poster

Sestup Orfeův

  • anglický

    The Fugitive Kind

  • slovenský

    Zostup Orfeov

Drama / Romantický

USA, 1960, 119 min

Režie:

Sidney Lumet

Scénář:

Meade Roberts, Tennessee Williams (divadelní hra)

Kamera:

Boris Kaufman
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (52)

  • NinadeL
    **

    Mladý Brando, to není nic pro moji osobu. Zralá Magnani taky ne, vzhledem k tomu, že patří mezi ty italské herečky, z nichž Lorenová byla nejklidnější a nejmírnější. Normalizační dabing s Munzarem a Hlaváčovou se k Lumetovu přepisu Williamse taky nehodí (viz reakce diváků, kteří si zas užívají jen dabing, ale film je uspává). Williamse tedy radši v moderní adaptaci (viz Ztráta diamantové slzy) a Branda staršího (i V přístavu bylo příliš).(14.4.2017)

  • Idée_fixe
    *****

    Tennessee Williams je jedním z mých absolutně nej dramatiků a spisovatelů. Tohle zpracování jeho hry je vskutku vydařené (koneckonců - scénář dělal sám autor, že, ale samozřejmě i další věci jsou neméně důležité), a dobře vystihuje atmosféru příběhu, ale i pocity, které jsem u četby měla. Sestup Orfeův kdysi, před mnoha lety, nastudovala i skvělá Mahenova činohra v (mém rodném a drahém) Brně, a nikdy mne nepřestane mrzet, že jsem si to tenkrát nechala ujít. :-((27.4.2010)

  • Hennes
    ****

    Výborné herecké obsazení. Marlon Brando i Anna Magnani nezklamali. Joanne Woodward mi tu moc neseděla, ale je to asi dáno rolí. Manželka majitele obchodu a dívka lehčích mravů mají obě zálusk na tuláka, který se objevuje v jejich městečku. Zpracováni divadelní hry za zasloužené čtyři hvězdičky. Dobrý závěr filmu.(26.9.2011)

  • plechulka
    *****

    Marlon Brando dodnes "funguje" - v Tramvaji (do stanice Touha) řve a miluje na plný pecky, tady na povrchu jakoby nechává sebou manipulovat a působí jako katalyzátor všech tajných tužeb a snů na jedné straně a nenávisti a vzteku na straně druhé. Je jasné, na které straně jsou ženy a na které muži! A je také jasné, jak vše dopadne, když jde o námět podle Tennessee Williamse.....(5.8.2007)

  • hans500
    ****

    Filmová verze hry Tennessee Williamse v režii Sidenyho Lumeta a s Marlonem Brandem v hlavní roli, z takové kombinace snad ani nemůže vzejít špatný film.(12.9.2010)

  • Martin741
    *****

    The Fugitive Kind je dalsim majstrstykom Sidneyho Lumeta ako rezisera : a suverenne tomu kraluje dalsi velikan, tentokrat konkretne Marlon Brando /The Men, Viva Zapata, Streetcar Named Desire/ v roli tulaka Valentina "Snakeskin" Xaviera, ktory prichadza do mestecka s nejasnymi umyslami a pritom ho zamestna Lady Torrencova /Anna Magnani/. A moze sa rozbehnut pribeh, ktory divaka hned zaujme na zaciatku. Potom sa rozbehne filmarska jazda, ktora sice miestami postrada tempo a strhujucejsi moment / v strede filmu sa toho deje len minimum/, ale zato s dobrymi dialogmi, ktore sa oplati pocuvat. Film vznikol ako adaptacia hry Texasa Williamsa /Kocka na Rozpalene Plechove Strese s pani Krajcirkou/. Film postupne smeruje k odhaleniu mnohorocneho tajomstva a k tragedii. Akej, to si kazdy musi pobrat uz po svojom. Okrem Anny Magnani sa tu objavila aj volnomyslienkarka Carol Cutrere /Joanne Woodward : Long Hot Summer, neskor aj Harry a syn/. Pokial ste funda Marlona Brando, toto je treba poznat a mat napozerane. 92 %(5.9.2015)

  • KRYSIOPICE
    **

    Na film to působí moc divadelné. Herci i příběh dobrý, jen režie zklamala, moc užvaněné a utahané.(16.2.2016)

  • Mol
    ***

    No, slabší. Ten unhappy end mě však dostal, takže se to dalo. Film, za který Marlon Brando inkasoval jeden milion dolarů. Jako první herec na světě, pokořil tuto částku za jeden jediný film.(3.3.2011)

  • Pavlík
    ****

    09. 06. 2010 (174.); Valentine Xavier svou mluvou, mimikou, klidem byl velmi tajemný(10.6.2010)

  • lucascus
    ****

    Film jsem si vyhledal především kvůli tomu, že se zde objevují dva špičkoví herci - charismatická Anna Magnani a neméně charismatický idol dívčích srdcí Marlon Brando. Oba dva splnili mé očekávání, ovšem nemohl jsem se po dobu sledování filmu ubránit pocitu, že do svých hereckých výkonů nedávají úplně všechno. Jakoby mohli být ještě lepší, jenže nějak nechtěli. Ale i přesto byl střet těchto dvou hvězd let padesátých i pozdějších, velmi úspěšný. Nenasycená a zahořklá žena středních let (Magnani) potká pohledného mladíka (Brando), který ji učaruje a postupně si přiznává, že bez něj není schopna existovat. Právě on ji motivuje k tomu, abych se po letech vzchopila, naplno se vrhne do budování vlastní cukrárny, zapomíná na své strasti (je totiž vdaná za umírajícího netečného staříka), a naplno se věnuje vášni, kterou jí charismatický mladík nabízí. Ovšem osud není nikdy natolik příznivý, aby svou přívětivou tvář ukazoval delší dobu...(6.2.2013)

  • JohnSmith
    **

    Lumet mě v tomto případě zklamal. Ten film je sice zajímavý, ale strašněě roztahaný a nudný. škoda.(3.2.2018)

  • Cassandra
    ***

    Já mám normálně filmy podle divadelních her ráda (např. původní Slídil nebo Kdo se bojí Virginie Woolfové), ale tohle bylo slabé. Několikrát za film mě napadlo, že kdybych ho neviděla, vůbec nic by se nestalo. Postavy jsou odtažité (hlavně ta šáhlá blondýna mě silně iritovala, nejen svou uječeností, ale i téměř nulovým významem pro děj), dialogy o ničem, děj se vleče. Třetí hvězdička je za celkem nečekaný závěr a Branda s Magnaniovou.(29.5.2008)

  • cab
    ***

    Uhrancivy (Marlon Brando) v roli nuzaka prichazi do ciziho mestecka, kde sezene praci v tamejsim obchode. I pres jeho nejasnou minulost si ho pani domu a obchodu oblibi a zacina hra citu proudici z jeji strany a zaste vetsiny konzervativnich obcanu mestecka. Pomale tempo a dlouhe zabery kamer se k ponuremu pribehu hodi, ale nedostalo se mi takovych emoci a pocitu, ze se mi tvurci dostali pod kuzi. 60%(22.12.2008)

  • Mikino00
    ***

    Velmi dlouhé a náročné drama ve stylu divadelní inscenace stojí a padá na dobrých hercích, konec jen podtrhuje situaci do které se dvojice dostala. Brando se do role vyloženě hodil.(16.7.2012)

  • zigíš
    ***

    To sako z hadí kůže, si Brando hýčká stejně jako Nick Cage u Lynche (!) nicméně, já stejné nadšení nechovám, k hrám Tennessee Williamse ..že jsou filmové adaptace jeho děl, víc než kvalitní, je věc druhá(30.4.2019)

  • andrii
    ****

    Nikdy se neohlížej zpět. Zastavárna lidských pohnutek, uchopení hořkého kalichu morality pozemských kejklů, přehmatů všedních dnů, vzdušných polibků zhoubné líbeznosti, v letargickém vnějšku "člověčenství." Dýmka míru svému minulému životu, skrytý absint okoralých citů. Zasněžené srdce, které se pomalu "uzdravuje." Cizinec, narušitel, životem ošlehaný mladý lev Marlon Brando (přivandrovalec z nemanic) "rozrazil" svou umírněností, nerozpoznatelným podivínstvím a usměrňujícím pozorovatelstvím, brány krámku i zábrany dosud nepoznané vyprávěcí "romeovskou terapií." Vyděděnec v salonu přehlížené krutosti. Marlon Brando je žádaný artikl přítomných dam - místní flámující tulačky s pusou prořízlou, vyznavačky nočních podniků, Joanne Woodward, kokety hazící očkem nemravným, hledající krátké povyražení a zralé ženy, apatické vdané paní s postupně osmělující se svůdností v rouchu, které do té doby zakrývalo to, co má být šeptem sděleno, Anny Magnani. Zlo nahoře podřimující vytáhne svou zbraň a navždy umlčí to nejlepší v nás. Zmrzačené city vypěnily. Byly zality do betonového srdce a vyústily destruktivní zlostí do nenávratna.(8.10.2014)

  • Rýža
    *****

    Tam pod kůží jsme všichni sami. Ale někdy...někdy k sobě můžeme najít cestičku, byť jen na chvíli. Stárnoucí, osamělá, tiše trpící žena s despotickým nemohoucím manželem za zády a tajemný, sexuálně živočišný rebel, to nemůže dělat dobrotu ... a taky nedělá. Ta atmosféra potlačování, ty okamžiky, kdy oba ví, že by neměli, ale stejně si nemůžou pomoct, ten Marlon, který vás pomalu nutí slintat si do klávesnice, ta neskutečně zoufale vyprahlá žena v podání Anny, ten konec ... ! Ano, dostali mě. Kapitálně!(17.6.2012)

  • lubospoti
    ***

    Možná budu působit jako filmový analfabet a ignorant, ale mě tenhle film prakticky vůbec neoslovil.(23.6.2016)

  • Heavyman
    *****

    Perfektní maloměšťácký drama s atmosférou amerických 50.let a skvělou hlavní postavou.(2.3.2019)

  • MeaCulpa
    ****

    No a já si myslel, že to geniální hadí sáčko Cage použil jako první. Brando opět jako rebel s příčinou a jako vždy cool(23.4.2009)

  • Joski
    *****

    Silný príbeh, pravdivé herecké výkony a vyvážená čb kamera podtrhla kvalitný film nielen pre pamätníkov. Hlavná mužská postava v "hadej koži" a pošahaná žena v buráku sú jasnou inšpiráciou pre D. Lynchov film Divokost v srdci, 1990 (N.Cage a L. Dern). Kinoklub 100%(6.5.2011)