Režie:
Irena PavláskováScénář:
Irena PavláskováKamera:
F. A. BrabecHrají:
Ivana Chýlková, Karel Roden, Jitka Asterová, Libor Žídek, Miroslav Etzler, Eva Holubová, Vilma Cibulková, Daniela Reischlová, Petr Haničinec, Helga Čočková (více)Obsahy(1)
Její vášní se stala manipulace s lidmi... Studentka medicíny Dana (Ivana Chýlková) je navzdory svém hezkému zevnějšku zakomplexovanou staropanenskou stydlivkou. Když ji zavrhne zbožňovaný student ekonomie Marek (Miroslav Etzler), rozhodne se Dana dokázat mu, že o ni někdo stojí. Uprosí jeho spolužáka Milana (Karel Roden), aby si ji vzal za ženu. Tím muže přebere své nejlepší kamarádce Lence (Jitka Asterová). Po čase najde Dana v intrikách, pomluvách a manipulaci s lidmi zalíbení. Dokáže zneužít každou slabost a zbabělost, ale i obyčejnou lidskou slušnost. Stane se z ní noblesní domácí panička, která si zakládá na svém postavení a na manželově kariéře v podniku zahraničního obchodu. Neváhá kvůli tomu přemluvit Milana, aby v práci podrazil kolegu a nastoupil na jeho místo... Snímek Čas sluhů byl režijním debutem tehdy osmadvacetileté scenáristky a režisérky Ireny Pavláskové. (Česká televize)
(více)Recenze (226)
Manipulativní a chladně vypočítavá Ivana Chýlková je fakt na ranu. Tahle role jí sedla perfektně a skoro jako všude, ukáže i zde svoje nádherné vnady. Ale nejen intriky hlavní postavy jsou náplní tohoto snímku. Prvotina režisérky Ireny Pavlásková je nestrašnější a nejhrůznější v tom, jak se tohle typické podlé čecháčství a malost vůbec nezměnily. Ukázkový příklad naší "krásné a čisté" národní povahy. V tomto marastu má výbornou roličku Bolek Polívka jako host v restauraci, který poslouchá svoje rádio, k pití si nic nedá a tak je vyhozen, což komentuje slovy : "To si člověk nemůže už vůbec nic dovolit?" Tohle se komoušské schvalovací komisi asi moc nelíbilo, leč ve filmu to zůstalo. Předrevoluční atmosféru podtrhuje úžasná hudba kapely ZOO. ()
Velmi hluboká studie společnosti končícího socialismu - vlastně však společnosti vůbec. Hlavní hrdinka je dokonalá manipulátorka a jde si za svým cílem stůj, co stůj. Výborné herecké výkony (snad až na Jitku Asterovou, nevím, proč tam to prkno je...) a působivá hudba. K dokonalosti mi tam však malinký krůček chyběl. ()
Nejlepší film Ireny Pavláskové i konce 80.let...překvapuje mě, že takováhle pecka vznikla ještě za totáče. Někdo filmu vytýká, že je zbytečné spojovat psychologické drama s bojem proti režimu, ale to mě na filmu naopak zaujalo. Výborný nápad, natočeno z pohledu ženy - paráda. Navíc geniální herecké obsazení - Ivanky se budu bát ještě dlouhou dobu, Rodena obdivuji snad ve všech rolích, tady tomu není jinak...překvapila mě Eva Holubová, nečekala bych, že ji role submisivní otrokyně (potažmo služky) tolik sedne...jo, u titulků mi ještě stály chlupy po těle z toho, co my ženy všechno dokážeme...85% ()
----- "Můžete si jít stěžovat třeba ... ústřednímu topení." ----- Nedokonalý film o dokonalé pijavici. Je hodně znát, že vznikl v době všeobecného uvolnění, za euforie z vědomí, že je možné natočit silně "konstruktivně kritický" film - a že to projde. Leč tvůrci ho ve svatém nadšení obdařili poněkud neuspořádaným, nevyrovnaným obsahem, ne nepodobným televizní estrádě, která chce pobavit za každou cenu. Zub času na něm tedy mohl hodovat bez jakýchkoli zábran a ohlodal ho tak z padesáti procent. A v tomhle případě nemám nejmenší chuť přihazovat třetí *. ()
Jak je možné, že nejsme současnou světovou kinematografickou velmocí, když se u nás v roce 1989 natočil takový film? Hluboká myšlenka, skvěle podaný příběh, parádní kamera i střih, vynikající výkony hlavních představitelů, na svou dobu pokroková hudba, a jako zlatá třešnička - žena na režisérské stoličce. Čas sluhů je prvním českým filmem z osmdesátých let, který u mě nevyvolává záporné pocity z tehdejší doby. Na svědomí to má již předeslané moderní zpracování, ve kterém i Eva Holubová (můj věčný problém) působí sympaticky. ()
Galerie (19)
Photo © Bontonfilm
Zajímavosti (18)
- Filmoví manželia Ivana Chýlková (Dana) a Karel Roden (Milan) v dobe natáčania spolu chodili. (Raccoon.city)
- Scenáristka a režisérka Irena Pavlásková komentovala skutečný předobraz hlavní ženské postavy: "Chodila k nám, byla báječná, hezká, inteligentní a strašně miloučká, než jsme zjistili, že vlastně všem včetně nás škodí. Podváděla, pomlouvala, rozeštvávala. Prostě ji to bavilo. Měla pak pocit, že je nejlepší a že všem vládne. Dodneška jsem nepochopila, jak z ubližování může mít někdo pocit radosti a zadostiučinění." Svým způsobem šlo, podle autorky, o paralelu společnosti za komunistické totality: "Té ženské všichni ustupovali. Říkali: radši se přizpůsobíme, ať to není ještě komplikovanější. A čím víc se zlu ustupuje, tím víc bobtná a roste. Chtěla jsem ukázat, jak strašně nebezpečné je přizpůsobovat se." (NIRO)
- Scéna, ve které se Milan (Karel Roden) a Dana (Ivana Chýlková) berou, se natáčela na hostivickém zámku. (Duoscop)
Reklama