Režie:
Ondřej HavelkaKamera:
Diviš MarekHudba:
Petr WajsarHrají:
Karel Dobrý, Simona Zmrzlá, Jan Kolařík, Jiří Lábus, Jiří Maryško, David Novotný, Norbert Lichý, Vladimír Polívka, Jakub Kohl, Dan Dittrich, Vojtěch Hrabák (více)Obsahy(1)
Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (422)
Film pro mě. Trefa do černého. Pan Ondřej Havelka snímku vdechl život svým českým tlukoucím srdcem a mě tím nesmírně potěšil. Dostala jsem vše, co jsem očekávala a ještě něco navíc. Tedy v první řadě rozervanou hlavní postavu ztvárněnou výborným hercem a charismatickým mužským, k tomu krásné exteriéry a kamera, úchvatná a podmanivá hudba, kostýmy a celkově výprava bez chyby. A v neposlední řadě příval emocí a následně zamotaná kedlubinka, přesně tak, jak to mám ráda. ()
Tuhle literární adaptaci drží nad vodou hlavně kameraman a herci v hlavních rolích. Nefunguje členění filmu do kapitol, nemístná snaha o humor, komentář ani konec. Většina vedlejších postav jsou jen karikatury. Ondřej Havelka si jako režisér-debutant ukousl moc velké sousto a nakonec spíš selhal. Ale paradoxně je mi jeho selhání pořád sympatičtější než běžná domácí hra na jistotu. ()
V rámci jakéhosi podžánru "paranormální romance" si moc nedovedu představit lepší výsledek, obzvlášť když se jedná o žánrovku natočenou v čechách. Hlavním tahákem je jednoznačně Hastrman Karla dobrého, který se konečně dočkal velké filmové role a také kamera Diviše Marka, která by nejspíš dokázala krásně zabrat i máselnici, kterou někdo pohodil v lese a usídlila se v ní rodinka obzvláště nehezkých krys (krysy tu nejsou, za to spousta kaprů). Děj je na mnoha místech rozvleklý, působí knižně, ať už některé dialogy, nebo postavy samotné, ale... To všechno pomáhá vytvářet zajímavou magickou atmosféru, která je tu prostoupena celým filmem a obzvlášť při scénách, kdy se dějí různé "pohanské věci" má obrovskou sílu. Jasně, lepší to být mohlo, ale ne o moc. A obsadit do jedné z hlavních rolí herce, který je sám o sobě spoilerem své postavě, je v pravdě geniální (O= ()
Hastrman je ten typ filmu, pri ktorom prezeraní si nehybných záberov na obrazovke počítača mám silnejší zážitok, než pri ich pohyblivej variante v televízii, kde treba premýšľať aj nad ich kontinuitou. Neviem, kde sa stala chyba, že ani tak jednoduchý príbeh nemá drive a rozvíjajúca sa láska medzi "kráskou a zvieraťom" nemá gradáciu. To sa mali páni scenáristi radšej vykašľať na témy predlohy a poskytnúť len jej kostru, milostnú líniu. Tá je v takomto prevedení značne nepochopiteľná, prečo sa mladá, cca 25 ročná žena krátko po smrti svojej životnej lásky zahľadí do 50 ročného osamelého podivína s plešinou, je zrejmé asi len z predlohy. Na film sa ale celkom dobre pozeralo, pretože kostýmy, výprava aj casting sú OK. Bez druhej časti bude ale Hastrman navždy nekompletný. Len je otázka, či Havelka a spol. vôbec na niečo podobné pomýšľali. ()
Četl jsem knihu a byl jsem nadšený z její první (historické) části. Jsem rád, že Ondřej Havelka se zaměřil právě na hastrmanův příběh zasazený do 19. století. Tak jako kniha přináší krásný Urbanův jazyk, tak film se zaměřuje na vizuální stránku. Příběh je vystavěn na baladičnosti; erbenovskou atmosféru navozuje i hudba. Herecké obsazení je skvělé; Karlu Dobrému parádně sekunduje Simona Zmrzlá. Závěr jsem díky knize rozklíčoval a jsem rád, že současnost byla jen naznačena. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (21)
- Režisér Ondřej Havelka vyloučil možnost vzniku druhého dílu Hastrmana. Tato eventualita se nabízí s ohledem na koncepci Urbanovy knižní předlohy. (klukluka)
- „Pro mě je v Hastrmanovi dominantní milostný příběh dvou hlavních postav opředený prvky romantismu. Nezaměňujme však romantické za líbivé, v původním smyslu jde spíše o vzbouřené city, vášně i živly, vztahy mezi lidmi a přírodními jevy, přítomna je i dekadence, erotismus a mystérium. A tohle vše jsme se snažili do filmu dostat,“ uvedl režisér a scenárista Ondřej Havelka. (SONY_)
- „Zakázanou“ knihou, kterou Karel Dobrý listuje na faře, jsou Caesarovy „Zápisky o válce občanské“. (Lejzy)
Reklama