Režie:
Ondřej TrojanScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Tomáš SyselHudba:
Roman HolýHrají:
Ivan Trojan, Kristýna Boková, Veronika Marková, Jiří Macháček, Alena Pajtinková, Jaromír Dulava, Petra Nesvačilová, Kryštof Hádek, Matěj Ruppert (více)Obsahy(1)
Komedie Ondřeje Trojana s Ivanem Trojanem v roli Bouráka, věčného frajera, kterému teče do baráku i do života a rodina už ho má plný zuby. Ale i srdce. Příběh se odehrává ve Šlukdorfu, imaginárním městě na severu Čech, kde po revoluci zavřeli všechny fabriky a místo nich se vyrojily nonstop herny, kasina a šlapky. V jednom z těch nonstopů s automaty pro zoufalce pracuje i Kamila, osmnáctka, která už má života ve městě, kde chcípnul pes, plné zuby. A ještě víc ji štve vlastní rodina. Odevzdaná matka a otec, který kšeftuje s vraky aut a říká si BOURÁK. Zastydlý puberťák s otřískaným růžovým Cadillacem, který chodí trsat rock and roll s holkou, co vypadá jako ze starého amerického katalogu na podprdy. A navíc jí za matkou pálí šéf, gangster místního formátu, kterému evidentně přeskočilo. Tak Kamile dojde, že musí zasáhnout a donutit mámu konečně šlápnout tátovi na ty jeho špičatý perka! Nebo všechno poletí do luftu. Komedie o tom, co všechno může způsobit jedna letní bouřka, jedna městská vyhláška, sada golfových holí, rock and roll a jedna hodně naštvaná dcera! Možná, že se zasmějete a jestli na to máte žaludek, třeba si i zatancujete. (T.H.A. - Total Helpart)
(více)Videa (5)
Recenze (300)
Je to opravdu tak jednoduché, že se sklepácký humor přežil? Jistě, generace se střídají a každá má to svoje, ale tak tvrdé odmítnutí nebylo vysloveně nutné. Mezi těmi současnými českými filmy, které nejsou lacinou romantickou komedií, patří Bourák mezi ty dobré kousky s jemným retro nádechem a dobrou satirou. Navíc velice dobře funguje rámování příběhu do stylového koncertu (výborná zejména Černochová a Graves) a Veronika Marková si klidně může připsat všechny frčky za objev roku, protože tak přirozená mladá herečka tu už dlouho nebyla. ()
?????... Nie, toto som vážne nepochopil. K českým filmom nebývam zvyčajne prehnane kritický, ale tady keď som sa rozhodoval medzi odpadom a 1*, dal som hodnotenie aké som dal. Tady vážne neviete, či sa film snažil natočiť nové ,,Šakalí léta,, Tarantinovské pojatie, či len trumfovať Troškove skvosty. Pred zhliadnutím som neveril tomuto hodnoteniu (35 %), ale teraz už nepochybujem. Nevkus, trapas, ubohosť. ()
Základním problémem recenze tohoto filmu je otázka, co recenzovat. Pokleslost na pokleslost, vylepšovaná uměleckou zdatností značné části herců. Rádobyangažovanost bez zubů, děj bez děje, jistota rozpadlosti, neumětelství a prázdnoty. Humor prostý humoru. Dost to připomíná někdejšího Steklého HROCHA; tehdy se tam, mj., znemožnila Helena Blehárová. Obdobnou páskovskou atmosféru během počátku padesátých let mnohem lépe vystihl nebožtík Josef Škvorecký. ()
V souvislosti s Bourákem mě na první místě vyvstává otázka, co vůbec úspěšného režiséra, jeho úspěšného hereckého bráchu s úspěšným scénáristou vedlo k tomu zrealizovat takovou frašku. Ale tak pojďme si to rozebrat postupně a s chladnou hlavou. Film se odehrává v nějakém fiktivním městě. Zároveň je ale snímek ,,jako zasazen.´´ do jakéhosi alternativního světa s velkou stylizací, který je naprosto vzdálen tomu běžnému. Tím pádem jsem tvůrcům první čtvthodinku odpouštěl, že vcelku nic nedává smysl a postavy jsou velice prapodivné. Napadlo mě, že to je záměr a mohlo by se jednat o dobrý úlet. A mohu říct, že úlet to rozhodně byl ale v žádném případě ne dobrý. Stylizace filmu se totiž postupem času začne jevit jako naprosto nesmyslná, bez nějakých pravidel a využití. Celá stojí jen na tom, že sledujeme sérii bizárních výjevů jejichž smysl by často nerozluštil ani Sherlock Holmes, povětšinou nejsou vůbec vtipné a dohromady netvoří nějaký kompaktní děj, který by měl začátek, prostředek a konec, načasované situace apod. Většinou se jen tak náhodile střídají scény ve kterých náhodně kmitají postavy, které jsou jen karikatury bez špetky plastičnosti, zábavnosti a sympatíí. Tohle by snad mohl napsat i robot nebo Troška, když dělá Kameňák, na který jsem si v kině bohužel několikrát vzpomněl. Jarchovský je asi definitivně scénáristicky za zenitem, páč tohle je z jeho strany opravdu těžký průser. Ivan Trojan je zase schopný herec ale na titulní postavu se vůbec nehodí a nemá co hrát. Ondřej Trojan je pro změnu dobrý režisér, což nám i tady sem tam ukazuje ale tohle není jeho žánr. Opět se tedy stavím před úvodní otázku ,,proč do toho tato trojice šla?.´´ A já skutečně nevím. Mohu se jen ptát sám sebe, proč dávám smířlivé dvě hvězdy. Možná proto, že jsou mi tvůrci sympatičtí a za tohle je ostatní sežerou až, až, ačkoliv Ivan Trojan se do této role opravdu nehodil. Možná proto, že hudba ve filmu není špatná. Možná proto, že zápletka s Macháčkem měla potenciál . A on mě tady celkově sem tam právě pobavil jen Macháček coby zblážněný Bingo. Otázkou je, jestli to neříká o filmu vše, pokud je na něm nejlepší právě Macháček (o hodně slabší než v minulém Tomanovi.), jehož dějový oblouk je navíc sice asi nejvýraznější a nejzábavnější (až jsem si místy říkal....není on hlavní postavou?), ale taky celkem WTF. Bohužel ve výsledku vzniklo opravdu velmi nepovedené dílo, které bych nejradši navrhl pro rituální spálení, aby si tvůrci neudělali ostudu a celý svět na tento jejich počin zapomenul. ()
To je snad zlý sen... Je to vůbec možné??? Přední český režisér, přední český scénárista, nejlepší český herec, plejáda dalších skvělých herců a výsledek - naprostá sračka, která trvá téměř dvě hodiny. Nedokážu si to nijak racionálně vysvětlit. Jako by se všichni vsadili, že se jim v kolonce nejhorší film kariéry bude skvět Bourák. ()
Galerie (88)
Photo © T.H.A. - Total Helpart / Bara Lockefeer

Zajímavosti (11)
- Kvůli roli se musela Petra Nesvačilová nechat přebarvit na zrzavo. (Duoscop)
- „Já jsem si spolupráci s Ondrou Trojanem poměrně dost pochvaloval už když jsme dokončili Tomana (2018), a to by se tady u Bouráka dalo klidně zkopírovat. My už si totiž s Ondrou žádné zbytečnosti navzájem říkat nemusíme. Oba o sobě víme, že nám jde o co nejlepší výsledek toho, co vzniká, a že všechno ostatní je až za bé. Takže abych použil Ondrův slovník, tak říkám, že naše spolupráce byla opět zalitá sluncem,“ řekl Jiří Macháček. (SONY_)
- Bourák (Ivan Trojan) si dává dohromady vůz Ford Ka. Jedná se o nejmenší auto v modelové řadě automobilky Ford z roku 1996, vyrábí se ve třetí generaci dodnes. (sator)
Reklama