Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (409)
Výborný scénář a skvělá režie. Základní předpoklad pro dobrý film je zde splněn vrchovatě. Dokonale vykreslená atmosféra staré Anglie a vztahů mezi lidmi v té době s důrazem na osudovou lásku. Kdo je příznivec romantických filmů s vynikajícími hereckými výkony, tak tady si přijde na své. Celá plejáda anglických herců spolu se jménem režiséra je zárukou hlubokého zážitku.... Těžko tady někoho vyzdvihnout, ale kdybych musel, pak určitě výkon Alana Rickmana. Skvělý film ! ()
Poznal to v té či oné míře prakticky každý - film má skvělé kritiky, festivalová uznání, nadšené komentáře fanoušků - a když ho konečně shlédnete, máte pocit, že jste obětí spiknutí a že to ostatní nemůžou myslet vážně. Nejsem sice typickým fanouškem romantických snímků, ale řadu z nich si přesto dokážu vychutnat. Rozum a cit k nim ale rozhodně řadit nemůžu. Problém není v hereckém obsazení, výkonech herců nebo v režijním pojetí a výpravě - ty jsou naopak vesměs vysoce profesionální. Problém je v samotné literární předloze. Přirovnávat tvorbu Jane Austenové k harlekýnkám je příliš laciné, její tvorba má přece jen vyšší ambice a výrazně lepší literární styl, nicméně její román je červená knihovna jako vyšitá, se vším negativním, co se na tenhle žánr váže. Dají se tam lehce vystopovat všechny používané typy, zápletky i nezbytný a lehce předvídatelný happyend. To všechno by se dalo ještě odpustit, kdyby autorka používala živý jazyk a své postavy zlidštila. Možná je problém zejména v kvalitě překladu a originál je přirozenější, ale z dialogů čišela umělost a šroubovanost, jaká se často nevidí, a postavy se blížily spíše svým karikaturám, takže jsem se ve chvílích horoucího vyznání kousal do rtů, abych smíchem neshodil dojemnost scény. Takhle se možná, ba pravděpodobně, lidé chovali na společenských dýcháncích a oficiálních příležitostech, ale v soukromí ani náhodou. Je to strašně nevěrohodné - celé to používání důsledně spisovného jazyka, velkých slov a myšlenek. Celkový dojem: 35 % za kostýmní velkolepě nasnímanou a zahranou nudu. ()
Anglie na počátku 19. století zobrazena působivě. Pěkný romantický příběh; závěrečný happy end v podobě dvojité svatby a rozpačitého pohledu toho vzadu – Willoughbyho v podání Hugh Granta - si obě hlavní hrdinky za svá martyria s láskou zaslouží. Kate Winstet jde za láskou stejně odhodlaně jako v TitanikuJ A kontrastní jsou ty klevety příbuzných. Vůbec se nedivím, že hlavní hrdinky z těch slepičích řečí rozbolela hlava… ()
Určené ženám, z pohľadu mužského diváka dosť nezaujímavé. Anglický štýl, anglické frázy, našincovi to nemusí veľa povedať. Keď to len porovnám s Pýchou a predsudkom, príbeh je tam diametrálne lepší, romantickejší, zaujímavejší. Rovnaká autorka, iný román a lepšie prevedenie. Rozum a cit jej proste moc nevyšiel a na plátne vyzerá fádne. Navyše mi Emma Thompson do snímku vôbec nesadla a okrem toho tu bol samý uplakaný cit a žiadny rozum. ()
Expresivní Rozum a cit potřebuje rozum a cit pro úplné pochopení a vychutnání. Jsem si vědom velkého kvanta pozitiv (citlivá režie, nádherná hudba, skvělí herci a nadupaný scénář) ale takovou porci hluchých míst, aby divák pohledal! To je jediný a zároveň největší zápor, který mi zkrátka nedovoluje jít s hodnocením výše. Je také možné, že romanticko-historické filmy nejsou pro mě, soudě podle Valmonta a Pýchy a předsudku. Snad mě Ang Lee ohromí něčím jiným. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (75)
- Kate Winslet pôvodne svoju rolu Marianne nemala vôbec dostať, pretože režisérovi Ang Leemu sa nepáčil jej výkon vo filme Nebeské stvorenia z roku 1994. Zúčastnila sa preto konkurzu na menšiu rolu Lucy Steelovej. Kate Winslet na konkurze ale predstierala, že si myslí, že stále ide o konkurz na Marianne. Nakoniec rolu získala na základe jediného prečítania. (Arsenal83)
- Podľa Emmy Thompson Lee "prišiel na natáčanie s celým filmom v hlave". Namiesto toho, aby sa sústredil na dobové detaily, chcel len to, aby sa film sústredil na vyrozprávanie dobrého príbehu. (Arsenal83)
- Emma Thompson vyrozprávala, že počas scény, kde sa plukovník Brandon (Alan Rickman) blíži k Elinor (Emma Thompson) a Marianne (Kate Winslet) na koni, mnohé zábery zničila plynatosť koňa. Nakoniec boli nútení nakrútiť scénu aj s hlučnými konskými vetrami, ktoré boli neskôr vystrihnuté zo soundtracku. (Arsenal83)
Reklama