poster

Bratrstvo pěti

  • USA

    Da 5 Bloods

Drama / Válečný

USA, 2020, 154 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slartibarkfast
    **

    Parta černých kluků za války ve Vietnamu najde bednu zlata a rozhodne se ji po skončení konfliktu vyzvednout. Když se sem vrátí jako artritidou prolezlí dědci a doufají, že to bude snadná záležitost, netuší, jak moc se pletou. Celkem bídná a nekonečně dlouhá ukolébavka od Spike Leeho, kterou jsem musel koukat na třikrát, než se mi to povedlo zvládnout. Nekonečné plácání v rádoby hlubokých dialozích, nekonečné návraty v retrospektivně, kam ani nedokázali obsadit svá mladší alter ega, neb rozpočet byl zřejmě proti a výsledek byl dost příšerný, nekonečné návraty k rasismu a problémům s ním spojených. V mnoha situacích mi to přišlo jako hloupý vtip a laciná agitka. Připomíná mi to plejádu českých filmů o tom, jak nám ubližovali ti fuj fuj komunisté. Nezměnila to ani dost ubohá akční zápletka. Zkrátka a jednoduše, film míří povětšinou na černé publikum, které u toho bude zřejmě uchcávat blahem, a ostatní diváci se budou rozpačitě ošívat. Zhruba jako při sledování islámského videa, když by na ně křičel nějaký imám, jaké jsou bezvěrci zrůdy, jak je bůh veliký a spravedlivý a jak si zaslouží své právoplatné místo ve společnosti a na jejím vrcholu. Zkrátka a jednoduše, Spike nám tu názorně ukazuje, jak je JůEsEj postaveno na hřbetech nebohých černých a díky jejich vykořisťování se má bílý muž tak dobře, zatímco ti černí hrdinové se budou navždy válet v bahně. O správnosti napsaného se můžeme handrkovat donekonečna, takže na to nejspíš přijdeme těsně po skončení filmu, ale takovým způsobem sypat sůl do starých ran mi přijde jako zcestné. Nemám rád, když je film takhle cítit a musím přiznat, že se na to nedalo koukat i z důvodu velmi nízké kvality. Pokud jste fandové sebemrskačství, politických agitek a céčkových filmů, vzhůru do toho. Ostatním nedoporučuji. Ztráta dvou a půl hodiny života po shlédnutí vám přijde dost markantní! 30%(28.6.2020)

  • kleopatra
    ****

    Spike Lee. Čím víc toho od něj znáte, tim spíš vezmete momenty, které byste od jiného považovali za lapsus, za poctivou značku. Jako jeden z mála režisérů má moji důvěru, že mu o něco jde, a proto jsem na jeho filmy vždycky za prvé zvědavá a za druhé ho nesoudím. On netočí nestydatě protežujíc barvu, naopak si zaryje i do vlastních řad. Miluju jeho Jednej správně a tady jsme hooodně daleko, jenže právě ta jeho tendence kašlat na popkorn pro znuděné stádo a naopak snaha nakopávat k zamyšlení se musí ocenit.(21.6.2020)

  • Slasher
    ****

    Jak mi nesedl KkKlansman, tak tady všechna čest, doslova jsem se neodpoutal do půl třetí v noci. Je to vizuálně impozantní, na cool odkazy, překvápka a perný scénky nabušená, nekompromisní a velmi osobitá black experience pocta obětem války ve Vietnamu. V podstatě podobná terapie a účtování jako před pár lety Burnsova dokumentární série (x). BLM agitka, tak jistě, ale perfekt provedená. Kdo má kontext, nadhled, nějak nadíváno a není zabedněný hovado, ten to "afro-američanství" ustojí a Da 5 Bloods náležitě ocení. Jinak herecky slušná Delroy Lindo show.(13.6.2020)

  • MikO_NR_1909
    ***

    Táto postvietnamská divočina pripomína podobnú posadnutosť vlastnou hrdosťou a privlastnením si majetku a rukojemníkmi vybranými veternánmi ako Poklad na Sierra Madre, akurát že filozoficky rieši Lee ako zvyčajne typické rasové problémy. Každá postava (aj negramotný lupič s kalašnikovom) má čo povedať do historicko-občiansko-vojenskej minulosti svojej zemi, zatiaľ čo si v tom Lee pohral so scenáristickými hrátkami tak, ako to uňho býva zvykom. Čiže dialógy a ich vedenie môžu vyznievať komicky, ale aj s určitou vážnosťou. Je to zrejmé konzekvenciami spoločenského postavenia postáv, ktorí strácajú elementárnu hrdosť a ktorá je v úzadí komplikovaných záujmov okolia a ďalekého militaristického sveta. Jediné, čo ich drží v nádeji je pocit iluzórnej spolupatričnosti v spoločnosti a ktorá je dočasne stále vzdialená nezištnému ideálu, za ktorí bojujú. Príbeh a odkazy v deji sú ale do veľkej miery zatienené prítomnosťou akčného deja, ktorý je dominantnejší a stráviteľnejší pre diváka a myšlienky jeho tvorca lepšie rozviedol v iných dielach.(19.6.2020)

  • Spiker01
    ****

    O Spiku Leem se ví, že to je velký bojovník za práva obecně. Až jsem se divil, že Netflix tento film "black lives matter" nenačasoval o týden dříve místo Konce zločinu v Americe. Nicméně jsem měl občas pocit, že místo plnohodnotného filmu se koukám na cestománii. Prostředí Vietnamu je nasnímané nádherně a díky wide kameře je obzvlášť radost na Da 5 bloods koukat na co největší televizi. Co je ovšem problém je 150ti minutová stopáž, která zaujímá velice osobní příběh čtyř/pěti veteránů, ale většina lidí to zřejmě zkrátka nepřekousne. Spike si v tom vyloženě libuje a i já jsem s tím už málem seknul, ale vždycky mě udržely nádherné záběry z džungle. Rozhodně film, co není pro každého, raději začněte Blackkklansmanem PS : I přes jeho věk a váhu vždycky rád vidím Jeana Reno, i když jen v malinké roli...7/10(13.6.2020)

  • - Postavy filmu se jmenovaly Paul, Melvine, Otisi, Eddie a David. To jsou také jednotlivá jména pěti členů afroamerické vokální skupiny The Temptations. Jejich „padlá krev“, která byla vůdcem a inspirací pro ostatní během jejich dnů ve válce ve Vietnamu, se jmenovala Norman. Písničkář Norman Whitfield produkoval prakticky veškerou hudbu kapely The Temptations během jejich působení v Motown Records v 60. a 70. letech. (Kuzmik)

  • - Snímek nesl původně název „The Last Tour“ a napsali ho Danny Bilson a Paul DeMeo. V první myšlence pojednával o čtyřech stárnoucích bílých veteránech, kteří se vraceli do Vietnamu. Oliver Stone v této době projevil zájem o režii, avšak producent Lloyd Levin zahlédl v jednom z rozhovorů se Spikem Lee jeho vyprávění o oblíbeném filmu Poklad na Sierra Madre (1948) a domníval se, že podobné prvky ocení i u tohoto snímku. Leeovi se ta premisa líbila a ve spolupráci s jeho spoluscenáristou, Kevinem Willmottem, přepsal scénář, aby příběh byl o vojácích černé pleti. (Kuzmik)

  • - V momentě, kdy se Paul (Delroy Lindo) loučí se zbytkem své skupiny, než odejde se svým podílem zlata, zasalutuje špatnou rukou. (Kuzmik)