Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh se odehrává ve Francii 14. století a je o posledním, oficiálním, Francií posvěceném duelu mezi dvěma muži. Jean de Carrouges (Matt Damon) a Jacques Le Gris (Adam Driver) jsou přátelé, ze kterých se stanou rivalové. Středobodem jejich pře je Marguerite (Jodie Comer), žena Carrougese. Tu Le Gris dle jejích slov napadne, ona ho veřejně obviní, jenže on tvrdí, že je nevinný. Carrouges začne bránit čest své ženy a výsledkem je duel s tím nejvyšším rizikem – smrtí. V případě prokázání nevinny Le Grise navíc Marguerite hrozí ještě upálení za živa. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (708)

salahadin 

všechny recenze uživatele

Last duel - ale pro koho? Mám jednu výraznou výtku - tříštění filmů do třetin opisujících jednu událost není vůbec originální, ale pokud už tenhle formát zvolíte, měla by být každá třetina svébytná a příběh posouvat dál, nebo mu dávat další a nové významy. Což se tady vůbec nedaří. Protože všechny tři úhly pohledu jsou víceméně totožné, jen se liší vnímání postav. A to je málo - když připočteme dlouhou stopáž. Navíc kurník o jedné slépce a dvou kohoutech (z nichž jeden si plete lásku s erekcí) není zrovna téma, co bych chtěl vidět po stokráté a ještě třemi pohledy jen v drobných nuancích. Nicméně rozehraná partie zasazená do dobových reálií a právních důsledků je zajímavá. Navíc je to KONEČNĚ film, kde funguje brnění tak, jak má. Třeba hned v úvodní bitce si povšimněte, že týpek nesekne druhého a tomu odpadne ruka i s mečem, ale naopak bitkaři hledají zranitelná místa - krky, obličeje. Dobře je to vidět v onom posledním souboji, kde brnění funguje tak, jak má - tzn- chrání a týpek není mrtvej po prvním seku. Co se mi hodně líbilo, byla celková atmosféra a kamera - poletující vločky, krajina zabydlená lidmi a zvířaty, bahno, víceméně uvěřitelná architektura. Čili na filmové poměry velmi umně a realisticky ztvárněné prostředí a doba. Herecky bez výhrad, ale to fakt není překvapující, když máte ve filmu Drivera a Damona. Výbornou práci dle mě odvádí i Affleck jako zhýralý hrabě. Není to nějaký super kvalitní biják, ale dobře odvedená řemeslná práce, kterou v dnešní digitální době velmi oceňuju. Navíc scéna, kdy Jodie Comer chová v náručí dlooouho chtěné dítě a neví, jestli ho vůbec uvidí i druhý den, je emocionálně bezvadně vyhrocená. A eponymní souboj? Dynamický, bezservítkový, krvavý a tak to má bejt. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Pre diváka sledujúceho film je vraj najdôležitejšie, aby veril postavám a tomu čo vidí. Tu sa na to môžete spoľahnúť. V kine som nebol viac ako rok, no tejto Scottovej novinke som neodolal. Keď Ridley Scott niečo vie, tak práve tieto veľké historické filmy. O kvalite som nepochyboval. Stredovek ožil tak ako už dlho nie, každá vedľajšia postavička, každé zviera, ktoré sa mihne pred kamerou, dotvára úžasný celok. Herci výborne zapadli, každý odmakal presne to, čo film potreboval. Dokonca aj často kritizovaný Ben Affleck podáva asi životný výkon. Niekto ho vo filme možno nenájde, ako môj kámoš, ktorý sa pri záverečných titulkoch pýta:" Tam hral aj Affleck?" Film dobre odsýpa napriek tomu, že bitiek a krvi je tu pomenej. Tri rôzne pohľady na udalosti, tri verzie "pravdy" spočiatku oživujú dej, no tesne pred záverom sa mi to zdalo trošku naťahované, to je to jediné, čo filmu môžem vytknúť. Záverečný súboj mi to však všetko vynahradil . Tak skvelý rytiersky súboj tu snáď ešte nebol, vrátane toho, čo sa odohralo po ňom, špinavé a drsné, stredovek jak vyšitý...Neviem či chcel Ridley Scott poslednou scénou diváka zneistiť, ale nachvíľu som zapochyboval. Skvelý historický film. 80%. ()

Reklama

Cappuccino 

všechny recenze uživatele

Adam Driver a Matt Damon predviedli fantastické herecké divadlo. Akčných scén je pomenej, ale keď na ne príde, stoja skutočne za to. Mrzí ma ale, že v trojici pohľadoch hlavných postáv sa niektoré zábery takmer do detailu opakovali. Nazdávam sa, že v spoločných scénach mohol Ridley Scott hlavných hrdinov výraznejšie odlíšiť. S menším váhaním dávam plný počet. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Velký film, který v divákovi roste. Tři výborní herci v perfektně natočeném a chirurgicky přesném filmu, který nediskutuje o pravdě, ale ukazuje jednu pravdu z různých pohledů. Síla Posledního souboje není jenom v jeho pojetí (tři příběhy z pohledu každé z hlavních postav), ani ve středověké variaci na metoo, ale hlavně o kontextu. Všechny tři postavy mají ze svého pohledu pravdu, všichni vnímají stejnou situaci, ale v kontextu je to vnímání odlišné. Situace ve středověku, kde je mužská čest a jméno důležitější než život nebo žena jako majetek muže, je pro nás už poměrně dost vzdálený koncept. Naštěstí právě rytíři a souboje mají určitou romantiku a pohádkovost, v které jsme schopni tyto koncepty přijmout a pracovat s nimi. Tenhle film prakticky nemá slabiny a já tomu dávám tak týden, než hodnocení zvednu na plný počet. A proč? Protože podle mě je tohle asi nejlepší film o vnímání světa z mužské i ženské perspektivy a pomocí malých detailů dokáže zachytit nejen mužský macho/ego svět, ale i ženskou citlivost a emoční rozkolísanost. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Důmyslná variace na koncept tří odlišných pohledů na jednu událost, kterou nejvěhlasněji předložil už Kurosawův "Rašómon" staví na pečlivě vyprávěném scénáři a jeho solidním zpracování. Rozpačitě rekonstruované historické dějiště (imerzivní bitvy i uměle působící města) zde ale plně slouží v zájmu příběhu a postav, na nichž spolu s jejich představiteli pak leží veškerá tíha vynikajícího filmu. Ačkoli po vzoru "Rašómonu" také "Poslední souboj" se primárně zaobírá jedním okamžikem, je pro něj zásadní vyobrazení širšího kontextu. Právě v něm se totiž postupně představují oba jednotliví aktéři, respektive to, jak oni sami sebe vnímají. Právě na sebezahleděnosti a sebeprezentaci stojí zdejší střet pohledů, v jehož jádru pak stojí bravurně zpřítomněný doklad toho, jak jsou celé dějiny zkreslené tím, že je formulovali muži. Závěrečná třetina přináší pohled, respektive pravdu ženy vůči "pravdám" z pohledu mužů. Nejen že z dramatického hlediska se zde bravurně zúročuje vše, co si scénář postupně připravil půdu. Ale především se zde s drtivě nepříjemnou výmluvností zpřítomňuje absurdita maximy "this is a man's world", která zastřešuje nejen tento konkrétní příběh jedné ženy, který je vyprávěn dvěma muži, ale i celé historie patriarchální společnosti, která ženám nejen že nedopřává sluch, ale ještě je apriorně soudí podle vlastních vytvořených hledisek. Pohled ženy tak neodhaluje jen její příběh ve stínu a zaslepenosti mužů, ale také to, jak je jejich sebedefinice utvářena privilegii i ideály o sobě samých na základě naplňování konkrétních dobových maskulinních rolí chrabrého rytíře ochranitele a ctnostného sečtělého lamače srdcí. Ridley Scott pak vynikajícím způsobem oživuje toto komorní drama i všechny jeho roviny v perfekcionisticky inscenovaném rámci historického velkofilmu, který na sebe nestrhává pozornost, ale funguje právě jako potřebné zhmotnění konkrétního historického období jeho striktně nalinkovaných genderových rolí a norem. Onen závěrečný titulní souboj pak získává svou intenzitu nejen díky vynikajícímu formálnímu ztvárnění, ale především protože představuje dramatickou kulminaci, kterou ale na rozdíl od úvodní sekvence už nevnímáme skrze optiku dvou gerojů, nýbrž se zde především vyciťujeme do ženy, která je nucena celé situaci přihlížet. "Poslední souboj" tak vskutku představuje zcela atypický hollywoodský projekt, jehož vysoký rozpočet slouží intimnímu dramatu s bohužel dalekosáhlým významem a kde historické dějiště zpřítomňuje negativní rysy přetrvávající v jádru naší společnosti dodnes. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (21)

  • Na souboj chtěl také vyzvat bratr Marguerite spolupachatele zločinu Adama Louvela (Adam Nagaitis), ale nedostal k tomu povolení. (vyfuk)
  • Skutečný Jean de Carrouges (Matt Damon) se po aféře stal člen samotné královské družiny a zemřel v roce 1396 v Bulharsku během křížové výpravy. (vyfuk)
  • Ve scénách odehrávajících se v Paříži lze kolem slavné katedrály Notre-Dame vidět lešení, nicméně ve skutečnosti byla katedrála dokončena již v roce 1270, tedy téměř století před událostmi filmu. (NiWi)

Související novinky

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

26.01.2024

Osvědčené hvězdné tvůrčí duo kráčí vstříc další filmové spolupráci. Po loňském chváleném dramatu Air: Zrození legendy a pár let starém Posledním souboji vyhlíží oscarová dvojice Ben Affleck s Mattem… (více)

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

09.03.2023

Světové hvězdy filmové hudby zavítají do Prahy na Composers Summit 2023. Druhý ročník kromě workshopů a přednášek nabídne ve dnech 14. a 18.dubna dva unikátní koncerty. Ústřední melodie oceňovaných… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama