poster

Sanjuro

  • Česko

    Sandžúró

  • Česko

    Odvážní mužové

  • Japonsko

    Tsubaki Sanjūrō

  • Japonsko

    椿三十郎

  • USA

    Sanjuro

  • Velká Británie

    Sanjuro

  • Kanada

    Sanjuro

  • Austrálie

    Sanjuro

Akční / Dobrodružný / Drama

Japonsko, 1962, 96 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Shaqualyck
    ****

    Japonská režisérská legenda Akira Kurosawa ve své klasice z roku 1962 opět přivádí na scénu potulného samuraje s tváří Toshiro Mifuneho. Tahle postava ale rozhodně není uhlazeným hezounem ztělesňujícím veškeré lidské ctnosti. Právě naopak, charismatický vousáč v otrhaném kimonu spíš holduje alkoholu, nadávkám a zabíjení lidí. V jádru je to ale vlastně "dobrej" chlap s vysokým morálním kreditem, co krájí zlosyny s elegancí baletního velmistra a ještě sem tam přihodí nějaké to životní moudro. Zápletka není nijak výjimečná a tak je zřejmé, že snímek stojí a padá s hlavním hrdinou, který film dovede až k efektnímu krvavému finále. Po tomhle gejzíru rajčatové šťávy si určitě každý zapamatuje, jak má vypadat správný "samurajský" film.(29.9.2006)

  • gudaulin
    **

    Zatím patrně nejslabší Kurosawův snímek, který jsem měl možnost vidět. Samurajské filmy mi obecně nesedí a marně přemýšlím, jestli je to odlišnou kulturou nebo režijní neschopností, ale obecně se mi zdá, že herci přehrávali a v jejich projevu bylo cítit patos a pózu. Sama zápletka je poměrně jednoduchá až naivní a některé dialogy mi přišly jakoby z jiného světa. Velitel žoldnéřů se ihned sbratří se zcela neznámým samurajem a prozradí mu důležité plány, které ohrožují nadřízené i jeho samého. Zároveň se v rozhovoru hrdě přizná, že je bezcharakterní mizera - potkal jsem v životě už řadu unikátních darebáků, ale žádný si nepřiznal, že dělá něco nemorálního, natož aby se k tomu hrdě hlásil. Bojové scény jsou přehnané, Mifuneho samuraj bez problémů vyřídí deset protivníků, aniž by se výrazně zadýchal - ale to už tak nějak k žánru patří. Celkový dojem: 45 %. (Se zamhouřenýma očima a z úcty ke klasikovi.) Pozitivní na Sanjurovi je, že se nebere moc vážně a odlehčený tón ledacos zachraňuje...(20.4.2008)

  • Turiec
    ***

    Ako je to už takmer štandardom v Kurosawových filmoch i v tomto je veľmi dobrá kamera. V porovnaní s JODŽIMBOM je v tejto snímke viac násilia i krvi. Niektoré z postáv sa správajú príliš naivne. Naopak v Sandžurovi môžeme nájsť hlbšie myšlienky. Nemôžem sa ubrániť pocitu, že tento film ukazuje politiku takú, aká vždy bola i stále je. Podliaci vyzerajú navonok príjemne a dokážu oklamať masy (vo filme masu stvárňuje skupinka deviatich mladíkov), naopak ten, kto to myslí naozaj dobre má problém presvedčiť ostatných o správnosti svojich záverov. Samotný Sandžuro, ktorý stvárňuje ľstivého nápravcu krívd, často dopláca na prílišnú horlivosť tých, ktorým pomáha. Tri hviezdičky preto, lebo je to dobrý film, je však o niečo slabší ako predchodca Jodžimbo, ktorý dostal štyri. Každopádne samurajská klasika.(28.10.2003)

  • dezorz
    ****

    Po tom, co som si pozrel Kihachi Okamotov film Kill, ktory natoceny podla rovnakej predlohy, ako Sanjuro, nedalo zopakovat si Sanjura. Sanjuro je v podstate blockbuster, po uspechu Yojimba mal Kurosawa jednoduchu cestu a natocil trosicku komplikovanejsi, ale stale jednoduchy a aj vizualne striedmenjsi film o ´30tnikovi, ktoremu tiahne na 40´ ako sa sam Sanjuro pomenuvava. Kym Sanjuro je maskulinny film, menej humorny, drsnejsi nez Yojimbo, Kill, ktory vychadza z rovnakeho pribehu, je humornejsi, vizualne posobivejsi (viac sirokulych zaberov) a Tatsuya Nakadai-ovi pristane uloha mudreho, zivotom oslahaneho ronina predsa len lepsie. Nakadaov ronin je plny irnoie, zivotneho nadhladu, Mifuneho Sanjuro je priamocriary, neberie si servitky. Kill u mna vyhrava, aj ked, v porovnani so Sanjurom je ovela menej znamy. Ale to mna , teda, trapit fakt nemusi.(23.7.2007)

  • Spinosaurus
    *****

    Třetí viděný film od Kurosawy a troufnu si říct, že i možná lepší než Yojimbo. Přitom zápletka je jak z nějaké pohádky. Padouši (kteří o sobě navíc vědí, že jsou padouši :-D) chtějí ovládnout zemi a v tom jim má zabránit statečný, cynický a lstivý Sanjuro a malá banda tupců. Ve filmu je zajímavé to, že se tam na svůj žánr velmi málo bojuje, neboť Sanjuro svou chytrostí dokáže vždy od boje ustoupit. Kurosawa MISTROVSKY využívá širokoúhlého plátna (hlavně záběry na přírodu a davové záběry stojí za to) a Mifune opět ukazuje, proč je patrně nejlepším japonským hercem. Film opět vznáší pár otázek, které už v dnešní době však nikoho nepřekvapí. Na závěr se dostaví absolutní lahůdka žánru - duel dvou samurajů. Já nevim jak vy, ale já měl při té scéně srdce až v krku. Smekám před Kurosawou, jak dokázal přesně určit délku záběru, aby se scéna nezvrhla v nudu.(27.6.2010)

  • - Hudba, která je hraje na začátku film, byla hlavní znělkou v Kurosawově předchozím filmu Tělesná stráž (1961). (PSJR)

  • - V tomto snímku je tomu poprvé, co se Kurosawa objevil ve vlastním traileru k filmu. (PSJR)

  • - Český název z předrevoluční kino distribuce Odvážní mužové je ve vztahu k filmu zcela nesmyslný. Základem vyprávění totiž je fakt, že s výjimkou hrdiny Cubakiho Sandžúróa veškeré postavy jsou naopak zbabělci a prospěcháři. Český název údajně vznikl na základě špatného překladu zahraničního názvu, který znamenal "odvážný muž". (JFL)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace