Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V průběhu literárního večera v jedné vinárně je postřelena zpěvačka (Miriam Kantorková). Jako podezřelý je zadržen básník Daneš (Petr Štěpánek), který krátce předtím ostře vystoupil proti útlaku v kultuře. Proti Danešovi chybějí přímé důkazy a případ se začíná politizovat... Zdroj: Kniha Daniela Růžičky: Major Zeman – propaganda nebo krimi? (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (23)

SOLOM. 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Další slabý díl, nicméně chápu onen boj herců a kumštýřů proti vládnoucí garnituře a utlačování svobody slova. Žel stala se z toho jen taková nudná fraška, plná poezie, která mi je u prdele a samotné vyšetřování střelby v podniku taky nebylo žádné terno. Alespoň ten zlodějíček pobavil, když už ta omáčka okolo byla dost únavná. Přece jenom mám raději vyšetřování mordů, než tyhle „politické“ díly… ()

subic 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rok 1967. Básník Daneš poprvé na scéně. Tady je podán jako buřič, co vydává cizí básně za svoje, co vystupuje po lokálech a bere s sebou parťáka kapsáře, ať to stojí za to. Akorát že ta zhrzení milenka na sebe zfinguje pokus o vraždu a střelí se sama... ale jak Štěpánek, tak zejména Přeučil tu hrají velmi dobře. ()

Reklama

Kakho-oto 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kromě Třetích houslí, na které se již ani nedívám, se jedná o nejhorší díl seriálu. Epizoda silně komunisticky propagandistická a zároveň silně nezáživná. U Tatranských pastorále mě napadlo, jak se tvůrci seriálu "shazují" tím, že v této epizodě ukazují, jak filmaři chtějí točit vše po svém, bez ohledu na případnou látku vycházející ze skutečných událostí. Naproti tomu v Klaunech tvůrci útočí na uměleckou sféru, navíc na herce. Zeman (samozřejmě ústy herce Vladimíra Brabce) je označuje za pozéry, klauny...V seriálu je tak možné hledat i různé jinotaje, dvojsmyslné narážky apod. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Mělo by se vám zakázat zneužívat středověkého básníka k provokacím." Politické epizody nezastihly Honzu Zemana ve vrcholné formě, ale přesto je to kousek k zamyšlení. Oni "umělci", z jejichž dutiny ústní padaly a padají "velká" slova o svobodě a demokracii, mě totiž vždycky štvali, štvou a budou štvát. Jen oni totiž mají patent na rozum, vědí, co je správné, jaké mají dostat dotace, kdo má být zvolen a když není po jejich, tak kvičí přesně tak, jak to tady předvádějí básník Daneš a herec Vodvářka. A přestože jsem byl vždycky pacifista, tak v případě těchto dvou "sympaťáků" bych patrně souhlasil s tím, aby na nich byla otestována kvalita pendreků, čímž samozřejmě oceňuju skvělé výkony pánů Štěpánka a Přeučila. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Daneš je zřejmě nejlepší rolí Petra Štěpánka, je to úlisný zbabělec, pijan, pijavice a vlastně naprosto zbytečný člověk. Zřejmě každý básník by byl šťasten, kdyby mu k jeho veršům složil hudbu Zdeněk Lißka. Opět jiný, opět dokonalý, tak jako jsme ostatně u Lišky zvyklí. Díl má kriminální zápletku, která však záhy ustupuje do pozadí. Vše je zpolitizováno a postřelení zpěvačky Moulidové přestàvá být důležité, tím nejdůležitějším je zadržení Daneše. Kolem jeho osoby se točí několik lidí. Skvělou karikaturou je soudruh všech soudruhů v podání Molčíka. Zvláštní je, že proti jeho všeobecnému oslovování soudruhem se nebrání ani paní redaktorka, ani pan profesor, u nichž by to člověk očekával. Ono velké zvíře se hodí, i když se chová nevybíravě. Pan profesor coby poetická duše čte zraněné zpěvačce, aby se jí lépe usínalo. A tak na politiku zbývá jen paní redaktorka. V poetické vinárně jí pomáhá Jan v podání jako vždy enormně přehrávajícího Přeučila, který evidentně civilně hrát neumí. Zřejmě nejzajímavější postavou yklanů je vedoucí této vinárny. Za zamyšlení určitě stojí jeho pravdivá slova, že když mu SNB zavře vinárnu, kulturní fronta mu pomůže, když on pomůže policii, ta se na něj vykašle. Sequensovi s Procházkou se opět podařilo do příběhu, který měl být jednoznačně namířen proti antikomunistickým živlům, propašovat kritický osten, jenž soudruzi cenzoři nepostřehli. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (2)

  • Roli básníka Daneše v této epizodě, kterou hrál Petr Štěpánek dostal nabídkou od režiséra Sequense Petr Čepek. Protože se ale jednalo o karikaturu aktivisty z let 1968, se kterou Čepek nesouhlasil, roli odmítl. Vyhradil si ale, že to chce Sequensovi vysvětlit osobně, což mu bylo umožněno. Čepek potom vyprávěl, že to by zajímavý inspirativní rozhovor a že mu Sequens řekl, že chápe proč roli odmítá a že u něj má dál dveře otevřené. Jenže právě od této chvíle přestaly chodit Čepkovi jakékoliv nabídky k filmové práci z Barrandova. (sator)

Reklama

Reklama