Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy "Jak potopit Austrálii". Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, náruživě žijících všedními starostmi, aby zaplašili tíži doby, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ podporuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro nezvyklé rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení – mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě... Jan Hřebejk, inspirován Vlasy M. Formana, svou výpověď o 50. letech spojuje s výraznou videoklipovou stylizací. Základní dějová linie se zcela přirozeně rozvíjí i v písních a suverénně realizovaných tanečních číslech. Zásluhu na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominují Jakub Špalek, Martin Dejdar a Josef Abrhám. Zdařilý muzikál příjemně překvapil a nadchl řady příznivců. Získal Českého lva za nejlepší film roku 1993. (Česká televize)

(více)

Recenze (363)

lamps 

všechny recenze uživatele

Aby mě zaujal nějaký muzikál, to už musí být opravdu něco, což se tady jen potvrdilo. Taneční choerografie sice nebyly vůbec špatné a herci odvedli maximum, ale z mého pohledu strašně nesympaticky nazpívané písničky a hlavně bezpáteřní příběh to zase sráží tvrdě do kolen. Každý holt nějak začínal, mistr Hřebejk nevyjímaje.. 55% ()

tnp101 

všechny recenze uživatele

Porevoluční český muzikál o tom, jak jsme všichni nadržení z USA. Ve své době to byl recept k divácké spojenosti, z dnešního pohledu je zdejší amerikanismus za hranicí vkusu. Jako muzikál mě film neoslovil a slabý děj neutáhnou ani vesměs dobří herci. Šakalí léta jsou zastaralou verzí Pelíšků. Proč se k nim vracet? Netuším. 50% ()

Reklama

Maynard. 

všechny recenze uživatele

Táhněte do háje! :o). Pecka, která je prošpikována hudebními peckami, které se v mém podvědomí usídlily natolik, že už nejdou nikterak vymazat... Šakalí léta sem již viděl tolikrát, že přes to, že sem včera zachrápnul, komentovat budu s čistým svědomím. Honza Hřebejk si tímto kouskem vyšlápnul cestičku, která ho o pár let později dovedla až na úplný vrchol (Pelíšky). Škoda, že z této cesty občas nepochopitelně odbočí na scestí směr Zieleniec :o). Tento muzikál je zatím nejlepší český, který sem měl tu čest vidět. Moje obliba k němu je i dost způsobená tím, že mám prostě slabost na Martina Dej-dara, který se role R n´R rebelanta "bejbyho" zhostil nejlíp jak to šlo. Největší zásek z filmu mám, když synáček spolu s dalším po-uličníkem přinesou na tátovu párty průtokově ohřátý pifko :o). No a všechny ty nesmrtelný songy... Jojo, povedlo se to! ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

Tak toto ma minulo dosť veľkým oblúkom, nechápem, čím si to v Čechách získalo ten kultový status. A to mám Hřebejkove filmy veľmi rád, väčšinou im dávam 4-5 hviezdičiek, dokonca aj tým novším, ktoré sú dosť zaznávané. Tak kde začať? O hereckých výkonoch ťažko hovoriť, keďže okrem vždy skvelého Abrháma tu ide o druhoradých hercov, príp. o nehercov, tak to potom aj tak vyzerá (Dejdara za herca nepovažujem, tento tajtrlík mi vyslovene lezie na nervy). Čo sa týka deja, vyzerá to ako scénky, často "požičané" z iných filmov, usporiadané do filmu bez ladu a skladu. Teraz k humoru, keďže ide vraj o komédiu. Vtipné tam boli asi len 2 scény: "babka zabíja muchu" a "pitie piva na oslave". No a teraz to hlavné, hudba, keďže ide o muzikál. Tak tá bola priemerná, až slabá, opäť nechápem tu chválu, dokonca Českého leva. Malo ísť o rokenrol, ale s ním to malo spoločne asi len rytmus, "spevácke" prejavy sa zdali byť z úplne iného žánru. To je rokenrol na český spôsob, keď do rokenrolového rytmu spevák niečo recituje? Tento muzikál je zrejme lokálny český fenomén, ktorý ja pochopiť nemôžem. Asi tak ako väčšina Čechov na ČSFD zase nechápu genialitu Ursíniho hudby v muzikáli Neberte nám princeznú (1981). ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Natočit muzikál je ošemetná věc...a Janu Hřebejkovi se to bezezbytku podařilo... Sice tomu mnohé chybí k dokonalosti, ale na svou dobu a poměry v naší kinematografii je to malý zázrak... (Od Starců na chmelu už uplynulo opravdu hodně času...) Navíc Josef Abrhám tu předvádí jednu ze svých nejlepších komických kreací... Velmi silný režisérský debut... ()

Galerie (9)

Zajímavosti (41)

  • Novinár napísal reportáž z nakrúcania pre vtedy vychádzajúci časopis "Kino revue", že speváčka spieva v jednej scéne milostný duet so svojím vlastným otcom, nakoľko za Sylvu Tománkovú (Bejbina) spievala Kateřina Buriánková, dcéra Ivana Hlasa(Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
  • Kšanda (Jan Semotán) v závěru filmu hraje na elektrickou kytaru československé výroby Jolana Tornádo. Ta se ovšem začala vyrábět až od roku 1963. (ČSFD)
  • Skutečným předobrazem Bejbyho (Martin Dejdar) a idolem místní omladiny byl Ladislav Dobiáš. (sator)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Reklama

Reklama