Režie:
Rob ReinerKamera:
Thomas Del RuthHudba:
Jack NitzscheHrají:
Wil Wheaton, River Phoenix, Corey Feldman, Jerry O'Connell, Kiefer Sutherland, Casey Siemaszko, Gary Riley, Bradley Gregg, Marshall Bell, Richard Dreyfuss (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V lesní chatě na okraji Castle Rock, městečka uprostřed oregonských lesů, dvanáctiletý Gordie La Chance spřádá plány na neobvyklý výlet, který by měl navždy změnit jeho život. Jeho nejlepší kamarád Vern totiž slyšel, jak jeho starší bratr mluví s přítelem o nalezení mrtvoly hluboko v lesích a Gordie spolu s bojácným Vernem, tvrďákem Chrisem a odvážným Teddym zorganizuje výpravu za dobrodružstvím, která se změní v odyseu, při níž chlapci poznají především sami sebe. Cesta začíná nevinně, ale sen o tom, že se stanou hrdiny města, všechny čtyři podrobí zkoušce, jakou si nedokázali představit. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (494)
V tomto retrospektivním snímku zažijeme společné dobrodružství čtyř chlapců,kteří se vydávají na tajnou výpravu za mrtvolou o které slyšeli z doslechu.Film se odehrává v oblíbeném fiktivním městečku Castle Rock,které se nachází v Oregonu,kde se většinou film natáčel a vidíme v něm krásnou krajinu tohoto státu.Ale hlavně jsem tento skvost viděl minimálně pětkrát a minimálně pětkrát se na něj ještě podívám a narozdíl od jiných pro mě přeceňovaných filmů od Stephena Kinga jako Shawshank,Zelená Míle ad.,které jsou z vězeňského prostředí,což fakt nemusím je toto dílko pro mě jeden z Topů z tvorby tohoto autora.Díky bravůrním hereckým výkonům dětských představitelů zejména Rivera Phoenixe,Wila Wheatona,kterého jsme mohli vidět,jak hraje sám sebe v Teorii Velkého Třesku a taktéž malého tlusťocha Jerryho O'Connella mi nezbývá nic jiného než dát 100% ()
Nevím jak vy, ale já jsem mrtvoly v mládí nevyhledával a i když to chápu jako záminku dobrodružné cesty, kde se kluci lépe poznají, určitě si dovedu představit závižnější příběh, než cesta po kolejích s jednou trochu dramatičtější scénou s vlakem na mostě. Neustálé mávání bouchačkou, kterou v dětských rukách vidím opravdu nerad, mi také nepřišlo zrovna rozumné. ()
Když jsem se poprvé dostal ke Kingově novele Tělo, od prvních řádků jsem si říkal, jak by stálo za to ji přepsat do scénáře. A když jsem se dobral k pasáži se psem na skládce, vzpomněl jsem si, že už to za mě dávno udělal někdo jiný a že jsem film už dokonce viděl a scéna, kdy Chopper pronásleduje Gordieho, přestože není nijak fatální a důsledky z ní naštěstí pro hrdiny nevyplynou, mě v dětských snech často strašila. Z úžasné předlohy naštěstí vznikl povedený a v silných scénách i překvapivě fascinující snímek, který pochopí všichni ti, ve kterých alespoň v koutku duše zůstala ta napůl melancholická a napůl rozverně veselá nálada kluků, kteří pomalu končí základku. I na krátkých prostřizích je navíc možné ukázat osudové pouto ke staršímu bratrovi a hlavně z celého filmu doslova září ona Kingova posmutnělá nálada, která se mi při četbě předlohy zdála tím nejtvrdším oříškem. Všechno ale mohlo dopadnout špatně nebýt skvělých dětských herců. Moralizování malých kluků je vždy ošidná záležitost, tady všechno rozsekl k dobru patnáctiletý River Phoenix, který mě přesvědčil o tom, že nebýt jeho tragické smrti, mohli Američané mít v současnosti hereckého génia. Třešničkou je pak Kiefer Sutherland, který původně víceméně rutinního záporáka Esa obdařil takovou aurou, že vám při jeho pohledu bude běhat mráz po zádech. Ve výsledku sice zůstává předloha nepokořena, ale film od ní dokázal přebrat to nejcennější - náladu, kterou vzbuzuje a která v divákovi dlouho zůstane. ()
Nostalgická instrumentálka Stand by me a čtyři dvanáctiletí kluci jdoucí za horkého letního dne po kolejích vstříc mrtvole a dospělosti. Reiner, který později úspěšně adaptoval ještě MISERY, vytěžil Kingovu novelu dokonale a stvořil krásně melancholickou a autentickou vzpomínku na dětství a odstřihávání se od něj. Když mě bylo dvanáct, měl jsem tytéž kamarády, starosti i nadávky. Kde je tomu všemu konec... Jedna z nejlepších adaptací Kinga a jeden z nejlepších dětských filmů vůbec. Pokud se vám film líbil, můžete zkusit i jeho dívčí verzi NAVŽDY SPOLU (1995) nebo Reinerovo pozdější FLIPPED. ()
Ze všech nehororových adaptací Kinga, které jsem doposud viděl (Shawshank, Nadaný žák, Zelená míle), je tato svou myšlenkou nejskromnější. Ač putování čtyř kluků nese odysseovské rysy, vypráví o „zboží“ tak prostém a přitom čím dál víc nedostatkovém jako přátelství. V tom filmu se nepřihodí nic moc a přesto úplně všechno. Na pár situacích jsou nádherně vykreslené povahy jednotlivých hrdinů, které toto poslední společné letní dobrodružství poznamená zcela nepředvídatelným způsobem. Nejde o typické klišé „z chlapců se stávají muži“ a „již nic nebude jako dřív“. King (své?) dětské dobrodružství konfrontuje s pohledem dospělého muže a jsou to právě věty typu „bavili jsme se dlouho; o věcech, které klukům připadají důležité, dokud nezjistí, že na světě jsou i holky“, které činí příběh unikátním a nadčasovým. Rob Reiner dobrodružný příběh, kterému nechybí úžasný spád, protkal nenápadnými symboly, jemným humorem i emotivními scénami, v nichž excelují dospěle hrající nedospělí herci. Stůj při mně ve mně zanechalo zvláštní pocity. Smutek? Radost? Štěstí? Něco mezi tím. Ty pocity nadále přetrvávají a jsem za ně rád. 90% Zajímavé komentáře: kiddo, choze, anderson ()
Galerie (156)
Photo © Columbia Pictures Corporation
Zajímavosti (58)
- Aby se v zájmu autentičnosti "udržel v roli", při natáčení si Kiefer Sutherland dobíral dětské herce i když se právě netočilo. (novoten)
- Rob Reiner původně nabídl Franku Darabontovi dva a půl milionu amerických dolarů, pokud pro něj podle Rity Hayworth napíše scénář, přičemž sám by se zhostil režie. (ČSFD)
- Vypravěč Gordie (Wil Wheaton) se na začátku filmu vyjádří o postavě Chrise (River Phoenix) v tom smyslu, že mu byl předurčen špatný konec a ani on sám netušil, že to bude tak brzy. Představitel Chrise, herec River Phoenix, opravdu dopadl špatně - zemřel ve věku 23 let po předávkování drogami. (Kirman)
Reklama