Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (139)

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Mohl to být velmi kvalitní duo filmů. Nechybělo vlastně ani tolik. Emanuel Moravec měl bezpochyby bohatý život na události. Tvůrci si ale vybrali dvě. Nejprve tu, kdy z něj udělali trapnou postavičku v demokracii. Pak tu, kdy trapnou postavičku ze sebe udělal sám. A mezitím? Tuny omáčky. Místy husté, místy méně, ale špatně stravitelné. O co podobnější Marián Labuda ml. své postavě je, o to horší je bohužel herec. A ostatní mu nepomohou. Jak by mohli, když se vše odehrává v kancelářích? Pokud jde o dramatické události, tak ty jsou pouze zmíněny. Největší "oběť" od filmařů je ta, když nastíní odvoz Moravce v náklaďáku, jedou kolem barikád a střílí se po nich. Tvůrci dělají historický dvojdílný film a výprava je doslova směšná. Proč k dispozici není silnější orchestrální hudba? Proč si nedali záležet na silnějším zobrazení hlavních událostí okupace? Druhý díl je ještě slabší. Vidíme nacisty v úřadu pálit dokumenty a Moravce, který se hádá s manželkou. Paty z kanceláře opět nevystrčí. Už jsem to psal mnohokrát, máme strašně bohaté dějiny a je dobře, že se tvůrci konečně pouští do jejich zobrazení. Já osobně bych rád viděl i starší události než stále ty stejné - nacismus a komunismus. Bohužel to na mě působí tak, že si tvůrci ukousli až moc velký krajíc a uvízl jim v krku. Aneb když chcete točit velkofilm, ale zároveň na něm chcete co nejvíc ušetřit. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Nemůžu se rozhodnout, jestli Emanuel byl takovej slizoun, nebo je takovej jenom Marián ml. Ten už to u mě jedno projel v Tak fajn. Ovšem tuhle velkou roli zvládl dobře, o tom žádná. Jenom mi to jeho vnitřní přerození přišlo takové ploché, mrklo se, a jelo se dál jinak. Skvělá je role Vladimíra Polívky, toho si vychutnáte, a hlavně na konci. Dana Droppová je moc pěkná holka a hraje taky výborně. Kolorizaci a vůbec použití archivních záběrů hodnotím velmi pozitivně. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Naprosto bez invence, mechanicky odříkaná lekce z dějepisu, jejíž historická složka je jedno velké klišé (i skutečné příběhy se dají odvyprávět nápaditě, to není tenhle případ) s pateticky nablblými dialogy/monology a ten náhled do Moravcova soukromí je podán tak, že vás vlastně nezajímá. A ach ty problémy s PROPORCEMI herců a jejich posazení na place před kamerou. Labuda hraje středně vysokého plukovníka, přitom je velmi nízké postavy (to rozhodně není výtka, prostě fakt), takže ke slovu přicházejí stupínky a podstavce pro záběry herců stojících vedle sebe (Tom Cruise by mohl vyprávět). No, a tady to absolutně neohlídali. Dva příklady za všechny – když kamera zabírá celé postavy Vetchého a Labudy, třeba při chůzi, od chodidel po hlavy, druhý Labuda je zřetelně o půl hlavy menší. Ale když se kamera zabývá pouze snímáním těl od prsou nahoru, naopak vedle stojící Vetchý je o půl hlavy menší, nebo stejně vysoký jako Labuda. Stejné to je s Moravcovou bejvalkou. Její protagonistka je zřetelně o půl hlavy vyšší než Labuda, ale při dialogových scénách dvou hlav proti sobě herečka vzhlíží na svého manžela s dvaceticentimetrovým deficitem. Chápu, tohle je běžný kamerový postup u herců nižšího vzrůstu, stupínky se pro ně používají odnepaměti (zkuste si pustit staré hollywoodské bijáky z 50.let, kdy herečky jsou svým partnerům po ramena, i třeba u slavného prcka Humphreye Bogarta), ale tady to prostě chlapci a děvčata od pana Arichteva nezvládli, vypadá to směšně a v postprodukci už s tím holt nic neuděláte :o) ()

Nach 

všechny recenze uživatele

Zjednodušený náhled na osobnost zrádce národa Československého. Nepříliš historicky věrný, když se tím začnete do hloubky zaobírat, navenek ale minimálně dostatečně ano (pro neznalce historie). Marián Labuda ml. navíc exceluje jak fyzicky, tak psychologicky. Trochu rušivý je dabing, ovšem za největší problém považuji přílišnou rozvláčnost a vykreslení Vlajky skoro jako obránců Českého národa. Byť šlo o nejhorší možnou stoku v naší společnosti s vlastní sítí špiclů a informátorů. Za to prostě musím strhnout jednu hvězdu. 65% ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

2/2 Určitě bych od Arichteva a Konášových nečekala, že společnými silami zvládnou tak sloužitou látku, jakou představují poslední roky života Emanuela Moravce, ale i autoři spotřebního obsahu našich televizí muhou v sobě nají úplně jiný talent. Zatím na téma Moravce byly k dispozici jen dva dokumenty Až na dno zrady (1997) a Apoštol národní zrady (2018). První z nich sesbíral množinu zajímavých archivních materiálů a druhý představil aktualizované dokudrama. A samozřejmě tu je ještě to sporné obsazení Daniela Landy jako Moravce v seriálu České století (2013). Tento nový hraný dvojdílný televizní film sleduje celý ten Moravcův osud od Mnichova až na výsluní politiky v protektorátní vládě a hořký konec. Sledujeme jeho vzpomínky na život v legiích, soukromé peripetie s manželkami, ztrátu synů i veřejné vystupování v rozhlase, na náměstích, publikování propagandistických statí a v neposlední řadě zakládání Kuratoria pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě. Marián Labuda ml. je v hlavní roli výborný, reálie jsou vykresleny přesvědčivě a dramatický oblouk také funguje. Do budoucna si můžeme přát jen více tak zdrařilých projektů. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Herecké obsazení pro role K. H. Franka a R. Heydricha bylo jasno ještě před psaním scénáře, to samé o postavě Waltera Gretzkiho, kterého ztvárnil Vladimír Polívka. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Marián Labuda měl problém s texty v němčině, učil se jí denně po dobu dvou měsíců, i když věděl, že bude dabován. Chtěl, aby byl přednes perfektní. S výukou mu pomáhal i André Hennicke. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Pro film se nechali kolorovat archivy obsazení Československa z března 1939 a tryzna za R. Heydricha z roku 1942, žádné jiné barevné archivy Protektorátu doposud nebyly vyrobeny. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)

Reklama

Reklama