Režie:
Tim BurtonScénář:
Ehren KrugerKamera:
Ben DavisHudba:
Danny ElfmanHrají:
Colin Farrell, Michael Keaton, Danny DeVito, Eva Green, Alan Arkin, Nico Parker, Finley Hobbins, Roshan Seth, Deobia Oparei, Joseph Gatt, Sharon Rooney (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Majitel cirkusu Max Medici (Danny DeVito) pověřuje bývalou hvězdu Holta Farriera (Colin Farrell) a jeho děti Milly (Nico Parker) a Joe (Finley Hobbins), aby se starali o novorozeného slona, jehož nadměrné uši jsou k smíchu publiku ve slávě upadajícím cirkuse. Ale poté, co se zjistí, že Dumbo umí létat, zažívá cirkus neuvěřitelný návrat. Zároveň se o Dumba velmi zajímá podnikatel V.A. Vandevere (Michael Keaton), který angažuje „podivného tlustokožce“ pro svůj nejnovější zábavní podnik Dreamland. Dumbo stoupá na vrchol slávy díky společným vystoupením s okouzlující a okázalou královnou vzduchu Colette Marchantovou (Eva Green). Záhy však Holt Farrier zjišťuje, že pod nablýskaným povrchem zábavního podniku Dreamland, se skrývá nejedno temné tajemství. (Falcon)
(více)Videa (18)
Recenze (237)
Tuctové postavy, tuctový príbeh, nezaujímaví detskí herci, prehrávajúci dospelí herci (konkrétne Eva Green hrala fakt strašne) a jeden roztomilý slon. A burtonovský fikčný svet, zo všetkého najviac pripomínajúci jeho 90.kové filmy. Vzniknúť Dumbo vtedy, pozerali by sme naňho inak. A ja vlastne neviem, prečo má práve on tak nízke hodnotenia, keď podobnými neduhmi trpela drvivá väčšina burtonoviek za posledných 20 rokov. Pre deti fajn. ()
Na snímku Dumbo Vás okrem roztomilého sloního mláděte zaujme především úchvatná vizuální stránka, která působí krásně staromilsky a zároveň pohádkově. Bohužel, pod touto naleštěnou schránkou se nachází zoufale průměrná režie, banální děj a nezajímavé postavy, které z nějakého podivného důvodu dostávají více prostoru, než náš létající sloní hrdina Dumbo. Jistě, několik památných scén se zde sice najde (olbřímí bublifuk ve tvaru zvířat), avšak ani to nestačí na alespoň solidní filmový zážitek. Jako by si režisér Tim Burton nebyl jist, pro koho vlastně celý film točí, pročež se ve finále budou nudit jak velcí, tak i ti nejmenší. Je to vážně veliká škoda, jelikož tak nádherně roztomilý slon by si zasloužil mnohem lepší a procítěnější hranou celovečerní verzi. (Viděno v kině CineStar Čtyři Dvory České Budějovice) „You're a miracle elephant, Dumbo.“ ()
Tak, patrně nejhorší film Tima Burtona už mám za sebou (snad i animovaný Frankenweenie nebo Big Eyes mi přišlo lepší), zároveň jeden z nejzbytečnějších (a snad i jediný, který kdy uvidím) remaků všech dob a ještě štěstí, že jsem měl chuť dneska večer na něco echt nenáročného, jinak by mi ten film v počítači strašil další měsíc. Teď už mě od Burtona čekají jen Temné stíny a doufám, že aspoň na ty 3* u mě skončí. Originální animák už si pamatuji jen zběžně, pouze děj a tu kultovní, často parodovanou scénu s růžovými slony, nicméně mám pocit, že byl vyprávěný hlavně z pohledu Dumba a zvířata v něm mluvila. Tady zvířata nemluví a hlavními postavami jsou nějaká otravná děcka, na která jsem si sice ke konci naštěstí zvykl, ale sympatické mi ty postavy nebyly ani náhodou. A nejen tyhle, drtivá většina z nich. Hlavně ze začátku mě ten film silně iritoval, protože kromě otravných hlavních postav tu bylo víc kýčovitých a přebarvičkovaných obrázků jak v Pevném poutu (a to už je co říct) a klišovité, těžce vynucené vztahy mezi postavami a vlastně to platí i o povahách jednotlivých postav. Pak se to sice postupně začínalo zlepšovat a jakmile se tam objevil Dreamland (který jako jediný (+ kancelář vlastníka) připomene styl Tima Burtona, jinak je to jakýsi typický Disneyovský kýč) a Eva Green, bylo to dokonce koukatelné. Zázrak to nebyl ani tak, kýče a klišé tam pořád nebylo málo a humor se nedostavil skoro vůbec, ale aspoň to ušlo. Na víc jak dvě to ale stejně nevidím a názor na zbytečnost tohohle filmu jsem vůbec nezměnil. I když to asi chápu - Disney může znovuobnovit merch na Dumba a děcka ho budou chtít jako plyšáka, protože se ho snažili udělat co nejvíc loztomilého... Btw, ta kultovní scéna tu vůbec není, jen zde na ní je takový slabý (snad bych až řekl "cenzurovaný") odkaz. Slabé 2* ()
„Je zo vzdialeného východu.“ – „Z ako vzdialeného?“ – „Z veľmi, veľmi vzdialeného.“ Dumbo mohol byť geniálny film... keby ho Tim Burton natočil o 20 rokov skôr. Kto by ostatne zabudol na úžasnú Veľkú rybu, čiastočne sa odohrávajúcu taktiež v manéži? V oboch filmoch dokonca skvelý Danny DeVito hrá v podstate rovnakú rolu. Cirkus je miesto, pre aké ako keby sa extravagantný filmár narodil. Čudáci a vydedenci na okraji spoločnosti, ktorí sa cítia dobre len medzi sebou, je prostredie, ktoré bolo pre režiséra Beetlejuiceho ako keby stvorené. Dumbo je ale až šokujúco umiernený. Vrátane hudby kedysi ohromne explozívneho Dannyho Elfmana (toto meno v 90. rokoch poznali aj ľudia, ktorí nevedeli, čo je to soundtrack). Akoby to ani nebol „ten“ Tim Burton, akého sme kedysi zbožňovali. Toto vyhlásenie určite neprekvapí jeho fanúšikov, ktorí dávno vedia, že sa okolo r. 2005 upokojil (čo je asi normálne, každý autor sa vyvíja) a začal natáčať umiernené, normálne a veľmi konzervatívne (nechcem povedať nudné) filmy. Aj po r. 2005 síce mal pár „svojich“ záchvevov, no pre mňa je poslednou „poriadnou“ burtonovčinou Charlie a továreň na čokoládu. Dumbo nie je pitoreskný a už tobôž nie je tak báječne úchylný, ako staré Timove snímky. Naopak: napriek bradatej pani a lietajúcemu sloníčaťu je to na prvý raz nezáživnosť. Pri reprízach sa to zlepší, ale je otázne, či na ne budete mať chuť. Avšak i po desiatom zopakovaní je scenár strašné klišé a ide po tak predvídateľnej ceste, až to nie je pekné. Čo ale čakať od Ehrena Krugera (Vreskot 3, Kruh 2, Krv ako čokoláda), ktorý to ako nepekný bonus ešte aj produkoval? Rozpaky som mal tiež z atmosféry, ktorá je chvíľu smutnou nostalgiou, potom rozprávkou s počítačovými myšami v kostýmoch a slonmi rozumejúcimi ľudskej reči a potom sa opäť snaží realisticky (v rámci možností) ukazovať dobu, ktorá nenávratne odchádza do sentimentálneho zabudnutia. Logika taktiež nie je prednosťou snímky (sloníča s gigantickými ušami by pre krachujúci cirkus bolo skôr vynikajúcou reklamou, než že by ho chcel riaditeľ utajiť pred médiami a tým pádom aj verejnosťou, nie?). Okrem (umierneného) Burtona a retro atmosféry/výpravy situáciu zachraňujú milé vedľajšie postavy a niektorí herci. Mnohí majú fakt príšerne neoriginálne napísané roly (Michaela Keatona zachraňuje azda len nostalgia prameniaca zo spoločných scén s Dannym DeVitom, s ktorým sa stretol pred skoro troma desaťročiami v Batman sa vracia). Spomínaný DeVito je tradične parádny. Potešil ma Colin Farrell, z ktorého si ľudia robia srandu, že hrá v prepadákoch, ale ako herec je úplne v pohode a veľký pracant, ktorý sa po búrlivých začiatkoch (kto by zabudol na legendárne české historky z natáčania Hartovej vojny?) sympaticky upokojil a ja osobne vždy, keď ho v niečom vidím, tak ho vidím rád. Najmenej ma na filme paradoxne bavil samotný Dumbo. Je to lepšie ako Voda pre slony, ale oveľa, oveľa horšie, ako Cirkus Humberto. ()
Čakal som to najhoršie a nakoniec z toho bolo príjemné prekvapenie. Pravdaže príbeh ide po obohranom koncepte, digitál je otravný a obraz s ubranou sýtosťou (aby evokoval minulosť) je strašne lacný. Taktiež herci okrem Dannyho DeVita nemajú veľmi priestor. Ale inak všetko funguje ako hodinky, emócie správne gradujú a film skvelo nadväzuje na pôvodný film a rozvíja príbeh v kontexte dnešného postoja k cirkusom. To však nič nemení na fakte, že Dumbo (2019) je síce výborné remeslo, ale to je asi tak všetko. Existencia samotného filmu i jeho réžie niekdajším vizionárom Timom Burtonom mi úplne uniká. 7/10 ()
Galerie (51)
Zajímavosti (8)
- Po filmoch Nožnicovoruký Edward (1990), Ed Wood (1994), Mars útočí! (1996), Ospalá diera (1999), Planéta opíc (2001), Veľká ryba (2003), Sweeney Todd: Čertovský holič z Fleet Street (2007), Alica v krajine zázrakov (2010), Temné tiene (2012), Big Eyes (2014) a Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (2016) ide už o 12. spoluprácu režiséra Tima Burtona a kostymérky Colleen Atwood. (Astonko)
- Celosvětová premiéra proběhla 11. března 2019 v Los Angeles. (Varan)
Reklama