Režie:
Juraj HerzKamera:
Dodo ŠimončičHudba:
Štěpán KoníčekHrají:
Jana Plichtová, František Velecký, Milan Lasica, Július Satinský, Ľubomír Záhon, Peter Debnár, Marta Rašlová, Hana Prymusová-Lelitová, Eva Matejková (více)Obsahy(1)
Toužila vzlétnout ke slunci, a přitom sama zářila mnohem víc... Slovenský televizní film režiséra Juraje Herze vznikl podle Maupassantovy povídky "Muška". V impresionisticky laděném příběhu líčí tragický příběh mladé pradleny, která svou čistotou, optimismem a radostí ze života fascinuje muže kolem sebe. Točí se kolem ní pět nápadníků, kteří patří k bohémě. Dovedou se bezstarostně bavit, snít, radovat se z každé chvíle a unikat před měšťáckou každodenností. A ovšem i před zodpovědností. Svým lehkovážným způsobem života samozřejmě všichni narušují místní konvence. A přestože Muščino těhotenství přinese do jejich životů i tragické chvíle, na jejich životním optimismu to nic nezmění... Juraj Herz natočil barevný televizní snímek v době, kdy ještě převažovalo černobílé vysílání. S pomocí kameramana Jozefa Šimončiče vytvořili výtvarnou poctu impresionismu, který ovládl světovou výtvarnou scénu v době, kdy se příběh odehrává. K rozverné náladě vyprávění přispěli mj. i výrazní slovenští komici Milan Lasica a Július Satinský. Představitelka bezstarostné a potřeštěné Mušky Jana Plichtová se později stala váženou profesorkou psychologie. (Česká televize)
(více)Recenze (90)
Už dávno jsem ocenila hravou poťouchlost Juraje Herze. Jenom mě mrzí, že vlastně nenatočil mnoho slovenských filmů. Tento televizní je mnohem víc maupassantsovský než ryze slovenský. Zůstavají tak jen Sladké starosti. Sladké hry minulého léta jsem viděla už dříve ale mnohem víc docenila až nyní. Příběh se zdá býti banálním, ale chytlavá muzika v impresionistickách barvách s krásnými kompozicemi Dodo Šimončiče je prostě chuťovčička. ()
Pro pracujícího člověka moderního věku je to nedívatelný až nepochopitelný film.Všichni dělaj hovno, jen žerou, chlastaj a šukaj. Kde na to berou? Proč jsou tam ty dlouhé pasáže s podřadnou hudbou? Připomnělo mi to hudbu pro chvíle pohody na stanici Praha. 1* dávám za impresionistickou kameru, 1* za sem tam povedený vtip od Lasici a Satinského. Asi 20 min jsem vydržel. ()
No, to je prostě Herz. Nahá prsa a erotická scéna hned v prvních pěti minutách filmu. Dokonce i televizním. Óda na bezstarostnost a trochu i na mužskou naivní ješitnost. Ze začátku to vypadá, že je to o ničem, pak se to ale rozjede. Přemýšlím, jestli je film hrabalovský, nebo zda Hrabal bral inspiraci v Maupassantovi. Budu se muset poohlédnout po literární předloze. V jednom mě ale film utvrdil – více pihovatých zrzek do filmu! Výběr představitelky hlavní role je hned půl úspěchu filmu. ()
Nikdy jsem nepochyboval o Herzově schopnosti střílet svoje umělecké šípy do všech stran filmových žánrů. Pravda, některé netrefily čistý střed, ale tento zasáhl velice vzdálený terč průzračného artu a zaťal se do něj velmi hluboko. Režisér si přizval mladého slovenského kameramana Jozefa Šimončiče s neopotřebovaným okem a touhou experimentovat a to se mu bohatě vyplatilo. Artově náročný divák ve filmu nalezne rozmanité přírodní a figuriélní kompozice inspirované klasiky impresionismu a normální divák dostane lehounký, minimální příběh mladé, životem překypující pradlenky v maximalisticky vyvedené formě barev, čerstvého povětří a čistoty… ()
Vizuální stránka podařená, herci se snaží, ovšem co je to platné, když děj je naprostý hnus. Smysl filmu, respektive povídky, mi jaksi ušel, což se potvrdilo i v následujivší reflexi (film jsem sledoval v rámci školní výuky), kde jsem byl schopen o právě viděném sesmolit dvě věty. Zmínku si podle mě zaslouží lehce nadprůměrný hudební doprovod. Jinak nic nejsem schopen dodat, jen, že tohle je nad moje mužské chápání. 40% ()
Galerie (13)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (14)
- Film byl prodán do mnoha zemí, mimo jiné i proto, že mu dělala reklamu tehdejší monacká kněžna, které se velice líbil. (raininface)
- Podle Milana Lasici se stal snímek problémovým z důvodu, že mocní v něm viděli alegorii na vstup vojsk Varšavské smlouvy na naše území v srpnu 1968. (sator)
- V jedné tehdejší francouzské recenzi napsali, že Sladké hry minulého léta jsou nejlépe natočeným filmem podle Maupassantovy předlohy. (raininface)
Reklama