Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Viktor RůžičkaHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Evelyna Steimarová, Vlastimil Brodský, Miloš Kopecký, Rudolf Hrušínský, Augustín Kubán, Jan Hartl, Jaroslava Kretschmerová (více)Obsahy(1)
Karpatia, Vyšné Vlkodlaky: Hrabě Teleke z Tölökö se svým věrným sluhou Ignácem narazí při svém putování na polomrtvého lesního adjunkta Vilju, který se snažil odhalit tajemství podivného Čertova hradu, na němž prý straší. Hrabě zjistí, že rozpadající se hrad je sídlem zloducha barona Gorce, jež ke svým zločinným záměrům využívá fantastických vynálezů šíleného vědce Orfanika a tuší, že Gorc ve svých zříceninách skrývá jeho snoubenku, operní pěvkyni Salsu. (Bontonfilm)
(více)Recenze (588)
Tajomstvo mi pripadá, ako keby bolo spočiatku zamýšlané ako pokračovanie Adely. Výtvarná štylizácia, herci a Lipský. Tak nakoniec je to úplne iný film, ale kvalitatívne zaostáva iba minimálne. Vlastne nemám príliš čo vyčítať, len že je tu na mňa tej bizarnosti už trochu moc a nie je to až tak treskute vtipné a hláškoidné, ako iné klasiky našej komédie. Asi to ani nebolo zámerom tvorcov. ()
Oldřich Lipský svým Tajemstvím vysekl přenádhernou poctu všem Julesům Vernům a jim podobným. Vše až z dětinským zápalem dohnal ke krajnosti a má bránice doteď rezonuje pod návaly hurónského smíchu. Velice rád se nechám pozvat na hrad, kde "strašáá", obzvláště pokud je to s tak milou společností, jakou je právě gentlemanský Dočolomanský a jeho troubovitý společník Jan Hartl. Ostatně poté ani tatíček nic nenamítal... ()
"Čortův hrad, tam strašá!" Zcela prdelózní čurina: ulítlá parodie se spoustou dobrých hlášek, vtipného přehrávání, praštěných nápadů... a zřejmě prapůvod mého odporu k operám (97 minut a z toho značná část nesrozumitelného jódlování - fuj!). Ubrat alespoň o polovinu toho zpěvavého kraválu, mohla bych přemýšlet o čtvrté hvězdičce. Zkušební test: "absolutně pozitivní... s negativním dopadem". 68% ()
Mám dojem, že Tajemství zůstává příliš ve stínu Adély, ačkoliv ne zaslouženě. Tenhle film je ještě ulítlejší a šílenější, místy mi dokonce připomíná Terryho Gilliama nebo dokonce samotné Monty Pythony. Skvělé hlášky, bláznivé nápady, spousta výtečných gagů, k tomu ta zvláštní atmosféra, spojující parodii s poctou žánru, jednoduše lahůdka! ()
"Pozorujeme, aniž bychom byli pozorováni. Dokonalá observatoř!" .. "Na to si radšej odskočáme do lésa, né?" Neskutečně skvělý, originální a povedený film na motivy románu Julese Verna. Není nutno komentovat brilantní výkony početné herecké sestavy. Není nutno komentovat skvělé kulisy a hudbu. Tahle perla československé kinematografie se zkrátka musí vidět. Spousta úsměvných momentů se vám vryje do paměti. Nekompromisních 100% ()
Galerie (29)
Zajímavosti (27)
- Ústredná melódia, ktorá vo filme niekoľkokrát zaznie, pochádza z opery „Hoffmannove poviedky“ od Jacquesa Offenbacha. Vo filme je použitá aj populárna melódia z tejto opery „Barkarola (Barcarolle)“. (Babulik)
- Po rvačce, při níž je kontrabasem zapíchnut Zutro (Augustín Kubáň), odevzdává Orfanik (Rudolf Hrušínský) objemnou dokumentaci svých vynálezů hraběti Teleke (Michal Dočolomanský). Naskýtá se otázka, kde se tam najednou vzala? Orfanik ji v okamžiku, kdy zapíchl Zutra, prokazatelně neměl a neměl ji ani když se omylem sám zapíchl svojí robotickou rukou. Nezdá se pravděpodobné, že by evidentně těžký svazek vláčel všude neustále s sebou. Dokumentace se v žádném záběru nikdy neukázala. Až v okamžiku Orfanikova umírání se zázračně objevila v jeho ruce. (pjotri)
- Jan Švankmajer u tohto filmu zasadol do postu výtvarníka zvláštnych rekvizít. (ash99)
Reklama