Nastala chyba při přehrávání videa.
  • argenson
    **

    Philippe Noiret se ve svých pamětech poměrně široce rozepsal o natáčení Topazu, přitom ale vůbec nezmínil představitele hlavní role Fredericka Stafforda. Už vím proč, ten pán byl celkem dost bezvýrazný dřevo a je dost s podivem, jak se dostal do čela mezinárodního obsazení ve filmu jednoho z nejslavnějších režisérů vůbec. Ovšem ani režisér se tady moc nevyznamenal, Topaz sice čerpá ze skutečných událostí kubánské krize, což se sice nabízelo, ale hodně se tu mluví, málo děje a nemá to šťávu. Příště si dám radši nějaký béčkový eurospy, který se netvářej tak vážně a jsou o dost zábavnější.(11.9.2017)

  • jojinecko
    ***

    Topaz má ďaleko od sofistikovaného špionážneho trileru, má bližšie k nenáročnej "zábave". Slabina nie je v scenári, ani hercoch, ani tá politická nekorektnosť mi nevadí... slabina je v réžii. Budem trochu "kydať" na môjho obľúbenca Hitcha, ale nemôžem si pomôcť, práve jeho réžia mi príde nedotiahnutá, povrchná..Tie miesta, kde mohol pritlačiť na pílu a vytvoriť dusnú atmosféru ostávajú nevyužité. Ale aby bolo jasno, nejedná sa vonkoncom o prúser, skôr o nevyužitý potenciál... a toho je škoda!(8.6.2008)

  • tomtomtoma
    ***

    Přepsáno v srpnu 2018. Topaz je průměrné politické drama s propletencem špionážních a romantických vztahů. Schází zde obvyklý ironický nadhled filmového tvůrce a vše se sází na intimní pocity a pohnutky a vzájemné souvislosti usilovně povzbuzují zlenivělou jiskru napětí. Různě provázaná a mohutně spletitá sít má ohromit svou nadřazeností civilnímu životu, podařilo se zbudovat dojímavou sílu scénických orgií, ale z průměru ho nevytáhne ani antická tragédie romantiky. Hlavní postavou politického manifestu Hitchcocka je André Devereaux (Frederick Stafford), francouzský obchodní atašé ve Washingtonu a řídící agent francouzské výzvědné služby na západní polokouli. Nejpevnější vazby jsou ty nejosobnější, nervozita studené války mocní strach do paranoických rozměrů a za službu se dostane protislužba, či zasloužený trest. Hrdinu okamžiků táhne osobní čest a spalující vášeň, oběti jsou nutností vyhrocené hysterie. Nakonec se vše upře k důvěryhodnosti nejbližšího okolí. Nejvýraznější ženskou postavou je Juanita de Cordoba (šarmantní Karin Dor), prominentní kubánská osobnost s rozpolceností života. Vlastní zásluhy na přítomnosti nemusejí být stále věrny představitelům moci. Vznešeně tančí mezi dvěma světy, láska je odměnou i vykoupením. Významnou postavou je Rico Parra (John Vernon), přední představitel kubánské moci. Politický boj bez rukaviček s ševelením výzvědné činnosti se přesouvá i do niterné osobní roviny a žárlivost bolí a zalévá oči krví. Důležitou postavou je Henri Jarré (zajímavý Philippe Noiret), francouzský tajemník pro OSN. Osobní provinění se strachem viny hledá ze všech sil vlastní záchranu a bezradně zmatkuje. K výraznějším postavám patří také Jacques Granville (příjemný Michel Piccoli), důležitý politický hráč, Andrého nejbližší a dlouholetý kamarád se stíny na duši v rovině společenské i soukromé. A také Nicole Devereaux (Dany Robin), Andrého manželka. Její vzrůstající nespokojenost s manželovou profesí je ve znamení pocitu zrady a následného trestu. Spojitost se uzavírá v kruhu. Z dalších rolí: Andrého bezstarostná dcera Michèle Picard (Claude Jade), její ochotný manžel a malující novinář Francois Picard (Michel Subor), Andrého pružně přizpůsobivý newyorský pomocník Philippe Dubois (Roscoe Lee Browne), přeběhlý vysoký ruský zpravodajec Boris Kusenov (Per-Axel Arosenius), spolehlivý agent CIA a Andrého blízký kamarád Michael Nordstrom (John Forsythe), úplatný kubánský Ricův sekretář Luis Uribe (Donald Randolph), Ricův hlavní strážce Hernandez (Carlos Rivas), mučený pěšák špionážních hrátek Pablo Mendoza (Lewis Charles), jeho mučená manželka Carlotta (Anna Navarro), Juanitina vynalézavá pravá ruka Thomas (John Roper), či francouzský velvyslanec ve Spojených Státech René d'Arcy (George Skaff). Topaz je průměrné politické drama, je potvrzením filmařova politického postoje a USA je jediný spolehlivý ochránce světového míru.(13.9.2009)

  • Douglas
    ****

    Alfred Hitchcock se po neúspěšné Roztržené oponě nechal přinutit studiem k filmu, který mu nebyl příliš blízký a Topaz podle toho taky vypadá. V prvé řadě jde o otevřeně politický film, který brojí proti Rusku a Kubě a mapuje činnost „západních“ špionů.. Nemá však příliš společného s elegantními špionážními thrillery, jaké Hitchcock točíval dřív, třebaže se zřejmě snažil dodat těžkopádnému příběhu šmrnc. Trpí především nevýrazným hlavním hrdinou, který má na hony daleko do Caryho Granta a připomíná spíš špatnou variaci na Conneryho v bondovkách. Přes značně politické vyznění ale Hitchcock nezapomněl, jak se mají filmy točit a i tentokrát dojde na výborné scény plné napětí nebo filmařské invence (výborná „němá“ sekvence rozhovoru agenta s tajemníkem kubánského guru).(15.11.2005)

  • Charlizee
    ***

    Asi nejslabší Hitchcock... V rámci politických filmů jde o to lepší, co jsem dosud viděla, ale když jde o Hitche, mám asi vyšší nároky. A (byť je to možná malichernost) vadilo mi, že se Francouzi mezi sebou bavili anglicky, stejně tak Kubánci a Rusové. Pochopím angličtinu, když se ve skupině vyskytuje anglicky hovořící jedinec, jinak by podle mě určitě neměla být používána univerzálně, v tomto případě bych dokonce řekla až politicky nekorektně.(15.2.2015)

  • - Alfred Hitchcock natočil dva různé konce. Oba se nacházejí na DVD reedici.

  • - Snímek se natáčel v Kodani, Wiesbadenu, Paříži, Washingtonu, New Yorku a ve studiích Universalu v Hollywoodu. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)

  • - Spoiler: Byly natočeny dva různé závěry filmu. V jednom z nich dojde mezi Devereauxem (Frederick Stafford) a Granvillem (Michel Piccoli) k souboji na prázdném pařížském stadionu a Granville je zastřelen odstřelovačem. Ve druhém případě Devereaux zahlédne Granvillea na letišti Orly před odletem do Ruska a oba se navzájem pozdraví. Nakonec byl použit závěr, ve kterém Henri Jarre (Phillippe Noiret) vchází do domu. Jelikož jeho postava chodila o holi, bylo nutné natočit pouze poslední fázi chůze dveřmi předtím, než zazněl sebevraždený výstřel z jeho pistole. Obecenstvo se s takovým zakončením příliš neztotožnilo, ale studio odmítalo jakýkoli závěr, kde by špion nebyl potrestán a jeho sebevražda tak skýtala určitý kompromis. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)