presnou muškou a cigaretami (sranda, že nikde som žiadneho cowboya nevidel si šúlať bágo, a pritom automaticky rolované cigarety sa objavili na trhu až v 1913 - Camel), patetické dialógy a monológy o spravodlivosti, hrdosti, priam megalomanské vnímanie všetkého ako výzvy - challenge, až neznesiteľná adorácia priebojnosti, životaschopnosti a sily, to všetko mi vadí asi rovnako ako sa pozerať na frenetické nadšenie a stádovitosť komunistických kolchozníkov alebo patetické ódy na totalitu, diktátorov a traktory..... oboje mi pripadá ako druh propagandy na vlastnú "way of life".... a napriek tomu, tak ako málokto dokáže odhodiť diela Ejzenštejna alebo Dovženka ako ideologický a dobový prežitok, tak isto máloktorí diváci (snáď iba zarputilí antiamerikanisti) nevidia aj vo filmoch Hawksa alebo Forda to, čo presahuje ich ideologické alebo dobové ukotvenie.... osobne, o takmer 10 rokov starší Stagecoach sa mi páčil ešte viac, ale v tomto Hawksovom počine, ktorý stavia na dobrom námete podchytenom skvelou ústrednou dvojicou je zase viac psychológie (človek vníma postupné "zhusťovanie atmosféry" v parte, stále viac sporov s "veliteľom", jeho tvrdošijnú, až bláznovsky neústupnú povahu, no zároveň aj pragmatickú túžbu dosiahnuť vytýčený cieľ za každú cenu - tak ako ho život naučil) a "masívnych scén" (zábery na tie stáda dobytka mali v sebe "elektrizujúci náboj" - tuším sa zo mňa stáva redneck :-) ...dokonca som ten film - naozaj iba náhodou - sledoval v klasickej flanelovej košeli "made in Oklahoma" :) .... P.S. aj keď cítim k priekopníckym filmom náležitú úctu, farba a širokouhlá kamera svedčia neskorším westernom oveľa viac ()

Galerie (112)

Zajímavosti (20)

  • Před zahájením natáčení se uvažovalo o barevném natáčení, ale Howard Hawks došel k závěru, že příběhu bude více slušet černobílá. Nicméně o několik desítek let později vznikla barevná verze filmu. (sator)
  • Howard Hawks chtěl původně obsadit do role Thomase Dunsona Gary Coopera, později si to rozmyslel, protože si myslel, že by mu neseděla tvrdost postavy Dunsona. (facojurka)
  • Během natáčení spousta lidí onemocněla nebo byla zraněna. Howard Hawks byl hospitalizován po kousnutí stonožkou, John Wayne chytil silnou rýmu, Joanne Dru si prošla chřipkou. (facojurka)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno