Režie:
Spike JonzeScénář:
Charlie KaufmanKamera:
Lance AcordHudba:
Carter BurwellHrají:
Nicolas Cage, Meryl Streep, Tilda Swinton, Chris Cooper, Cara Seymour, Jim Beaver, Judy Greer, Litefoot, Doug Jones, Roger Willie, Gregory Itzin (více)Obsahy(1)
Před čtyřmi lety, na natáčení komedie Spikea Jonzeho V kůži Johna Malkoviche, začíná vyprávění, jehož hrdinou je scenárista Charlie Kaufman. Po úspěchu filmu nemá Charlie o pracovní nabídky nouzi: nakonec přijme adaptaci non-fiction bestselleru spisovatelky Susan Orleanové Zloděj orchidejí. Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí. Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi, takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: k prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o fantómech, které ho pronásledují.
Hollywoodský scenáristický zázrak Charlie Kaufman se po filmu V kůži Johna Malkoviche už podruhé spojil s režisérem Spikem Jonzem, aby opět rafinovaně smísil realitu s fikcí. Hrdinou vyprávění tentokrát udělal sám sebe: sluší se však podotknout, že Kaufman ve skutečnosti nemá žádné dvojče a že se v realitě nijak nepodobá Nicolasi Cageovi. Zároveň je však pravda, že Charlie Kaufman získal cenu BAFTA za scénář (pod nímž je však podepsán s Donaldem Kaufmanem!), Chris Cooper za svůj herecký výkon obdržel Zlatý glóbus a Oscara, Meryl Streepová byla oceněna Zlatým glóbem a Spike Jonze si odvezl Stříbrného medvěda z MFF v Berlíně. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (356)
IMHO film v posledních fázích absolutně mění styl a částečně i žánr...nevím. Tenhle snímek si mě ale získával postupně, nejdřív jsem byl zmaten těmi flashbacky (i když Darwin neměl chybu ;-) byl jsem sice nadšen z "běhu světa", ale pořád jsem si říkal - co to má jako být? Postupem času, až se všechny postavy náležitě projevily, začalo to na mě všechno působit lépe, i když ne tak mocně, jak bych si (strašně) přál. V této rovině na mě spíš zapůsobilo ironické oko na Hollywood (hláška VONI VŠICHNI JSOU VRAH mě totálně odbourala.) Závěrečná scéna mezi bratry mi připadla emocionálně vyhrocená a bezchybně napsaná, nicméně přišla jaksi rychle a bez předchozí gradace, což mi připadá jako něco, proti čemu celý snímek dost trefně brojí a také z tohoto důvodu nemohu dát plné hodnocení...další důvod jsou herci, kteří samo nejsou špatní, ale ani Cage, ani Streep a tím méně Chris Cooper mi nepřišli ani na nominaci, natož na Oscara... Prostě Kaufman mě zajímá čím dál více, ale budu k němu určitě příště přistupovat s jakýmsi neurčitým stínem pochybnosti...kzrátka zkouknu Malkoviche! Ovšem jak si říkám s Charliem - kašlu na McKeeho! :))) ()
Ad rovněž "Věčný svit..." a další veledíla: V Somálsku je hladomor, tají nám ledovce a někdo spláchne do hajzlu pěkných pár miliónů za něco takového, protože nějaká vlivná dekadentní skupina si řekne, že jeden Ňu Jorský šílenec je IN (Genitální)! To je snad větší facka civilizaci, než když někdo vybalí miliardu za nějakého vypatlaného čutálistu.... ()
-The killer's a literature professor. He cuts off little chunks from his victims' bodies until they die. He calls himself "the deconstructionist". Takhle se mají dělat chcípácké filmy o tvůrčí krizi a neschopnosti konat. S ironickým nadhledem a průběžným pomrkáváním na diváka, který dokáže ocenit důmyslnost, s jakou Kaufman při výstavbě příběhu (ne)následuje scenáristické příručky. Introspektivní tragikomedie, ve které se nic neděje a s protagonistou, který se nemění, se zhruba po hodině mění v napínavý příběh s velkým tajemstvím, dvěma padouchy a zásadním životním poznáním. Film tak prodělává stejnou proměnu jako hlavní hrdina a hranice mezi světy (existující v rámci světa filmu) se hroutí – skutečný život je adaptován ve scénář, scénář je adaptován ve skutečný život. Rozhodně jeden z nejchytřejších filmů o adaptaci v jejích různých významech. 85% Zajímavé komentáře: CheGuevara, Eddard, Aiax, Jordan ()
Genialita, v níž Charlie Kaufman dokazuje, že je scenáristický bůh (a nutí mě se v nejbližší době znova podívat na Věčný svit neposkvrněné mysli, který mě napoprvé kdo ví proč nezaujal), a Nicolas Cage podává skvělý herecký double-výkon. Za kamerou by to možná chtělo nějakého dravějšího tůrce, no jakkoli Spike Jonze úžasnému scénáři nepomáhá, tak mu ani neubližuje. Adaptace je zkrátka skvělý film, který jsem dlouhou dobu nespravedlivě přehlížel. ()
Musím říct (a asi jak se tak dívám tady budu dost výjimka), že mě tenhle film docela zklamal. Nemůžu říct, že by scénář byl špatný, neoriginální, herci mizerní, ... nic z toho, ale prostě mě nějak moc tahle záležitost neoslovila (přestože musím přiznat, že tam bylo pár výtečných věcí - hlavně po stránce scénáře). Bohužel režie podle mě skvělému scénáři dost ubrala a navíc mě nijak neohromil konec filmu (lépe řečeno posledních 20-30 minut). ()
Galerie (27)
Zajímavosti (17)
- Natáčení probíhalo od března do června roku 2001. (jezurka42)
- Kostel, o kterém se Amélie zmiňuje na konci filmu není v Praze, ale jedná se o Kostnici v Kutné Hoře. (Kulmon)
- Nicholas Cage řekl, že během natáčení tohoto filmu ignoroval všechny své herecké instinkty a hrál roli Charlieho Kaufmana přesně podle pokynů režiséra Spika Jonze. (jezurka42)
Související novinky

Spike Jonze a jeho noční můra
I Terry Gilliam, obvyklý terč různých katastrof (posledně mu uprostřed filmovačky umřel Heath Ledger), by si zřejmě už dávno vpálil kulku do hlavy, kdyby se nějaký jeho projekt potýkal s takovými… (více)
Reklama