Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Mario SchneiderHrají:
Noël Czuczor, Peter Ondrejička, Florian Panzner, Jan Nedbal, Wojciech Mecwaldowski, Jacek Beler, Michal Režný, Christoph Bach, Lars Rudolph (více)Obsahy(1)
Druhá světová válka, 7. duben 1944. Pro tisíce vězňů z celé Evropy ve špinavých barácích a s jídlem na příděl den jako kterýkoliv jiný. Zatímco ostatní chtějí jen přežít, skupinka vězňů připravuje útěk. Když se spoluvězni shromažďují na večerní přepočítávaní, jsou už šestadvacetiletý Fredy a o šest let mladší Valér ukryti v jámě pod hromadou trámů. Nevyzrazení potřebují vydržet tři dny. Tak dlouho Němci hledají ty, kteří se pokusí o útěk z koncentračního tábora v Osvětimi. Když zvuk sirén ohlásí konec hledání, dva vyhladovělé a zmrzlé mladíky čeká sto kilometrů přes hory a nepřátelské hlídky na cestě do rodné země, na území Československa. Pokud to zvládnou, sepíšou zprávu o osvětimském pekle. Ten nejtěžší okamžik je však teprve čeká – přesvědčit svět, aby uvěřil. Film zachycuje skutečný hrdinský čin a jeden z nejvýraznějších zápisů československých občanů do světové historie vedoucí k záchraně desetitisíců lidských životů. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (153)
| Samuel Goldwyn Films | Bolo to veľmi dobré, ale mohlo byť oveľa lepšie. Kamera jak od Deakinsa, len ja som chcel vedieť aj niečo o ústrednej dvojici. A chápem Bebjaka, že si ide show, don't tell štýl, neberiem mu to a sčasti mu to aj vychádza, len keď sa tí dvaja už dostanú von, no necítil som tú eufóriu. Možno to tak má byť, čo ja viem, ale potom pre mňa bohužiaľ film ostáva "iba" nádherne natočený film, o ktorom vlastne neviem nič. Zato cením, že Bebjak točí takéto filmy. Pri jeho ďalšom kúsku určite nebudem chýbať a verím, že raz trafí do čierneho. Lebo na to zjavne určite má, tu sa mu to ešte žiaľ nepodarilo. Ale je fakt blízko. Viac TU. | Hodnotenie: 6/10 | ()
Možná to mohlo být poněkud dramatičtější, přesto si myslím, že jde o snímek, který se může hrdě řadit mezi nejlepší evropské filmy pojednávající o hrůzách holocaustu druhé světové války. Prakticky hned od prvního okamžiku musí snad každého filmového fanouška zaujmout kamera. Řemeslu či hercům se nedá v podstatě nic vytknout. Vyzdvihnout bych chtěla především výkony Noëla Czuczora a Jana Nedbala, z nichž mi doslova běhal mráz po zádech. Ostatně skoro ze všech záběrů jsem cítila vlezlou zimu a chlad, s jakými se kromě mnoha jiných útrap hlavní hrdinové a jejich spoluvězni museli potýkat, aby si zachránili holý život. Závěrečný výčet novodobých fašistů moje nepříjemné dojmy ještě umocnil. (80%) ()
Nikdy by som neočakával, že by útek z akéhokoľvek väzenia mohol byť taký nudný. Nie to ešte z Osvienčimu. Tu sa stopercentne zhodujem s majom007, ten Auschwitz bol prečo tak slabučko znázornený? Kulisy akoby spred nádvoria v Leopoldove, ale kto v Osvienčime bol tak predsa vie, že z jedného konca na druhý vás musia voziť autobusy. A tu sme mali tábor pomaly o veľkosti telocvične. Kto bol v Poľsku a videl to, dá mi za pravdu. No Bebjak tam zjavne nebol. A samotný útek nemá emócie, neprináša ľútosť nad osudom, úplne povrchné spracovanie. ()
Pokud vezmu v potaz českou a slovenskou tvorbu, jednalo se pro mě o jeden z nejočekávanějších filmů, takže jsem ve finále docela zklamán. Technická stránka věci sice splňuje ty nejpřísnější parametry a může se směle měřit se zahraniční produkcí, ale to nestačí. Chybělo mi alespoň letmé představení postav, které by umožnilo s nimi navázat alespoň nějaký vztah, bylo tu málo emocí a chyběla nějaká naturalističtější scéna, která by tomu všemu dodala na intenzitě. Ani přesvědčování úředníka z Červeného kříže mě nenadzvedlo tak, jak bych čekal. Pokud by to Bebjak pojal jako dokument ve stylu Mináčových filmů o Wintonovi, udělal by lépe. 55% ()
Je dobré, že sa natočila takáto vec aktuálne aj u nás. /Tiež kvôli tomu, že máme žiaľ exotov, ktorí sa hlásia k ujovi Adolfovi a sedia v našom parlamente, kde pekne zarábajú (hoci neonacisti sú vlastne rozlezení asi takmer všade)./ Film by si zaslúžil väčšiu výraznosť, údernosť, keďže ide o takto citlivú, závažnú a smutnú tému, tvorcovia asi robili, čo sa dalo, keďže asi i rozpočet bol obmedzený, je asi vôbec úspech, že režisér Bebjak to aspoň takto zvládol. Inak nerozumiem, prečo mnohé násilnejšie scény boli rozostrené alebo iba z diaľky naznačené, predsa jednou z hl. point by asi malo byť poukázať na zverstvá, zvrátenosť, neľudskosť a násilníckosť najhrubšieho zrna u nacistov. Tiež som mal problém porozumieť niektorým vetám a rozhovorom protagonistov (boli miestami veľmi tiché, nezrozumiteľné, asi opäť nižšia kvalita ozvučenia ovplyvnená rozpočtom). Ale som rád, že film vznikol a že som ho mal možnosť vidieť, ale malo sa z tejto témy vyťažiť viac. (Dodatok, za tri hviezdy, ale trochu s odretými ušami, škoda, lebo ozaj táto téma ponúkala tvorcom potenciálne fantastický priestor na vytvorenie možno pútavého, poučného diela.) ()
Galerie (32)
Zajímavosti (13)
- Film byl natočen podle autobiografického románu „Co Dante neviděl“ od Alfréda Wetzlera. (SONY_)
- Film bol vyslancom Slovenska na Oscara za Najlepší medzinárodný film. (banacik)
- Budova, v ktorej podľa historických zápisov Alfréd Wetzler a Rudolf Vrba pomohli spísať správu o činnosti koncentračného tábora v Osvienčime, sa nachádza stále na tom istom mieste ako v roku 1944, a to na Hollého ulici v meste Žilina, SR. Podľa aktuálnych údajov, tam sídli aj naďalej Židovská náboženská obec. (funesfilm)
Reklama