poster

Modrý samet

  • anglický

    Blue Velvet

  • slovenský

    Modrý zamat

Mysteriózní / Krimi / Drama / Thriller

USA, 1986, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tetsuo
    *****

    Pamatuju si na příhodu z LFŠ, kde ex-politik Miroslav Macek vyprávěl publiku o jednom přísném kinaři, který tento film ohodnotil ve svém deníčku slovem "kravina". Macek ex-hibicionista mu (a přítomným dámam) začal vysvětlovat všechny psychonalytické narážky a dosáhl toho, že dotyčný pán doplnil své hodnocení na "psychoanalytická kravina". Hlavní vtip je ovšem v tom, že rádobyhluboký psychoanalytický výklad se jednoduše a okatě nabízí bez jakékoli latence. Lynch si s psychoanalytickými symboly hraje a vlastně je i paroduje, i když tuto parodii nikdy nepředstavuje jako průhlednou a čistou. A právě v tomto "dvojitém kódování" spočívá kouzlo tohoto průkopnického díla filmové postmoderny.(24.2.2003)

  • Pacco
    *****

    *Upozornění: před tímto filmem nepijte pivo Heineken ! Nikdy nevíte, do jaké polízanice se tím můžete namočit ..* Je to zvláštní svět.. vítejte v městečku Lumberton! Navenek je vše v pořádku, sluníčko svítí, kytky kvetou, sousedí se na sebe usmívají..ale pod povrchem buble cosi zkaženého..červi hojně hodují na červě uříznutém uchu a my se skrz ně vydáme do nejhlubších míst lidské duše. Aby jsem byli šokováni bolestnými obrazy sexuálního násilí a perverzností lidské psychiky. Projevující se i na hlavasovi Jeffreym, rozpolceném mezi dvěma ženami-na jedné straně naivní Sandy a na druhé barovou zpěvačkou Dorothy-, jehož nejlépe vystihuje věta z filmu : „Jsi detektiv nebo zvrhlík ?“ Co když je obojí? Stejně jako Sandy i on zatoužil to vysvětlení tajuplného a zabředl do situací, ze kterých už není cesta ven ..Je vůbec potřeba psát k Lynchově kultovní klasice něco dalšího? No, vlastně ještě jednu věc. Drozdi nakonec přiletí. Víc ani muk. ps: díky pane Lynchi, že jste byl tak laskav a obohatil film o vysvětlovací flashbacky nebo o Jeffreyho komentáře, páč bez nich bych se dostala někam kolem Mulholland Drive a mohlo by mě ještě srazit auto. :)(28.8.2006)

  • Renton
    ***

    Scénář: David Lynch .. To je ale divnej svět. A krásná reklama na Heineken Beer, mňam… Obyčejný příběh lásky na maloměstě opředený vyšinutou detektivní zápletkou. Atmosferické chvílemi ano, zvláště naléhavá hudba se snaží podtrhnou jakousi tajemnou atmosféru i tam kde jinak není. Lynch místy přesně vede diváka za ručičku (či za nos), místy se však utrhne a sjíždí si svoje samoúčelně scény na hranici únosnosti. Příběhová linie, narozdíl od jiných Lynchovin, celkem dává smysl, děj prostě dojde k logickému vyústění, jenže ona nepochopitelnost (kterou Lynch později zahalil své filmy jako celek) se zde skrývá v drobnostech a tak jsem často kroutil hlavou zejména nad vyšinutostí postav, která mi vůbec neseděla (Baby wants to fuck! Baby wants to fuck Blue Velvet!). Kdyby se ubralo na rozvleklosti, přepsala se postava šíleného záporáka a dopracovaly se některé cestičky, mohla to být výborná krimi. Takhle je to, ehm zase přesně nevím co (další tzv. "povinná filmová položka" odškrtnuta..!?).. 50%.(2.8.2007)

  • cheyene
    ***

    S Davidem Lynchem to mám komplikované... do dnešního dne jsem od něj viděl 4 filmy (tedy včetně Modrého sametu), z nichž jsem dva hodnotil 5* a dva 3*. Na Modrý samet jsem se dlouho chystal a nemohu říct, že by mě vůbec nezaujal a nebavil. Řada okamžiků opravdu stála za to a patrně i na delší čas utkví v hlavě, ale na 120 minut se mi obdobných scén zdálo málo. Celkový dojem tak u mě nepřesáhne 3* ani omylem...(21.1.2019)

  • Happens
    ****

    Atmosféricky Lynch opět balancuje na hraně možného, je to brilantní počin, nicméně dějově se jedná o velice jednoduchou záležitost, což ubírá na kráse filmu. Nicméně Lynch vdechuje skrz barvy, kompozice, symbolismus a hudbu do epické linie tolik života, že je možné odpustit jednoduchost v rovině příběhové a jen si vychutnávat snímek.(31.10.2015)

  • - David Lynch se s Isabellou Rossellini během natáčení natolik sblížil, že s ní strávil následující čtyři roky.
    (Zdroj: Temné stránky duše) (trojúhelník)

  • - Dennis Hopper řekne slovo "fuck" téměř v každé větě. Nikoho jiného toto slovo říct ve filmu neuslyšíte, s výjimkou Deana Stockwella, který ho však vysloví na příkaz Hoppera. (don corleone)

  • - Film byl časopisem „Premiere“ zařazen mezi dvacet pět nejnebezpečnějších filmů všech dob. (kostak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace