Režie:
Irena PavláskováScénář:
Irena PavláskováKamera:
F. A. BrabecHrají:
Ivana Chýlková, Karel Roden, Jitka Asterová, Libor Žídek, Miroslav Etzler, Eva Holubová, Vilma Cibulková, Daniela Reischlová, Petr Haničinec, Helga Čočková (více)Obsahy(1)
Její vášní se stala manipulace s lidmi... Studentka medicíny Dana (Ivana Chýlková) je navzdory svém hezkému zevnějšku zakomplexovanou staropanenskou stydlivkou. Když ji zavrhne zbožňovaný student ekonomie Marek (Miroslav Etzler), rozhodne se Dana dokázat mu, že o ni někdo stojí. Uprosí jeho spolužáka Milana (Karel Roden), aby si ji vzal za ženu. Tím muže přebere své nejlepší kamarádce Lence (Jitka Asterová). Po čase najde Dana v intrikách, pomluvách a manipulaci s lidmi zalíbení. Dokáže zneužít každou slabost a zbabělost, ale i obyčejnou lidskou slušnost. Stane se z ní noblesní domácí panička, která si zakládá na svém postavení a na manželově kariéře v podniku zahraničního obchodu. Neváhá kvůli tomu přemluvit Milana, aby v práci podrazil kolegu a nastoupil na jeho místo... Snímek Čas sluhů byl režijním debutem tehdy osmadvacetileté scenáristky a režisérky Ireny Pavláskové. (Česká televize)
(více)Recenze (226)
Bál som sa nesmiernej kŕčovitosti a úvod ma nepresvedčil o opaku. Nakoniec sa však z Času sluhú vykľula uveriteľná psychologická dráma s uveriteľnými scénami zo života. Občas trochu prehnanými, ale to patrí k veci. Príbeh jednej naoko sebavedomej ženy, ktorá je jednoducho iba nešťastná sama so sebou. Chýlkovej premena zo študentskej puťky v dominu je fascinujúca. Páčil sa mi kvázi uťatý záver, dáva priestor na premýšľanie "čo bude ďalej?" a nie je to nič optimistické. Možno Chýlkovej životná úloha. Z Kalouskovej Čas sluhú sme boli kedysi všetci v prdeli. ()
U filmu jsem se sice nenudil, ale nic se mi v něm nelíbilo...po filmařský stránce mi to přišlo spíš průměrné s otravnou hudbou, jako nezpochybnitelnou kvalitu, tu uznávám jen herecké výkony, a to především Ivany Chýlkové, která zde zcela suverénně zpodobnila proměnu své postavy (a nepochybně by dnes za tento výkon brala Českého lva)...naproti tomu, kratičký epizodický výstup B.Polívky, který si zřejmě odskočil v pauze z natáčení Něžného Barbara, aby se buhvíproč objevil v tomto filmu, jsem nepochopil a přišel mi zde zbytečný a samoúčelný...o trvalých kvalitách tohoto díla dost pochybuju, ale jistou dobovou hodnotu zřejmě má. Mně ale tento film, respektive jeho děj, postavy a prostředí silně odpuzovalo. ()
Sex, lži a video, což je, přátelé, ideologická diverze, která otupuje jedince! Zatuchlé terárium, v jehož bezčasí se zamindrákovaná žába přemění na cílevědomou krajtu a dusí bezbranné potkany, aby nebyla sama zadušena. Hybrid Haliny Pawlowské a Párala, co sází na přepjatost a kouzlí bizarními výjevy a magickými tóny (tentokrát se Babiš mýlí, za toto fakt nemůže Kalúsek). Jestli má Jenda Kraus alespoň trochu představivosti, seká doma dobrotu.. ()
Naprosto přesvědčivě postavený tobogán, po kterém se zakřiknutá naivka sveze do žumpy, aby z ní vylezla jako chladnokrevná svině, bezohledně sálající poctivě vypěstovanou zášť na všechny strany. Manipulátorka se vším a se všemi. Kdy přijde zásadní facka? Tedy, přijde vůbec nějaká? Roden s Chýlkovou jsou skvělí. ()
Zrození a kariéra jedné zručné manipulátorky ve výborném podání Ivany Chýlkové. Debut Ireny Pavláskové musel v listopadu 1989 vypadat jako zjevení, ale funguje velmi dobře i po třiceti letech. Bohužel autorka ve svobodnějších tvůrčích podmínkách už nikdy nic podobně povedeného nenatočila. A tehdy zároveň debutující kameraman F. A. Brabec si také zaslouží jmenovitě pochválit. ()
Galerie (19)
Photo © Bontonfilm
Zajímavosti (18)
- Ivana Chýlková, Karel Roden, Jitka Asterová a Eva Holubová jsou spolužáky z DAMU. (Zdroj: Televize) (M.B)
- V obsazení filmu nalezneme i řadu "nečinoherců". Role Danina milence Luboše se zhostil operetní sólista Libor Žídek a generálního ředitele podniku ztvárnil Miroslav Frydlewicz, sólista opery pražského Národního divadla. V jedné z dalších rolí můžeme zahlédnout i Imrana Zangiho, českého lékaře a perkusionistu íránsko-iráckého původu. (yurasch)
- Režisérka Irena Pavlásková spomína že scenár skončil na stole obávaného cenzora umeleckého riaditeľa Barrandova, ktorý reagoval slovami " že jak si to představuju ukazovat v naší společnosti takhle negativní ženu. Že to vůbec neodpovídá realitě, že takové osoby v naší komunistické společnosti nežijí a proč raději nenatočím film o nějakém dobrém člověku", ale režisérka si všimla že počas rokovania si Barrandovský šéf odbieha v pravidelných intervaloch do vedľajšej miestnosti popíjať alkohol. Čím častejšie tam chodil, tým bol vľúdnejší a vľúdnejší. Vo finále už v dosť veselom stave jej povedal "Ta moje je taková svině! Ta je ještě horší než ta vaše v tom scénáři." Podpísal, aby sa manželka videla a vo filme sa spoznala a bolo vyhraté. (Raccoon.city)
Reklama