VOD (4)
Obsahy(1)
Co dělá člověka… člověkem? Pixar Animation Studios uvádí celovečerní film Duše, ve kterém se představí středoškolský učitel hudební výchovy Joe Gardner (v původním znění Jamie Foxx), který dostane životní šanci hrát v proslulém jazzovém klubu. Jeden chybný krok ho však přenese z ulic New Yorku do Neznáma před, což je fantastické místo, kde čerstvě narozené duše získávají před vstupem na Zemi vlastnosti, návyky i zlozvyky. Joe však na svém životě lpí a tak spojí síly s duší číslo 22 (v původním znění Tina Fey), která však vůbec nechápe, čím je zrovna lidský život tak výjimečný. A jak se Joe zoufale snaží duši číslo 22 vysvětlit, co je na životě tak skvělé, sám získává odpovědi na otázky, které si sám nesčetněkrát kladl. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (421)
Mimoriadne ambiciozne, ale bohuzial aj trochu rozbite. To rozkrocenie medzi dospelym a detskym filmom tomu ubera na posobivosti prveho a zabavnosti druheho. Ale inak aj tak spicka. Silne temy, originalne vytvarne riesenia aj rychle tempo (ked to skoncilo, tak som myslel, ze som v 40. minute) z toho robia vyborny film. Ale naviazanost na postavy nefungovala stopercentne a vlastne ide o jednu z troch pixaroviek, ktora ma nedokazala rozplakat. Je to omnoho silnejsie v myslienkovej, nez emocnej rovine. 8/10 ()
Nový Pixar je rozhodně opět nápaditý s velmi dobrým tématem k zamyšlení a i ucházející odpovědí na otázky ve stylu "Co je smyslem života?". Mám rád Jazz, mám rád i hudbu Trenta Reznora (a je tam poznat!), takže tady určitě spokojenost. Animace také výborná (ale tak Pixar, že...). Po stránce námětů k zamyšlení rozhodně docela bohatý film, ale z nějakého důvodu jsem to tentokráte tolik neprožíval, jako ty pro mě nejlepší animáky tohoto studia a tak z toho ten nezapomenutelný pocit, který se dostavuje u těch pro mě nejlepších děl, prostě nemám. Ale i tak silné 4*, bodově 8,4/10 ()
U Pixaru ví, jak diváky zaujmout, pobavit a zároveň dojmout a Duše je dalším názorným příkladem toho, že "lampičkové" studio umí naservírovat vskutku oDUŠEvnělé kousky. Z technického hlediska jde o dechberoucí audiovizuální podívanou, oplývající úžasně vypiplanou animací a nádherným soundtrackem. Oceňuji výtvarné ztvárnění světa duší a jeho rozličných charakterů - od čerstvě zrozených dušiček, přes (J/T)erryho, až ke smutně děsivým ztraceným duším, které mi připomínaly postavy z Miyazakových animáků. Pete Docter vdechl život (a duši) dalšímu originálnímu světu, jenž v určitých momentech evokuje jeho předešlý snímek V hlavě, a přesto je v mnohém jiný. Příběhově se jedná o nadmíru vyspělý snímek, který se zaobírá smyslem našich životů a jejich samotnou podstatou, která rozhodně není předem daná. V hlavě a Coco mě sice chytly za srdce o maličko víc, přesto si však Duše ode mě to plné hodnocení zaslouží. ()
Picassovští Jerry a Terry mě ohromně zaujali, nečekaný pixar-majstrštyk, který bych i v jinak překrásné animaci nečekala. Tohle není pohádka pro děti a obávám se, že ani pro řadu pragmatických dospělých. Často tady spíláme, že je animák příliš infantilní, však většinou jsem z těch, kterým takové pojetí nevadí. Má to být pro děti, tedy v klidu. Soul ale není pro děti. Hodně zjednodušeně bych filosofickou atmosféru přirovnala k čemusi ne příliš vzdálenému Exupérymu, přičemž celé jiné…, zkrátka dítě z toho chytré nebude. Já byla spokojená, se zájmem jsem čekala, co z toho vypadne. Možná i proto, že mám ráda jazz, černošský jazz, že jsem přesvědčená, že k ryzímu jazzu černoši patří a navíc, taky mám sny, plním si je a sleduji, kolik lidí se ve svých životech hledá. Tohle mi sedlo. Přestože jsem otrávená povinným obsazováním herců tmavé pleti do rolí historických, kdy nevidím jediný důvod, proč by v Bídnících musel hrát Javerta herec tmavé pleti nebo proč by to na dvoře Kateřiny Veliké muselo vypadat jako na autobusové zastávce v Senegalu, tady jsem spokojená. Takto má vypadat film, kde se realizují Afroameričané. Pasáže s kocourem mě moc nebavily, zbytečně film prodloužily, záměr je jasný, ale za tohle srazím, ovšem jinak moc pěkná záležitost. Ráda se na Duši mrknu opakovaně. Nevím, co je na tom pravdy, ale prosáklo ke mně, cosi kolem dabingu, jakože někde se snad trvá na černoších.. Nemáme. Tedy něco málo máme, ale nejsem si jistá, jestli by to Rey dal, aniž by to znělo, jako večerní zprávy pro lopaty a Dominik má svých aktivit taky dost, takže nevím. Navíc mi tento ultimativní požadavek přijde spíš jako totálně ustřelený… Už se těším, jak to vyřeší Japonsko. ()
V průběhu sledování mě napadlo, že ty spirituálněji laděné pixarovky typu V hlavě tolik nemusím a třeba konkrétně tu jsem od návštěvy v kině už neměl touhu vidět. A ačkoliv mě Duše vyloženě neohromila, má v sobě tu duši (🙂), jakou třeba mnohé animáky čistě pro děti postrádají a konec mě vyloženě semlel. Něco mi řiká, že s dalším zhlédnutím už půjdu na plný počet a jen doufám, že Pixaru vzhledem k letošním ne úplně přesvědčivým finančním výsledkům právě Soul (jsem zvědav, jaké Disney+ vykáže výsledky) a Frčíme nebude nakázáno více sequelů a budou moct nadále vznikat originály...80% ()
Galerie (19)
Photo © Walt Disney Pictures
Zajímavosti (35)
- Podľa Petea Doctera, akonáhle sa dohodli, že hlavnou postavou je džezový hudobník, rozhodli sa tvorcovia pre afroameričana, pretože cítili, ako úzko sú afroameričania spätí s históriou jazzu. (Weezy22)
- Film je jeden z najsledovanejších filmov na priame pozeranie doma, ktoré boli vydané v rámci streamovacej služby v roku 2020. (Weezy22)
- Keď 22 a Joe prechádzajú priestorom pre 22, míňajú múr s menovkami väčšiny (ak nie všetkých) z 22 mentorov. Okrem mentorov zobrazených na obrazovke patria k mentorom 22 aj Jack Kirby, Joe Ranft, Aretha Franklin, Grace O'Malley, Mary Johnson, Eleanor Roosevelt, Pablo Picasso, Konfucius, Johanka z Arku, Amelia Earhart, Harvey Milk, Katarína Veľká, Nelson Mandela, Harriet Tubman, Marvin Gaye, George Orwell, Nellie Bly, Maria Sklodowska-Curie, Johnny Cash, Vincent van Gogh, Babe Ruth a T'sai Lun. (Weezy22)
Reklama