Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    *

    Film, ve kterém znějí repliky jako „Auto může být vojetý, holka ne“, film, ve kterém jedna z postav cestuje po republice s pomocí „Šukmapy“ (která vážně slouží k tomu, co vás asi napadne jako první), film, ve které je pes jedinou živou bytostí, která jedná konzistentně. ___ Mělo by jít o černou letní komedii, která vám zlepší náladu. Mě teda Bourák uvrhl do skličujících úvah nad tím, jak mohlo mnoho lidí zastupujících různé instituce připustit, aby něco takového vzniklo. Možná nejsem vhodným divákem. Ale kdo je? Lidi, kteří mají garáž polepenou plakáty s pin-up girls, sní o tom, že si pořídí „kaďák“ a kapely jako Elvis Presley Revival Band neposlouchají jen z recese? Myslím, že ani oni by nebyli nadšeni z filmu bez ujasněného žánru, míry nadsázky nebo pravidel fikčního světa.___ V zásadě jde o nahodilé seskupení historek okouzlených „pomádovou“ estetikou Spojených států padesátých let (která je napodobována zvláštně humpoláckým stylem, vč. zadních projekcí, což je místy zřejmě znak toho, že tvůrci neměli na realizaci filmu dost času a peněz). ___ Na začátku je naznačeno, že ony historky vypráví coby místní urban legends Matěj Ruppert aka frontman rockabilly kapely, jejíž písničky provázejí celý film (a taky u nich se vzhledem k prostotě textů těžko určuje, zda mají být poctou, nebo parodií). S tímhle mytologizujícím narativním rámcem, který by alespoň trochu vysvětloval, proč film nedrží pohromadě a je k hovadskému protagonistovi nekritický, se ale víc nepracuje, a další postavy jsou po slibném rozjezdu uváděny na scénu již bez Ruppertova přičinění. Po většinu stopáže, která je kvůli nedobré rytmizaci pocitově asi trojnásobně delší než uvádí distribuční list, není zřejmé, oč postavám běží, proč se chovají tak, jak se chovají, resp. proč už se nechovají tak, jak se dosud chovaly.___ Některé scény pouze nemají jiskru (natož aby byly vtipné, nápadité nebo nekřečovitě zahrané), u jiných jsem si zřetelně uvědomoval, jak ze mě film vysává veškerou životní energii (během dlouhého, divadelně strnulého nočního dialogu s Elvisem, kterého hraje sám Ondřej Trojan a který se s hlavním hrdinou dělí o životní moudra typu „ženský potřebujou odevzdávat svoji lásku“, jako kdyby se zastavil čas).___ Celý příběh je zasazen do Šlukdorfu (ptž Šluknov + Varnsdorf, slovní hříčka, hahaha), kde všichni „pičují“ ostošest a pobírají dávky. Vedle lidí bez práce a gamblerů zde žijí akorát mafiáni a prostitutky. Jejich jedinou nadějí jsou bohatí němečtí sousedi. Sami se svými životy nic nezmůžou. Titulní Bourák má své auto a milenku raději než manželku a dceru. Je zjevně bez peněz, nezodpovědný, marnivý, infantilní, egoistický a tak trochu kretén. Manželka jej přesto obdivuje, neb jeho posedlost auty interpretuje jako alespoň „nějakej zájem o svět“. O jeho záletech, zahrnujících projížďky autem, hlášky jako „já mám normálně orgáč“ i mrtvou kunu, zřejmě jako poslední z celého města neví. Zanevře na něj až poté, co jej během jedné z řady vycpávkových hudebních scén uvidí tančit s milenkou. Dcera (!) otce za trest vykáže do garáže, kam mu musí polévku poté, co si obuje červené lodičky, obleče žluté letní šaty a nasadí blond paruku (??!)... Do Bourákovy manželky je zamilován místní mafián Bingo, který jako kdyby v nějaké z raných verzí scénáře měl být hlavní postavou příběhu namísto Bouráka, protože je mu věnováno srovnatelné množství prostoru. Do toho je přimíchán ještě dálkový řidič Kryštofa Hádka, kterého Bourákova dcera Kamila sice nenávidí, ale přesto se s ním vyspí pár vteřin poté, co jej spatří ve dveřích... atd., jedno wtf vedle druhého. To vše je prokládáno zmíněnými písničkami Romana Holého, scénami s Ivanem Trojanem řídícím auto a random záběry ženských nohou na vysokých podpatcích a ženských zadků v krátkých sukních.___ Jednotlivé linie jsou propojené tím nejlínějším způsobem (pokud vůbec nějakým) a celý film zhruba od patnácté minuty budí dojem totální scenáristické a režisérské rezignace na smysl a systém. U díla, v němž se řeší krize středního věku a které jako kdyby i vzniklo v rámci snahy popasovat se s vlastní tvůrčí krizí, to vlastně má jistou logiku. 25%(11.6.2020)

  • witch.rch
    **

    Čekala jsem dlouhé dny, jestli zpětně neshledám víc pozitiv na Bourákovi, abych mu hodnocením nepřitížila 😉. Poprvé jsem odcházela "dobrovolně" do kina s vědomím, že film má po několika dnech hodnocení 21 % 🙈. Nejďříve tedy ta pozitiva: hudba. A pak, když v komparsu zahlédnete někoho, koho znáte. Takže když se v záběru objevil oblíbený rumburský barista, v sále "obdivně" zašumělo jeho jméno. Film se točil totiž tady u "nás"ve Výběžku. Skvělé herecké obsazení v čele s věhlasným režisérem. A teď, co se mi nelíbilo. Všechno ostatní. Proč nezůstala aspoň ta linka s kapelou "vyprávějící/komentující" celý příběh? To je mi snad největší záhadou. Určitě by to byly slušné mantinely, jak udržet ten děj v nějakém uchopitelnějším celku. V jaké době se to vlastně odehrává? Vybavení domu Bouráka? Zavřené herny? Ty mobily?! Další záhady už pominu. A jediná hláška, u které jsem se zasmála, je pro zbytek republiky naprosto neuchopitelná/nepodstatná replika, protože neznají místopis Výběžku. Takže. Fakt ne. Chtěla jsem dát tři, ale je to za dvě.(16.6.2020)

  • Morzael
    ***

    Tenhle film dokazuje, že být Tarantino není prdel. Mixování kultovních žánrovek do něčeho nového a funkčního je vždycky krok do nejistoty. Bourák to bohužel s tím mixováním trochu přepálil. Naroubovat pokračování Pomády do manželství a krize středního věku na prostředí severních Čech a přimíchnout k tomu trochu Twin Peaks je možná až příliš ambiciózní projekt. Zajímalo by mě, nakolik byla Macháčkova linka improvizovaná, protože to působilo, že tak z 80 procent. Nicméně oceňuji v jistém směru originalitu, ambice, hudbu i humor. Plus Šluknovské prostředí je srdcovka. Narozdíl od většiny sračkoidních a vypatlaných českých rom-com, se kterými se v posledních letech rozthl pytel, se tohle aspoň nebralo tak vážně.(11.6.2020)

  • Ozzy2
    odpad!

    Nejpřeceňovanější herec současnosti Trojan v další zběsilé a nesympatické roli.Trojan je ,možná skvělý ve vážných rolích ( Ve stínu), ale komik z něj nikdy nebude a je ostuda všech režisérů, že ho z něj chtějí udělat.To jeho přehrávání je prostě otřesné. Tenhle film je jen další odpad.Je smutné, na jaké dno za posledních 20 let naše vyspělá kinematografie spadla.Vůbec nechápu, pro jaké publikum je tento film určen.Pro mě to tedy rozhodně není.(13.6.2020)

  • Stanislaus
    **

    Bourák je neuvěřitelně bizarní žánrový mišmaš, který se snaží být ledasčím, nicméně v závěru není skoro ničím. Už i trailer byl poněkud zvláštní, avšak při pohledu na tvůrce a herecké obsazení jsem si sliboval jakousi černou retro-komedii. Film je místy romantickým dramatem, místy mafiánským krimithrillerem, místy retro-muzikálem, nicméně žádná z těchto rovin není pořádně dotažená a vystavěná tak, jak bych to od režiséra Želarů a scenáristy Pelíšků očekával. Asi to bude zní jako klišé, ale i mistr tesař se prostě někdy utne! Herci se snažili, avšak scénář jim neskutečně podrážel nohy - např. cokoli, co řekl Kryštof Hádek, znělo neuvěřitelně pitomě. I přes bídné ohlasy jsem se rozhodl dát snímku šanci v kině, musím však konstatovat, že jde ve filmografii Trojan-Jarchovský-Trojan o podobně nešťastný kousek, jak tomu bylo na začátku roku v případě Hoopera a jeho Cats.(17.6.2020)

  • - Film se natáčel od 26. května do 6. června a pak od 2. září do 16. října 2019 převážně ve Varnsdorfu, Rumburku, Šluknově, Krásné Lípě a blízkém okolí. (bianci)

  • - Režisér Ondřej Trojan, bratr Ivana Trojana, již svého bratra režíroval a spolupracoval s ním na snímku Želary (2003), nominovaného na Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film za rok 2003. (JimDeNiro)

  • - „Na pět minut tanečních scén ve filmu jsem se učil tancovat půl roku,“ prohlásil herec Ivan Trojan. (Duoscop)