Reklama

Reklama

John Forsythe hraje amerického agenta, který si pro špionážní operaci na Kubě najme francouzského spolupracovníka jménem Devereaux (Frederick Stafford). Právě na Kubě se měly údajně objevit ruské rakety a také špión NATO s krycím jménem Topaz. V Havaně se Devereauvovo pátrání stává nebezpečným a zanechává za sebou otřesy ve vládě, vraždu, zradu i sebevraždu. Po skončení své mise se Devereaux vrací zpět do Francie a chystá se odhalit totožnost dvojitého agenta. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (73)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v srpnu 2018. Topaz je průměrné politické drama s propletencem špionážních a romantických vztahů. Schází zde obvyklý ironický nadhled filmového tvůrce a vše se sází na intimní pocity a pohnutky a vzájemné souvislosti usilovně povzbuzují zlenivělou jiskru napětí. Různě provázaná a mohutně spletitá sít má ohromit svou nadřazeností civilnímu životu, podařilo se zbudovat dojímavou sílu scénických orgií, ale z průměru ho nevytáhne ani antická tragédie romantiky. Hlavní postavou politického manifestu Hitchcocka je André Devereaux (Frederick Stafford), francouzský obchodní atašé ve Washingtonu a řídící agent francouzské výzvědné služby na západní polokouli. Nejpevnější vazby jsou ty nejosobnější, nervozita studené války mocní strach do paranoických rozměrů a za službu se dostane protislužba, či zasloužený trest. Hrdinu okamžiků táhne osobní čest a spalující vášeň, oběti jsou nutností vyhrocené hysterie. Nakonec se vše upře k důvěryhodnosti nejbližšího okolí. Nejvýraznější ženskou postavou je Juanita de Cordoba (šarmantní Karin Dor), prominentní kubánská osobnost s rozpolceností života. Vlastní zásluhy na přítomnosti nemusejí být stále věrny představitelům moci. Vznešeně tančí mezi dvěma světy, láska je odměnou i vykoupením. Významnou postavou je Rico Parra (John Vernon), přední představitel kubánské moci. Politický boj bez rukaviček s ševelením výzvědné činnosti se přesouvá i do niterné osobní roviny a žárlivost bolí a zalévá oči krví. Důležitou postavou je Henri Jarré (zajímavý Philippe Noiret), francouzský tajemník pro OSN. Osobní provinění se strachem viny hledá ze všech sil vlastní záchranu a bezradně zmatkuje. K výraznějším postavám patří také Jacques Granville (příjemný Michel Piccoli), důležitý politický hráč, Andrého nejbližší a dlouholetý kamarád se stíny na duši v rovině společenské i soukromé. A také Nicole Devereaux (Dany Robin), Andrého manželka. Její vzrůstající nespokojenost s manželovou profesí je ve znamení pocitu zrady a následného trestu. Spojitost se uzavírá v kruhu. Z dalších rolí: Andrého bezstarostná dcera Michèle Picard (Claude Jade), její ochotný manžel a malující novinář Francois Picard (Michel Subor), Andrého pružně přizpůsobivý newyorský pomocník Philippe Dubois (Roscoe Lee Browne), přeběhlý vysoký ruský zpravodajec Boris Kusenov (Per-Axel Arosenius), spolehlivý agent CIA a Andrého blízký kamarád Michael Nordstrom (John Forsythe), úplatný kubánský Ricův sekretář Luis Uribe (Donald Randolph), Ricův hlavní strážce Hernandez (Carlos Rivas), mučený pěšák špionážních hrátek Pablo Mendoza (Lewis Charles), jeho mučená manželka Carlotta (Anna Navarro), Juanitina vynalézavá pravá ruka Thomas (John Roper), či francouzský velvyslanec ve Spojených Státech René d'Arcy (George Skaff). Topaz je průměrné politické drama, je potvrzením filmařova politického postoje a USA je jediný spolehlivý ochránce světového míru. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Topaz rozhodne nepatrí medzi majstrove najlepšie kúsky, ale v mnohých jednotlivostiach ma potešil tak, že mu odpustím aj viaceré nedostatky. Neustále sa mení prostredie. Začíname v Dánsku, ocitáme sa na Kube a pochopiteľne v USA. Potešilo ma, že Hitch pracuje s nedôveryhodnosťou aj na úrovni manželských vzťahov. Milostné pletky hlavnej postavy s krásnou kubánkou poza manželkin chrbát sú iba zrkadlovým odrazom politickej paranoje a dvojitých agentov, atď. Alebo naopak. No a keďže som si nečítal, kto všetko tu hrá, tak ma v záverečnej tretine potešili dvaja známi francúzski herci vo veľmi dôležitých úlohách. No a aby som nezabudol, to, že sa dej stáča stále iným smerom, mi pripadalo v rámci všeobecnej paranoje ako celkom logický ťah. Nie, ako celok to nijak zvlášť nefunguje, ale Hitch dokáže kúzliť pri mnohých scénach. Topaz pôsobí síce fragmentárne, ale mne osobne ubehol vcelku rýchlo. ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Topaz není úplně špatný, ale ani úplně dobrý film. Je to zvláštní film. Vlastně taková poctivá špionážní podívaná, na které je znát, že vznikla podle románu, a tak se to v ní hemží takovým množstvím postav, že se hlavní hrdina několikrát na dlouhou dobu z filmu úplně vytratí a ani vám to nepřijde divné. Nejhorší ale je, že film vůbec nemá žádné pořádné finále, vyvrcholení, nic. Hitchcockova režie to však zachraňuje a díky tomu, jak natočil všechny ty scény, ve kterých se mluví málo nebo vůbec, díky jeho nápaditým záběrům, mrazivému výjevu z mučírny a díky hudbě Maurice Jarreho se to dá sledovat celkem dobře. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Mistr těží z napětí konce roku 1962, kdy celý svět se strachem ani nedýchaje sledoval, co bude následovat. Hitchcock se chytře odvolává na všeobecné vlastnosti moderního člověka: strach z neviditelného nepřítele, všemožných konspiračních spiknutí, nekontrolovatelnosti vojenské moci i anonymity příčin nové, zničující války. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Hitchcock si s přizvaným Noiretem a Piccolim velmi rozuměli, autor světového thrilleru/horroru je pokládal oba za francouzské velikány herectví.!! :-) Skvělý spy-thriller, kde opět autora samotného uvidíte v malinkém záběru na letišti, kde sesedá z inval.vozíku a zdraví se vřele s příchozím mužem v černém saku... ()

Galerie (101)

Zajímavosti (9)

  • Podle Alfreda Hitchcocka byl tento film jen další z jeho experimentálních pokusů. Kromě dialogů se snažil zápletku odhalit používáním určitých barev (převážně červené, žluté a bílé). Poté přiznal, že to nevyšlo. (ČSFD)
  • Film vychází ze stejnojmenného románu Leona Urise a Juanita de Cordoba byla skutečně žijící postavou. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
  • Snímek se natáčel v Kodani, Wiesbadenu, Paříži, Washingtonu, New Yorku a ve studiích Universalu v Hollywoodu. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)

Reklama

Reklama