Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Titul Road to Perdition lze chápat ve dvou významech. Perdition je jméno města, do kterého jede Michael Sullivan (Tom Hanks) se svým synem Michaelem Sullivanem jr. (Tyler Hoechlin). Perdition - zatracení - je také eufemismus pro peklo. A Sullivan senior poznává, že si zvolil životní cestu vedoucí do pekel. Modlí se, aby svého syna od takové cesty uchránil. Je rok 1931, doba velké hospodářské krize. Michael Sullivan, nájemní vrah, pracuje pro irský gang. Do jeho života vstoupí pan John Rooney (Paul Newman). Zachrání mu život dřív, než si Michael Sullivan vůbec uvědomí, že o krk jde. Pan Rooney je pro Sullivana seniora vzorem. Totéž k svému otci cítí Sullivan junior. Annie Sullivanová (Jennifer Jason Leigh) svého muže velmi miluje. Neptá se ho na jeho práci. Má se dobře a je za to vděčná, ale často má strach. Bojí se o děti. Avšak práce zasáhne do života Sullivanovy rodiny. Umírá manželka Annie a jejich starší syn. Michael Sullivan se s druhým synem vydává na cestu odplaty a vyrovnání. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (865)

castor 

všechny recenze uživatele

Pochmurná vizuální gangsterka. Sam Mendes okouzlil i napodruhé, a tak trochu na delší dobu (s jeho dalšími filmovými zastaveními jsem měl vždy menší či větší problémy). Jsou to takové švýcarské hodinky – všechno šlape, jen tomu lehce chybí výraznější emoce. Jsou tam, ale dávkování bych si představoval trochu jinak. Mendes zažil úspěch hned na začátku, kdy očichl filmovou branži, a samozřejmě si tím zkomplikoval profesní život. Napodruhé se rozhodl pro bezpečnější vody (přeci jenom úžasně kritizující Americká krása byla depresivnější káva). Dvanáctiletý hoch si určitě představoval lepší způsob, jak zjistit, čím zaopatřuje jeho rezervovaný otec čtyřčlennou rodinu. Stalo se, vyšlo pár kulek, a z elitního zabijáka, který pracuje pro vlivného šéfa irské mafie, je záhy lovná zvěř. A nejen vdovec k tomu. Zbytek asi netřeba vysvětlovat. Až rodinná tragédie dokáže otce se synem sblížit, k závěrečným titulkům je ale cesta ještě dlouhá. Co potěší? A/ Předně obrazová stylizace. Trojnásobný držitel Oscara (poslední právě za Road to Perdition) Conrad L. Hall kouzlí, vymýšlí, je kreativní, osobitý, kombinuje temné momenty s vlídnou atmosférou, Road to Perdition je hlavně jeho film. B/ Výtečná hudba Thomase Newmana. I díky němu není výsledek až tak odtažitou podívanou, na kterou aspiruje. C/ Herecká sestava. Tom Hanks je sice nevytížený běda, ale zbytek osazenstva je skvělý (asi nejvíc potěší Jude Law a jeho neúnavně spolehlivý zabiják). Samotnou kapitolou je Paul Newman, hvězda bez manýrů, který získal roli hodnou gentlemana jeho věku. Navrch se po letech setkal se zmiňovaným fenomenálním kameramanem (důstojná tečka za jeho kariérou), který stál i za hercovými staršími kousky Frajer Luke nebo Butch Cassidy a Sundance Kid. Osvojil si irský přízvuk, před natáčením požadoval pěkně postaru zkoušky, své postavě dodal pocit viny a lítosti. Well done. Co nepotěší? Úlitby masovému vkusu (třeba takový Hanks je zlým mužem jen do té doby, než se z něho stane spravedlivý mstitel), Mendes v druhé půli vyměkne a jakoby chtěl svůj kus zpřístupnit rodinnému publiku. Ač jeho rozhodnutí kráčet ve vyšlapaných cestách respektuji, to temné kouzlo jde nicméně stranou. A celé je to takové kantorské. Ti také za katedrami šetří emocemi. Ve finále ale děkuju: i napočtvrté to náramně fungovalo. ()

konous 

všechny recenze uživatele

Hanks v drsňácké póze válí a Newman si roli mafiánského bosse s přehledem dává. První půle mě příjemně atmosféricky ničila (počasí skvěle dotváří pochmurný svět). Mendes si hraje se zpomalovačkami ve správných chvílích a napínavé momenty působivě eskalují. Přechod v polovině na trochu odlehčenější kolej na mě ale úplně nezapůsobil a změna tempa mi rozhodila balanc. Pokud film vidíte poprvé až po 20 letech (můj případ) nepotěší ani spousta dnes už několikrát viděných scén. Ovšem zde několikrát zmiňovaná finální scéna v dešti je opravdu neskutečně nařvaná. ()

Reklama

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Sam Mendes neměl vůbec lehkou úlohu po Americké kráse, ale musím uznat že se s úkolem popasoval přímo skvěle. Herecké obsazení vynikající a ústřední trio je jasnou trefou do černého. Newmanovo: "This is the life we chose,the life we lead and there is only one guarantee...none of us will see heaven" tesat prosím do kamene. 80% ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Je to kvalitně natočený, slušně zahraný, dokonce i ten Tom Hanks v roli nájemnýho vraha nepůsobil až tak divně, jak jsem čekal. Jinak příběh o pomstě sice nepřináší nic novýho po Sluncem, ale celkem se na to dalo koukat. Zároveň to je ale takový nemastný, neslaný, atmosféra taky žádná sláva a hlavně jsem teda nečekal, že film, kde je to samej mafián, gangster a nájemnej vrah, se bude celou dobu motat kolem vztahu fotra se synem. A samozřejmě nemůže chybět hollywůdskej dojemnej konec. Celkově průměr. Vyzdvihnul bych akorát Newmana a Lawa. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Veľmi pekný film s výbornými hereckými výkonmi a kamerou. Ale tým chvála končí. Aby mohla byť Road to Perdition gangsterka na úrovni Coppolových Kmotrov, musela by viacej pozornosti venovať vzťahu Paul Newman / Tom Hanks. A ponurú atmosféru by nesmel rozbíjať žiaden humor. Takto ide skôr o taký Eastwoodov Dokonalý svet, navoňaný parfémom Americkej krásy a zakončený prehnane nafúknutým vyvrcholením. A dejová šablónovitosť v ňom taktiež nerobí dobrotu. Formulku „he was my father“ som mal na jazyku skorej, než ju vyslovil malý Sullivan. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (27)

  • Město Perdition je ve filmu zmíněno pouze jednou. (ČSFD)
  • Tom Hanks (Michael Sullivan) považuje za velmi důležitou zdánlivě nenápadnou scénu, v níž s Paulem Newmanem (John Rooney) hrají na klavír. Původně byl na jejím místě ve scénáři tradiční irský tanec, ale vzhledem k antitalentu obou herců v tomto směru byla upravena takto. Hanks vzpomínal, že "ve scénách, jako je tahle, je zakleté kouzlo kinematografie. Místo toho, abychom tam stáli a předstírali emoce, vyjadřujeme své city tím, že děláme něco opravdového. Kdybychom vedli dlouhý dialog, kde bychom si vzájemně říkali, co k sobě cítíme, bylo by to umělé a přeslazené jako sacharin. V té scéně jsem se snažil vyjádřit, že to je něco, co moje postava zná už od svých osmi let: je čas sednout si ke klavíru a zahrát tuhle melodii se svým 'tátou'. Právě tenhle moment vypovídá všechno o jejich vztahu a společné minulosti." Zatímco Newman měl se hrou na klavír určité zkušenosti, Hanks musel začínat od nuly. (NIRO)

Související novinky

Tetované a jiné holky pro Daniela Craiga

Tetované a jiné holky pro Daniela Craiga

10.07.2011

V rozsáhlém interview pro magazín Esquire Daniel Craig tvrdí, že thriller The Girl with the Dragon Tatoo (u nás film půjde pod stejným názvem jako předloha a švédská adaptace, tedy Muži, kteří… (více)

Komiksová kázeň Sama Mendese

Komiksová kázeň Sama Mendese

31.10.2008

Tak z tohohle se vyvine buď stoprocentní kachna, anebo jedna z nejzajímavějších komiksových adaptací vůbec. Studio Columbia Pictures totiž koupilo práva na drsného Preachera a momentálně prý ukecává… (více)

Adios, Hombre... :-(

Adios, Hombre... :-(

27.09.2008

A taky Luku, Butchi, Gondorffe či Johne Rooney. Paul Newman, jeden z největších sympaťáků filmového plátna vůbec a ikona své generace, dnes ve věku 83 let podlehl rakovině plic. Je zhola zbytečné… (více)

Reklama

Reklama