Reklama

Reklama

Ghost Dog - Cesta samuraje

  • USA Ghost Dog: The Way of the Samurai (více)
Trailer 2

VOD (1)

Obsahy(1)

Nelítostný k protivníkovi, laskavý k dětem a zvířatům. Ghost Dog (Forest Whitaker) je nájemný vrah řídící se kodexem japonských samurajů. Svůj ledový klid ztratí v okamžiku, kdy mu mafiáni jako varování zahubí jeho milované holuby. A to nelze nechat bez pomsty... Král nezávislého filmu Jim Jarmusch pojal žánr gangsterky po svém a na konci 90. let přišel s dnes už kultovním snímkem, svěže kombinujícím východní filozofii, mafii a hip hopový soundtrack od RZA, člena legendárního Wu-Tang Clanu. Zenový ale zároveň zábavný film z podsvětí velkoměsta. (Aerofilms)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (604)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Je užitečné vnímat svět jako sen. Když zažíváš noční můru, tak se probudíš a zjistíš, že to byl jen sen. Svět, ve kterém žijeme, je prý přesně takový.“ Tak trochu jiná „gangsterka“. Dle indicií jsem čekal něco rozjímavějšího. A to jsem také dostal, ostatně Ghost Dog má dost pomalé tempo, na druhou stranu nuda se rozhodně nekoná. Příběh nájemného zabijáka, který cestu samuraje bere vážně a svým způsobem jím opravdu je (až tak byl Whitaker výborný). To, co dělá, dává naprosto jasný smysl jemu, ale postupně i divákovi (snad až na to kradení aut, kde tu filosofii nějak nemůžu najít). A překvapilo mě na sobě samém, že jsem se na ono precizní vraždění těšil úplně stejně jako nad předčítání z knihy (ony ty myšlenky zdaleka nejsou tak banální, jak by na první pohled mohly vypadat). A dokonce i ten hip hop spolu s faktem, že všichni gangsteři koukají na animované blbosti, do tohohle filmu tak nějak patří. A ten symbolický závěr…no, snad si to Louie přečte a konečně pochopí. Tak zas příště Jime, protentokrát to budou silné 4*. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Jarmusch studoval poezii a značná část jeho filmů nějakým způsobem tematizuje básníky či jejich výtvory, ale právě "Ghost Dog" představuje jeho nejpoetičtější film. Režisér a scenárista nechává svou filmovou báseň plout na flow vzniklém remixováním a spojováním zcela různorodých žánrů, kulturních tradic i současnosti a historie. Spolu s předchozím "Mrtvým mužem" znamenal "Ghost Dog" zásadní přerod v Jarmuschově tvorbě, který korespondoval s dobou vzniku. Z post-studenoválečného okouzlení ideálem svobody umožňující potkávání lidí a kultur typické pro jeho předchozí tvorbu nám v obou těchto filmech předkládá vizi tehdy se teprve rodícího a dnes plně žitého světa, kde se jako v kadlubu mísí a vzájemně obohacují nejroztodivnější kulturní i historické tradice. Ale pro Jarmusche je příznačné, že v tomto odvážném novém světě vyzdvihuje historii a její artefakty i relikty, na nichž obdivuje starožitnou patinu, která sice v moderním světě může působit bizarně či směšně, ale současně sálá melancholií. Při tom s vetešnickou láskou ke všemu starému a hypsterským nadšením z jeho vsazování do nové doby a kontextu přistupuje nejen k žánrům a tradicím, ale také k postavám, respektive k lidem samotným. Stejně jako do vzájemně se zrcadlícího a souznícího dialogu dává gangsterky, samurajské filmy a animované grotesky, tak nám ukazuje, jak nás právě mix takovýchto protichůdných vlivů a inspirací utváří. Poetičnost i srdečnost Jarmusche se pak definitivně projevuje v tom, že odhaluje paradoxní souznění v opozicích a ukazuje, že za vším na první letmý pohled neproniknutelným babylónským chaosem rozličných individualit a kmenů zůstává společné jádro lidskosti, které překonává hranice rasových a jazykových bariér. Přičemž příznačně oním pojivem zůstává kultura, potažmo sdílení příběhů. Protože právě ty s námi rezonují, umožňují nám zrát, rozšiřovat si obzory, ale také nás vzájemně propojují s druhými, ať už tím, že díky nim nacházíme společnou řeč, nebo je předáváme dál. Sdílená knihovna zdejších postav obsahuje celé spektrum od kanonických klasik přes burcující pamflety po prvoplánově líbivý brak, ale hlavně také díla, která málokdo zná, ale pro konkrétní lidi sehrály či sehrají zcela zásadní roli při jejich formování. Přesně tím se stal i sám "Ghost Dog" a bylo krásné tento nestárnoucí skvost vidět po mnoha letech znovu (opět v Aeru) a v duchu filmu si pak po projekci poslechnout, jak se komu líbil. ()

Reklama

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Rozhodne najstráviteľnejší a zároveň filmársky najsústredenejší a zďaleka najzábavnejší Jarmusch. Osamelý čierny samuraj a ukecaný francúzsky zmrzlinár sú jedna z najlepších filmových dvojíc vôbec. Niekoľko scén si zaslúži zapísať zlatým písmom do histórie filmu: loď na streche, problém s "negerskými menami", taliansky mafiózo rapujúci na Public Enemy, vrabec pred puškohľadom... Nezabudnuteľné. Keby Jim namiesto točenia roztrieštených artových sračičiek robil iba takéto filmy, mal by som ho naozaj rád. ()

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

Poměrně zvládnutý pokus, jak předhodit masám k sežvýkání, o čem vlastně to Japonsko je... v čem vlastně vězí ta jinakost a divnost. Taková věc se možná skutečně může povést lépe někomu zvnějšku... jednak protože mu není trapné po lopatě vysvětlovat i to, co by přišlo Japonci až nevkusně jasné a příčící se jejich estetice nevyřčeného... ale zadruhé i proto, že je to někdo vidící věci s odstupem -- a když je umí i předložit dál... A nakonec, kdyby to někdo fakt nechápal, tak je tam i pohled těch fakt nechápajících - což mi přijde tak nějak akorát vkusné. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Není to taková síla jako DEAD MAN, ale pro širší diváckou obec je to stravitelnější. Jarmusch do vpodstatě jednoduchého příběhu pomsty profesionálního zabijáka, který se řídí kodexem samuraje, dokáže nacpat spousta myšlenek a zajímavých životních postřehů a povyšuje tak svůj film nad běžnou produkci. A co taky na něm oceňuju, je výběr soundtracku. U Dead Man to byl skvostný mimimalismus Neila Younga, tady zas hiphopový sound od RZA, který do nálady snímku skvěle zapadl. ()

Galerie (59)

Zajímavosti (35)

  • Jorubština, kterou Raymond (Isaach De Bankolé) mluví, je jazyk, kterým se mluví v západní Africe, ale stejně tak v emigrantské komunitě v Evropě či v Americe v karibské oblasti. Také se používá jako liturgický jazyk. (sator)
  • Jméno Ghost Dog (Forest Whitaker) je odkazem na stejnojmenného přízračného psa z knihy „The Call of the Wild“ (v češtině „Volání divočiny“) od Jacka Londona. (sator)
  • Scéna, ve které Ghost Dog (Forest Whitaker) zastřelí mafiána skrz odtok dřezu, je odkazem na film Cejch zabijáka (1967), kde se podobná scéna také vyskytuje. (sator)

Související novinky

Zemřel herec Henry Silva

Zemřel herec Henry Silva

17.09.2022

V požehnaném věku devadesáti pěti let zemřel americký herec Henry Silva, jenž díky své nezapomenutelné tváři a zejména svým ostře řezaným obličejovým rysům byl fanouškům znám hlavně prostřednictvím… (více)

Reklama

Reklama