Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sonny (Al Pacino) a Sal (John Cazale), dvě nuly, které hnány životní nouzí vstupují do banky, aby ozbrojené uzmuly kus svého štěstí. Než se stačí vůbec zorientovat a zjistit, že bankovní trezor zeje prázdnotou, jsou nezkušení zlodějíčci v hledáčku policejních složek a dravých médií. Sonny a Sal mají náhle na krku z jedné strany rukojmí, z druhé strany, vedle dozorující policie, širokou veřejnost, v jejíchž očích zosobňují lidové hrdiny. S tím, jak se zvyšuje napětí, dochází v bance čerstvý vzduch a spolu s ním také veškeré legrácky a čepýření. Situace se pomalu, ale neúnosně blíží ke svému konci… 22. srpna 1972 byla v Brooklynu naplánována bankovní loupež, která neměla zabrat více jak dvacet minut. Nakonec John S. Wojtowicz, ozbrojený nejen palnou zbraní, ale především znalostí mafiánského filmu Kmotr (1972; účinkoval v něm právě Al Pacino), s psychicky nevyrovnaným kumpánem Salvatorem A. Naturalem, drželi rukojmí po čtrnáct hodin. Jedním z hlavních motivů k loupeži bylo pro Wojtowicze získání finančních prostředků na chirurgickou přeměnu pohlaví svého transsexuálního partnera, Elizabeth Edenovou. Netradiční kriminální událost mistrovským způsobem převedl o tři roky později na stříbrné plátno režisér Sidney Lumet (Dvanáct rozhněvaných mužů, Sestup Orfeův, Zastavárník, Vražda v Orient expresu). Společensko-kritickému dramatu nelze upřít jak nadsázku, s níž se umně líčí absurdní charakter celé loupeže, tak přesnou psychologickou drobnokresbu všech zúčastněných vystavených nezměrnému tlaku. Velkou zásluhu na tom nesl strhující scénář Franka Piersona, jenž za něj získal oborovou cenu Writers Guild of America i Cenu Akademie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (375)

viperblade 

všechny recenze uživatele

Rozepisovat se zde o tom, že Al Pacino je jen jeden a že na jeho výkonu stojí tenhle snímek je naprosté mrhání kilobajty, takže přejdu k podstatě - tenhle film je prakticky dokonalý. Ze začátku mi to přišlo jako hodně absurdní komedie (např. začátek v bance, kdy okamžitě jeden ze tří lupičů zdrhne, pak zbývající dva zjistí, že všechny peníze už vlastně odvezli…), postupem času mi to ale přišlo jako dokonalé drama, které právě díky této absurditě nabývá na věrohodnosti. Prostě a jednoduše, další ze skvostů Sidneyho Lumeta, který nás opustil. Je ho škoda, ale díky filmům, jako je tento, se na něj jen tak nezapomene. 100 %. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Psí odpoledne se zrovna moc nevydařilo. Asi jsem jeden z mála s tímto názorem, ale jistým způsobem mě nudí sledovat sociální tématiku muže na okraji společnosti a ještě ke všemu homosexuála (toto téma mi přišlo násilně vnucené), který se snaží vykrást banku. Chvíli to vypadalo na promyšlený plán, ale ten padá hned při první ukázce stupidity hlavní postavy, kterou hraje (opět skvěle) Al Pacino. Sonny není žádný chladnokrevný zabiják ani génius, spíše obyčejný bankovní úředníček co si ukousl velký kus dortu a nemůže ho spolknout. Jeho postava se ze začátku stává aspoň trochu zajímavou svými výstupy před davem (och ten pocit obdivu...), ale postupně velmi rychle unaví a začne nudit. Druhá půlka filmu bych řekl je přímo velmi slabá a kolikrát se mi zavírali oči nad neustálým chozením ven a dovnitř a čekáním na svou manželku (homosexuální i heterosexuální). Sidney Lumet měl předvést trochu více spádu ve filmu, který se vleče a velmi rychle ztrácí všechno svoje počáteční naivní kouzlo. Tři hvězdičky jsou VELMI slabé a jen úcta k Al Pacinovi a jeho herectví mi brání dát o jednu méně, ale co není může být. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Dog Day Age.. Ozbrojené přepadení banky jakožto pouhá kulisa k vykreslení ducha doby a její proti-establishmentových nálad. Ve druhé půli mírně zředěné Sonnyho rozhovory s blízkými, přesto se ten syndrom z hlavního města Švédska (nebo spíš nával empatie) dostaví i přes televizní obrazovku. Vše postaveno na cílevědomé režii Lumeta, do děje vtahující, autentické kameře Victora J.Kempera a pochopitelně výkonu malého velkého Ala, jenž zase dokonalosti ukázal, kde má ještě rezervy.. Mimochodem, skutečný Sonny (John Wojtowicz) napsal v roce vzniku filmu dopis do New York Times, v němž svůj „odpolední portrét“ označil za pravdivý pouze z 30 %. Na true story z hollywoodské továrny je to docela dost, ne..? ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

No do prdele, takto to niekedy v tom poondenom lúzerskom živote obyčajných ľudí chodí. Chytí vás zúfalstvo zo skurveného života a vašich problémov, ktoré nikoho nezaujímajú, zoberete neschopného kamoša a katastrofa je na spadnutie. Sonny asi videl veľa hollywoodskych a francúzskych filmov o tom, ako je jednoduché vykradnúť banku. Lumet zase videl veľa filmov všeobecne a mal už čo-to odrežírované, aby nás dokázal na dve hodiny do svojho filmu bez problémov vtiahnuť a vyjadriť sa aj k niektorým sociálnym témam americkej spoločnosti. Medzi obeťou a zločincom je tenká hranica. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Jestliže Al Pacino s přehledem zahrál drsného mafiána, tady to byl pravý opak. Zejména počátek filmu dává jasné znamení, že postava kterou hraje, je pořádný looser. A Pacino to sehrál se stejnou samozřejmostí a hodnověrností jako v Kmotrovi To svědčí, že byl a je opravdovým Hercem. Sidney Lumet zase dal vzpomenout na svých Dvanáct rozhněvaných mužů. Zde se opět rozehrává drama na velmi malém prosotru, ale čím je prostor stísněnější, tím je film autentičtější a lepší. John Cazale nemá ve filmu moc replik. Ale tenhle člověk hraje především svým zjevem a gesty. I to málo mu stačilo na nominaci na Zlatý Globus. Film samotný je tragikomedie. Dva nepříliš zdatní chlápci chtějí vyloupit banku, ale poserou co mohou. Postupem času vidíme prvky, které by jindy působily trapně, ale v tomto filmu jsou na svém místě. Rukojmí cvičí se zbraní, jsou nadšeni, že jsou v televizi a mají své věznitele pomalu jako kamarády. Jsem nadšen, opravodvý filmový zážitek! ()

Galerie (120)

Zajímavosti (45)

  • Slovo “fuck“ a jeho variácie zazneli vo filme 41-krát. (shimik77)
  • Při úvodních záběrech na New York si můžeme všimnout titulku na vývěsní tabuli kina, a sice názvu filmu A Star Is Born (Zrodila se hvězda), který zrovna natáčel autor scénáře Frank Pierson, a který byl dokončen o rok později než Psí odpoledne. (MrCreosote)
  • Ještě těsně před začátkem natáčení začal Al Pacino pochybovat o komediálně laděném scénáři a Franku Piersonovi, který je jeho autorem, doporučil několik změn. Přál si především vyřadit sexuální narážky a vtipy o homosexuálech a více se zaměřit na emoce. Pierson uznal, že má Pacino pravdu, scénář předělal a získal za něj Oscara. V roce 2007, kdy byl Pacino Americkým filmovým institutem (AFI) oceněn cenou za celoživotní dílo, umělecký ředitel AFI Frank Pierson prohlásil: "Al mě udělal chytřejším. Dlužím mu Oscara." (StarsFan)

Související novinky

Ridley Scott bude režírovat bombastickou povídku

Ridley Scott bude režírovat bombastickou povídku

15.12.2023

Zatímco jiní v jeho věku řeší nejšetrnější pleny, Ridley Scott si ke svým sedmaosmdesátým narozeninám nadělí další režijní počin. Tahle legenda se totiž rozhodla, že nepoleví v každoročním nadělování… (více)

Sidney Lumet: 1924 – 2011

Sidney Lumet: 1924 – 2011

10.04.2011

Když debutujete filmem ráže Dvanácti rozhněvaných mužů, je jasné, že vaše režisérská kariéra bude krasojízda. V případě legendárního Sidneyho Lumeta, který zemřel v sobotu 9. dubna ve věku 86 let, to… (více)

Reklama

Reklama