Režie:
Anthony MannKamera:
Robert KraskerHudba:
Miklós RózsaHrají:
Charlton Heston, Sophia Loren, Raf Vallone, Geneviève Page, Gary Raymond, Hurd Hatfield, Massimo Serato, Frank Thring, Michael Hordern, Tullio Carminati (více)Obsahy(2)
Kde rozhoduje síla nad myšlenkou, je třeba bojovat jiným způsobem... Osudy legendárního španělského hrdiny jedenáctého století, Rodriga Diaze de Vivar přezdívaného El Cid, inspirovaly režiséra Anthonyho Manna k natočení jeho idealizovaného životopisu. Legenda o muži, který ve své době prokázal nejen hrdinství při obraně vlasti jako vojevůdce vojsk krále Kastílie, Leónu a Asturie, ale také nečekanou toleranci náboženskou a rasovou, je klasickým zástupcem výpravné kinematografie své doby se vším, co k ní patří – velkorysé davové scény s tisíci statistů, nádherné exteriéry i interiéry Španělska, velkolepá kamera Roberta Kraskera i dechberoucí hudba Miklóse Rózsy. Hereckému obsazení dominuje Charlton Heston v roli Cida a Sophia Lorenová jako jeho nedosažitelná láska Jimena. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (123)
Není nad to si po letech pustit filmovou klasiku v kategorii historického „velkofilmu“. Možná se bude v dnešní době zdát mnohým to označení, velkofilm příliš velkorysé, ono se není čemu divit, ale pro tenhle film to bezpochyby platí. Není to dáno jen jeho délkou tří hodin, to dnes není nic neobvyklého a každý správný současný „velkofilm“ dá alespoň na dvě a půl hodiny. Monumentalita tohoto filmu je v ději, který člověka ani na okamžik nenudí, autoři si ke své historické fresce vybrali velmi dobré téma a také hlavního hrdinu, Charlton Heston je více než přesvědčivý rytíř a dokazuje, že se na role legendárních hrdinu hodí. Z historického hlediska by se dalo filmu sice lecos vytknout, ale na to se v takových filmech „nehraje“. Ono je lepší popustit někdy uzdu fantazii a dokreslit si děj tak trošku účelově. Co do historického ztvárnění doby je však film skvělý. Nejsilnější scénou celého filmu je pak pro mě mrtvý El Cid cválající na svém bílém oři řadami nepřátel k vítězství. Opravdu skvělá tečka na závěr! Takto umírá opravdový hrdina. El Cid je filmem, který by neměl ujít žádnému obdivovateli klasických historických velkofilmů. ()
Pokud jde o historické velkofilmy, dávám přednost druhoválečným dramatům, nebo sandálovým eposům. Doba El Cida je od obou vzdálena zhruba tisíc let, ale paradoxně mě jeho příběh uchvátil víc, než většina mých oblíbených klasik. Svou práci na tom odvedl především neochvějně spravedlivý charakter samotného hrdiny. Pokud měl někdo zahrát vždy dokonale čestného, udatného a nadpozemsky charismatického velitele, nemohl to být nikdo jiný, než Charlton Heston. Zbytek dojmu dotvořila nezbytně megalomanská výprava a epická hudba. A Sophia Loren, pochopitelně. V pasážích kde Cidem otevřeně pohrdala, z ní šel skoro strach. ()
Špičková práce dnes už historického žánru hraného filmu. Velkolepé výpravě odpovídá kvalitní scénář a vynikající herečtí představitelé a - jak jinak - skvělá Mannova režie. Vrcholný středověk je tu před námi doslova předestřen, počínající reconquista jakoby byla současností. A to od natočení filmu uplynulo šedesát let. ()
IN MY COUNTRY, WE HAVE A NAME FOR A WARRIOR WITH THE VISION TO BE JUST AND THE COURAGE TO SHOW MERCY. WE CALL HIM.. THE CID!!! Tří hodinový epos s Charlton Hestonem o španělském hrdinovy. Dojem na mě udělal hlavně zápas "mann gegen mann", "da uomo a uomo", prostě muž proti muži. Surové ztvárnění bitvy na život a na smrt, s perfektně rudou krví. Další výtečný dojem jsem si odnesl z pasáže, kde El Cid dobije Valencii, bez jediného ztraceného muže. Potom souboj rytířů s muži, kteří měli místo brnění černé sukno a tak umírali po desítkách a největší dojem udělala závěrečná scéna, kde se rytíři modlí k El Cidovi a nechají tam jeho mrtvolu jezdit na koni jen tak, jako by nic. Hodně morbidní. ()
Zbytečně rozvleklý velkofilm s hodně nevyváženým tempem a poměrně nepřesvědčivými hrdiny. A zatímco Heston dostane styl aspoň ke konci s vousem a jizvou přes ksicht, Sophia Loren je nemožná jak na začátku tak nakonci (pravda na začátku víc). Trochu nevyužitý komparz, kromě závěrečné bitvy jenom staticky někam de, stojí nebo provolává slávu. Po řežijní stránce si s tím šlo určitě lépe vyhrát. Musím ale přiznat, že závěrečná scéna je úžasná - dokladem budiž, že si ji pamatuji když jsem ten film viděl před 20 lety jako dítě. Lepší tři. ()
Galerie (117)
Zajímavosti (9)
- Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi, kterému se nelíbilo, že ve většině záběrů by měl zahalenou tvář. Stalo se tak už po druhé, poprvé Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi ve filmu Spartakus (1960). [Zdroj: Zdeněk Bauer – kniha Herbert Lom, nejslavnější český herec na světě] (mar48)
- Nesporně grandiózní výprava zobrazuje typické naivní stereotypy o středověku a s historickou skutečností má společného pramálo. Skutečný El Cid žil v 11. století a jako nejvýraznější prohřešky proti tomuto období můžeme jmenovat: ještě neexistovaly erby, hrady ani turnaje. (tomalakis)
- Meč El Cida "Tizona" je stále možné spatřit ve vojenském muzeu Museo Del Ejército v Madridu. (mac000)
Reklama