Reklama

Reklama

Obsahy(1)

22. listopad 1963 navždy změnil USA. Americký dokument nechává nahlédnout do zákulisí natáčení slavného snímku Olivera Stonea „JFK" a osvětluje možné scénáře atentátu na prezidenta Kennedyho. Drama „JFK" mapuje spory týkající se konspiračních teorií. Opírá se o několik knih a léta výzkumu, přesto je do jisté míry propagandou z pera levicově smýšlejícího režiséra Olivera Stonea. Ještě před premiérou se vyrojila nařčení, že režisér zkresluje dějiny tím, že nahrazuje fakta fikcí. Je však vůbec možné zajistit všechna fakta? Bude někdy možné dokázat, kdo byl skutečným pachatelem? Existuje pouze jediná možná interpretace? Byla vražda prezidenta tak jednoznačným případem, jak jej vláda za přispění Warrenovy komise zřízené k prošetření tragického dallaského atentátu prezentovala? Jednal střelec Lee Oswald opravdu sám? To jsou otázky, na něž hledá odpovědi nejen oscarový snímek, ale i dokument pojednávající jednotlivé teorie, které se objevily v průběhu 60. až 80. let a dodnes zaměstnávají mysl mnoha Američanů. (Česká televize)

(více)

Recenze (17)

subic 

všechny recenze uživatele

Někdo říká (můj děda), že Oliver Stone je levičák a komunista. Ale Oliver Stone natočil v roce 1991 film JFK podle vlastního scénáře. Je to vlastně takový spíš hraný dokument o tom, kdo vlastně stál za atentátem na JFK. Tenhle dokument vznikl jako doplnění informací k filmu, co bylo po pravdě, co byla spíš autorova fikce. Každopádně vyjadřuje se tam řada novinářů a dalších nějakým způsobem propojených s touto událostí, třeba exšéf tajných operací. Dokument je potřeba vidět hnet po shlédnutí filmu JFK (1991), aby to bylo jasnější. ()

Tominecek 

všechny recenze uživatele

Robert MacNeil, novinář a očitý svědek: "Po všech těch odhalených spiknutích to (film JFK) může zavrhovat jen blázen. To jsme jen před atentátem na Kennedyho žili ve sladkém nevědomí." "Pak jsem si všiml, že policisté běží k travnatému pahorku. Vyběhl jsem na pahorek a dorazil k plotu. Jsem vidět na řadě záběrů. Proč by profesionální policisté běželi špatným směrem? Jsou přece uvyklí zvuku výstřelů, a vědí, jak se odrážejí od stěn budov. Proč by se dopustili takové chyby?" Jean Hillová, svědkyně: "Pan prezidente, podívejte se sem, chceme si Vás vyfotit!" A dodává: "Dostal zásah do hlavy přímo přede mnou." A pak mluví o druhém střelci na travnatém pahorku: "Bylo to támhle vedle toho velkého stromu. Ten výstřel přišel odtamtud. Warrenova komise tvrdí, že výstřel přišel z támhletoho okna na rohu knižního velkoskladu. Ale o tom já nic nevím. Dosvědčit mohu pouze to, co jsem viděla na vlastní oči. Střílel muž z pahorku." Ed Hoffman popisuje, jak otec na vlastní oči viděl druhého střelce na travnatém pahorku: "Viděl, že Kennedy byl postřelen, a zhroutil se na sedadle. Z hlavy mu tekla krev. Hrozně ho to vystrašilo a chtěl rychle najít policistu. Objevil se obláček dýmu. Z místa kde stál, to nejdřív vypadalo, že tam někdo kouří. Ale pak se ten muž otočil a otec zřetelně viděl, že držel pušku. Muž s puškou měl na sobě oblek. Kráčel tímto směrem. Hodil pušku železničáři. Ten ji chytil, šel s ní k bedně s nářadím. Rozebral ji, schoval dovnitř a odešel ke kolejím. Když viděl, jak Kennedyho postřelili, odjel na policejní stanici, ale tam mu řekli, že s ním o tom nebudou mluvit. Myslel si, že se s ním nechtějí zdržovat, protože je hluchoněmý. Pořád na to myslel, a nedávalo mu to spát. V noci se budil propocený a pořád si to v hlavě přehrával." Mark Lane, spisovatel a zastánce teorie o spiknutí CIA: "Zaměstnanci CIA Marita Lorenzová a Frank Sturgis odjeli do Dallasu, kde se setkali s Howerdem Huntem, rovněž ze CIA, který operaci financoval. Marita to dosvědčila." Frank Sturgis ji později řekl: "Kennedyho jsme zabili my, operativci CIA." Madeleine Brownová, milenka Lyndona Johnsona: "Setkali jsme se na Silvestra 1963. Řekla jsem mu: „Lyndone, v Dallasu se povídá, že jsi měl prsty v atentátu.“ Neuvěřitelně se rozzuřil. Přitom z něj vypadlo, že to udělali moji známí těžaři spolu se CIA. Pak mu došlo, že mi řekl příliš mnoho a bouchnul za sebou dveřmi. Celá jsem se rozklepala. Nemohla jsem tomu uvěřit." ()

Reklama

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Dokument zaoberajúci sa pravdepodobne najreálnejšou z troch verzií, o dvoch "Oswaldoch", pričom kladie dôraz na prezentovanie myšlienky, že skutočný vrah J.F.K. vypálil smrteľný výstrel spoza plota nad trávnatou plochou, pár metrov od cesty na Elm Street v Dallase, kadiaľ prechádzala kolóna áut. Dokument sa natáčal v rovnakom čase ako úspešný snímok JFK od Olivera Stona, pričom sa na ňom podieľala skupinka detektívov, odhaľujúca "fakta" tohto hrozného činu. Divák môže vzhliadnuť autentické výpovede rôznych kľúčových svedkov potvrdzujúcich túto verziu, ale napríklad i názor Fidela Castra, ktorý odmieta tvrdenia, že sa podieľal na spiknutí voči prezidentovi USA, ba práve naopak. ()

joker.george 

všechny recenze uživatele

Dokument spíše obhajuje názory vyřčené v JFK, než aby se snažil být nestranný, i když na fakta samozřejmě také dojde. A jakmile se ke slovu dostane Kevin Costner nebo Oliver Stone, tak má dokument okamžitě stejný náboj jako ve filmu. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,PRIŠLO MI TO ROVNAKÉ, AKO KEBY SOM POVEDAL, ŽE MÔJ PES JE NAOZAJ HLÚPY, PRETOŽE KEĎ S NÍM HRÁM ŠACH, V TROCH PRÍPADOCH Z PIATICH HO PORAZÍM." __ Dokument vie svojou informačnou hodnotou nepochybne vyvolať divácky záujem a preto 90 minút učenie pomerne rýchlo. Na druhej strane skôr iba znovu zŕhňa fakty, ktoré Stone vo filme ,,J.F.K." priniesol a preto ten, kto film videl viackrát sa tu okrem spoznania tvárí skutočného Jima Garrisona a iných osobností veľa nového nedozvie. Dokument je navyše prestrihaný zábermi so Stoneho filmu, čím mu nielen robí reklamu, ale zároveň sa snaží pretlačiť svoj vlastný pohľad na atentát, a tým pádom údajnú pravdu, ktorá dosiaľ nebola odhalená. Ku spracovaniu dokumentárneho filmu nemienim byť zvlášť kritický, avšak omnoho rozpačitejšie na mňa pôsobí záverečná anketa medzi divákmi, ktorá mi príde vopred pripravená. Napokon dodávam, že som netušil, že som dokument už predtým hodnotil a svoje vtedajšie hodnotenie mu nechávam, hoci v súčasnosti by som zaujal neutrálny, bez hviezdičkový postoj. (14. komentár k filmu) ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama