Režie:
David LynchScénář:
David LynchKamera:
Frederick ElmesHudba:
Angelo BadalamentiHrají:
Kyle MacLachlan, Dennis Hopper, Laura Dern, Isabella Rossellini, Hope Lange, Dean Stockwell, George Dickerson, Priscilla Pointer, Brad Dourif, Jack Nance (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Student Jeffrey, po návštěvě svého otce v nemocnici v rodném Lumbertonu, nachází na louce uříznuté lidské ucho. Šokující nález na policejní stanici předá detektivovi Williamsovi. Později se ale snaží získat více informací o pachateli záhadného zločinu. S pomocí detektivovy dcery Sandy se tajně dostává až k barové zpěvačce Dorothy, které manžela a syna unesl nebezpečný psychopat. Prostřednictvím tohoto zločince Jeffrey odhaluje zvrácené narkomanské prostředí a místní organizovaný zločin… Kultovní film natočil režisér David Lynch, známý svými tituly Mazací hlava, Sloní muž, Zběsilost v srdci, Mulholland Drive, Příběh Alvina Straighta či seriálem Městečko Twin Peaks. Ve svých dílech vždy něčím překvapuje. K detektivní linii Modrého sametu přidal působivou tísnivou atmosféru maloměsta, stejně jako nezvyklé podtexty, které spoludotváří výrazně propracovaná psychologická (i patologická) stránka postav. Také si nenápadně a působivě „pohrává“ s obrazem i zvukem. Pod jeho vedením hudbu k filmu připravil skladatel Angelo Badalamenti, s nímž spolupracuje delší dobu. (Česká televize)
(více)Videa (7)
Recenze (613)
Lynch mixuje maloměstskou nevinnost se záhadnou noční můrou, na druhý pokus už je mi Blue Velvet přístupnější a přeci jen mu propadám. Hopper památný v roli cholerickýho gaunera, osobitá směs humoru, hororu, zvrhlý soft erotiky, otravných 80s klišé a v mnohém jasný předobraz Twin Peaks. [Noir Film Fest 2020] ()
Pamatuju si na příhodu z LFŠ, kde ex-politik Miroslav Macek vyprávěl publiku o jednom přísném kinaři, který tento film ohodnotil ve svém deníčku slovem "kravina". Macek ex-hibicionista mu (a přítomným dámam) začal vysvětlovat všechny psychonalytické narážky a dosáhl toho, že dotyčný pán doplnil své hodnocení na "psychoanalytická kravina". Hlavní vtip je ovšem v tom, že rádobyhluboký psychoanalytický výklad se jednoduše a okatě nabízí bez jakékoli latence. Lynch si s psychoanalytickými symboly hraje a vlastně je i paroduje, i když tuto parodii nikdy nepředstavuje jako průhlednou a čistou. A právě v tomto "dvojitém kódování" spočívá kouzlo tohoto průkopnického díla filmové postmoderny. ()
Chcete vědět, jak dopadlo mé první seznámení s Davidem Lynchem? Bylo divné. Modrý samet byl divný. A v čem byl divný? Byl divný v tom, že mi to přišlo jako tuctová kriminálka s úžasnou hudbou, kde i v těch nejbrutálnějších momentech je krásný hudební podkres. A ta písnička mi ještě teď zní v uších. Ano, nepochopil jsem, proč je ten film tak slavný. Asi to bude tím, že jeden Lynch nestačí. Film tedy nebudu hodnotit, protože byl byl blázen, kdybych tak učinil. ()
"It's a strange world, isn´t it?" Tak skvělou aféru kolem jednoho bezprizorního ouška nedokázal vycucat ani Mike Tyson a jeho náhlá chuť něco zakousnout během mače s Holyfieldem. On je v zásadě Modrý samet totiž naprosto běžný thiller. Akorát prohnaný umírněnější, prášky notně utlumenou, hemisférou Lynchovy bizarní imaginace. Vznikla tak běžnému divákovi asi nejpřístupnější lynchovina (tedy odpadají Duna a Alvin). Což však ani zdaleka neznamená, že by to dávalo kdo ví jaký smysl. Stejně jako tento komentář. A teď babo raď co tím chtěl básník říci, že? Možná jen to, že modrá je prostě dobrá i navzdory iritujícímu přehrávání Laury Dern a Dennise Hoppera. Lynch tedy ve výsledku může děkovat hlavně sobě a Badalamentimu. Skoro jsem v pokušení pronést, že druhému jmenovanému především. ()
(1001) Ach, dalo by se říci, že celá léta řeším ve svém srdci otázku, jestli Modrý samet je nebo není pro mne. Dnes jsem si nechala stranou čtyři hodiny na intenzívní přemýšlení a dospěla jsem k tomu, že není. Moje dětství si s sebou nese úplně jinou sadu traumat, takže je pro mě celý zážitek těžko pochopitelný, už jen to, že jsem holčička a do Oidipáku se neumím úplně vcítit. Největší atrakcí se tak pro mě stává bílá kůže Kyla MacLachlana. S postupem času také oceňuji, jaká byla Isabella kočka. Ale ty oficiální věci, které mám obdivovat, Dennis Hopper a tak, mě zanechávají v rozpacích až chladnou. Takže ve výsledku respektuji Lynchovo gesto jít pod povrch mezi ty červy, ale osobně si raději oblíbím depky od jiných autorů. ()
Galerie (100)
Zajímavosti (47)
- Isabellu Rossellinovou, dcera Ingrid Bergmanové a Roberta Rosselliniho, kterou Lynch neznal, potkal jako neznámou krásnou ženu v jednom hotelu. Když jí polichotil, že vypadá jako dcera Ingrid Bergmanové, všichni přítomní se dali do smíchu. (Tomket)
- David Lynch byl za scénář nominován na Oscara, ale předávání cen se nezúčastnil. (Tomket)
- Maloměstské prostředí filmu bylo inspirováno Lynchovým dětstvím. Jeho rodiče měli například na dvorku plot z bílých latěk, přesně takový, jaký je vidět na začátku filmu. Další inspiraci pak představoval tehdy populární slabikář „Good Times on Our Street“. (Lou_DLy)
Reklama