Režie:
Rob ReinerScénář:
William GoldmanKamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Marc ShaimanHrají:
James Caan, Kathy Bates, Richard Farnsworth, Frances Sternhagen, Lauren Bacall, Graham Jarvis, J. T. Walsh, Rob Reiner, Archie Hahn, Jerry Potter, Julie Payne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Po autonehodě zachrání zraněnému spisovateli život jeho velká obdivovatelka. Z nadšené čtenářky a pečovatelky se však zakrátko stává brutální tyran a věznitel... (TV Prima)
Videa (1)
Recenze (710)
Rob Reiner vždycky prokazoval širší škálu filmových zájmů, dokonale se trefil i s dramatem Misery nechce zemřít. Netřeba představovat krutý příběh nedobrovolného pacienta, který je slavným spisovatelem a v zasněženém vraku auta ho najde nejoddanější čtenářka, bývalá ošetřovatelka a hlavně zapálená dodržovatelka zvláštních metod. A hned první výstup Annie v podobě kritiky k právě dopsané knize dává tušit, že s touhle dámou nebude něco tak úplně v pořádku. Labilní fanynka Kathy Bates je naprosto skvělá, jednou dokonale klidná, podruhé s děsivými záchvaty vzteku, Oscar v jejích „laskavých“ rukou je absolutně zasloužený. Navíc, kdo nemá šanci dostat se k originálu, je tahle slepice ještě trefně umocněná dabingem výborné Nadi Konvalinkové. Rozhodně bych ale nerad zapomněl na rovněž úžasný výkon Jamese Caana. Reiner představuje dva dokonalé protiklady: on světák, úspěšný a zhýčkaný intelektuál, ona křupanská samotářka, která na svých nemocničních štacích jen nenaklepávala pacientům peřiny. Právě na kontrastu těchhle dvou odlišných charakterů Stephen King a pak filmaři budují neuvěřitelné napětí. Jejich vzájemné konfrontace, když se do rukou rovnou nebere injekční stříkačka, kladivo zabořující se do nohy těsně nad kotníkem nebo psací stroj coby vražedný nástroj, jsou plné suchého sarkasmu a několika skvělých nápadů. V rámci žánru jeden z vrcholů 90. let. ()
Spisovatel je zachráněn a zároveň zajat svojí bláznivou největší fanynkou. Je to příjemně koukatelný film, ale hororu se mi v něm prakticky nedostalo, ani napětí ani nějaké pořádné atmosféry potažmo vypsychovanosti. Kathy Bates je dobrá, ale příliš milá, a když už dostane záchvat vzteku, mám problém se jím nechat unést. Tak to pro mě bude solidní Kingovka, která ale měla na víc. ()
Ze všech těch adaptací děl Stephena Kinga se jen málo z nich dalo vychvalovat, ještě z menšího počtu adaptací byl poté spokojený sám přezdívaný král literárních hororů. Na rozdíl od takového Osvícení Stanleyho Kubricka ovšem mezi nejoblíbenější adaptace Stephena Kinga patří Misery nechce zemřít z roku 1990. Režírující Rob Reiner už měl tehdy s adaptováním Kinga zkušenosti, adaptoval již Stůj při mně. Po více než 30 letech je poté film opětován díky mistrovsky děsivému výkonu Kathy Bates, která si tehdy za svůj výkon došla pro zaslouženého Oscara. Tak napůl neprávem ovšem její fantastický výkon zastínil i druhý vynikající herecký výkon. A to výkon Jamese Caana. Misery nechce zemřít funguje jako ten správně nepříjemný psychologický thriller, který dokáže vyvolat nepříjemnost i napětí. Misery nechce zemřít stojí především na dvou silných hereckých výkonech, kdy jde sice z Kathy Bates správný respekt, James Caan ovšem naopak dokázal vyvolat zoufalost a strach z prakticky každé mimiky. Scénář Williama Goldmana byl sice ve finále o ždibec něžnější než knižní předloha (především i proto, že jeden stěžejní moment z knihy by prostě neprošel), ta správná nepříjemnost ze situace, ve které se hlavní hrdina vyskytne ovšem výtečně fungovala prakticky celou dobu. A v rámci 100 minut se prakticky v uzavřeném prostoru servíruje skutečně pocitově nepříjemná podívaná, která je ovšem vedena solidní audiovizuální stránkou. Annie Wilkesová v podání Kathy Bates se dodnes umisťuje na seznamu těch nejlepších záporáků a skutečně se není čemu divit. Bates je přitom jednoduché uvěřit její milou a pozornou stránku, jakmile ovšem dojde na zásadní odhalení o osudu Misery, objeví se šílenec, který snadno dokáže vyvolat noční můry. Reiner nemohl přijít s lepším castingem. Kathy Bates totiž na pohled skutečně působí jako milá dáma, od které by málo čekal páchání onoho teroru, který následně celý film páchá. Oscar nemohl být v součtu více zasloužený. James Caan poté ve své kariéře získal jednu ze svých uklidněnějších rolí, skutečně ovšem platí, že je jeho výkon zastíněn tak trochu neprávem. Napůl především proto, že výkon Bates je skutečně fantastický a napůl, protože je i díky tomu výkon Caana krapet nedoceněný. Reiner nepodcenil casting ani na tomto místě, Caan poté nepodcenil úlohu, která sice na první pohled nevybízela k kdovíjak herecké extravágnosti, Caan ovšem Paul Sheldona a jeho propadání se do většího zoufalství a přitom pořád projevování racionálnosti a snaze nevzdat svůj boj o život zahrál fantasticky. Už samotný námět původního románu může působit na takzvané meta bázi, kdy slavný spisovatel napsal román o slavném spisovateli. Při diskuzi mezi Sheldonem a Misery poté dochází ke konfrontacím, které vybízejí k otázkám ohledně toho, zda jsou autoři díla naprosto zavázáni svým fanouškům, potencionálně nemají právo na kariérní rozkvět, pokud o to nestojí sami fanoušci a pokud je to na fanoušcích, měli by nadále plodit náměty do něčeho, co už je krapet vyčerpané a sám autor už neví, kam s konceptem dál jít. Na to ovšem v součtu vlastně v průběhu celého filmu tolik času není, stěžejní bylo očividně u Reinera právě prodání nepříjemně budované atmosféry, která velmi funguje i díky klaustrofobicky uzavřenému prostoru. Knižní předloha možná v součtu zachází ještě o kousek dál, filmová Misery ovšem funguje jako ta ideální kompromisní adaptace, která si z knižní předlohy vezme to stěžejnější a nutně přitom nepřijde o celé jádro předlohy. Už lidé, kterým přijdou výsledné momenty z filmu nepříjemné by ostatně byli ze 100% věrné knižní předlohy ještě více znechuceni. Goldman za psacím stolem a Reiner na režijní židli v tomto ohledu zvládli přijít s nejlepším možným kompromisem, který přesto dokázal vyvolat solidní depku. Modernější adaptace by se už dnes možná nebála jít ještě o kousek dál, dost možná je ovšem přijatelný filmový kompromis z roku 1990 ten lepší. James Caan pro všechny navždy zůstane především Sonnym Corleonem z Kmotra, pro spousty lidí ovšem zůstane navždy i Paul Sheldon. Kathy Bates sice ve filmu převedla jeden obří famózní herecký koncert, byla by ovšem škoda při té příležitosti zapomenout i právě na Caana, který roli v tomto filmu jednoduše nepodcenil. Reiner měl tehdy jednoduše štěstí na dva vynikající herce, bez kterých by filmová Misery nechce zemřít nefungovala tak skvěle..... () (méně) (více)
Knižní předloha je špičkový komorní psychologický thriller a jak už to tak bývá, nabízí mnohem intenzivnější zážitek, ale jinak není její filmové adaptaci co vytknout. Až na pár detailů je knize věrná a v lecčems ji i vylepšuje. Např. přidaná linie se starým policistou pátrajícím po spisovatelovi přidává napětí a ve slavné scéně s kladivem je mnohem mírnější než kniha, a paradoxně je působivější. A Kathy Bates je naprosto dokonalá a úžasná Annie Wilkesová. ()
Moj dnesny "double impact" od Stephena Kinga dopadol najlepsie ako mohol. Dva vynikajuce filmy, dva vynikajuce koncerty roznych hercov, roznych vekovych kategorii, dva rozlicne zanre. Annie Wilkisová sa dnesnym dnom zaraduje do poprednych linii mojej oblubenej kategorie "best villain" vo filmovej historii. Jej fraza "number one fan" je urcite jedno z najcreepiest slovnych spojeni, ktorych som mala tu cest byt svedkom :) A scena s lamanim noh... No dakujem pekne, ze s nimi mozem hybat. Ako by povedal moj priatel po dobrom obede: "Bylo to vynikajici" :D ()
Galerie (51)
Zajímavosti (53)
- Role spisovatele Paula Sheldona byla kromě Jamese Caana a Jacka Nicholsona nabídnuta například i Michaelu Douglasovi, Harrisonu Fordovi, Dustinu Hoffmanovi, Al Pacinovi, Robertu De Nirovi či Genu Hackmanovi. Všichni ji však odmítli. (Javert)
- Režisér Rob Reiner ve snímku ztvárnil roli pilota v letadle. (Dlee)
- Autor knižní předlohy Stephen King byl z hereckého výkonu Kathy Bates tak nadšen, že se rozhodl pro ni stvořit další postavu - titulní hrdinku knihy "Dolores Clairborne" jí napsal "na tělo". (kenny.h)
Reklama