Komentáře uživatelů k filmu (33)

  • troufalka
    *****

    Rovenského Řeka je perlou v prvorebublikové tvorbě. Je žánrově čistší než Machatého Extase, originálně pojaté poetické drama. Zní to jako rozpor, ale skutečnost takové je. V českém luhu není ojediněná, známe řadu poetických tvůrců. Teď už chápu, proč se líbila Vojtěchu Jasnému - je totiž nezapomenutelná. Její příběh se na první pohled může zdát tucovým, ale není. Je osobní, vypravěný bez klišé, zasahuje do hloubky. I závěr filmu je decentní, je lidsky přirozený nikoliv natočený pro efekt. Kdo se chce podívat na parádní kousek československé kinematografie, s Řekou nesáhne vedle.(8.10.2017)

  • smrt.ka
    ****

    Ono na tenhle film asi nejde koukat bez lehkého úsměvu, protože od toho filmu nás dělí přece jen osmdesát let a spoustu věcí se nám dnes bude zdát prostě roztomilá a naivní. Ale právě v tom je dneska určitě jeho síla. Určitě je zajímavá také nepopiratelná kinematografičnost a až impresionistická práce kamery. Po skončení filmu by se měl dostavit příjemný pocit, a! nikoli z toho, že ten film "konečně" skončil.(5.8.2012)

  • Compadre
    ****

    Velice poetická hodinka. Skoro mám chuť se jít vykoupat k řece a chytat ryby a spát v trávě... :-)(22.10.2007)

  • tomtomtoma
    ****

    Film Řeka vzbudí pozornost svou formou zpracování obrazové poetiky již od svého počátku a prvního osměleného kroku probouzejícího se života. Mluvené slovo sice svou kvalitou mírně pokulhává a dějovou zápletku můžeme považovat za banální, a přesto Josef Rovenský dokázal ze zdánlivě jednoduché literární předlohy stvořit oslavu obyčejného života v jeho neopakovatelné kráse drobností a lidskosti. Kamera Jana Stallicha s lehkostí čaruje, nastoluje harmonii a podmanivé chvilky duševního rozpoložení. Vizuální poetika ve spojení se smyslovou dráždivostí a přirozeností je základnou, od které se vše odvíjí dynamicky a noblesně. Hlavní postavou příběhu je dospívající mladík Pavel Sychra (pozoruhodný Václav Jalovec) se směsicí rozmanitých pocitů. Láska k rodnému kraji a bohatství přírody plynou v souladu s laskavostí a morální upřímností povahové charakteristiky. I v prostředí zdánlivého poklidu nečinnosti lze demonstrovat drama života až do stálé důvěryhodnosti mezních hodnot duševního rozpoložení. Rozpoznávání a počáteční ochutnávání života se v obrazové vibraci mění ve vodní bouři emočních vln a každý následující obraz slibuje další vzepjetí vyváženosti estetiky a umu. Hlavní ženskou postavou je dospívající Pepička Matuková (velmi zajímavá Jarmila Beránková), Pavlova spolužákyně a blízká kamarádka. Probouzí se první romantické vzplanutí s následkem v podobě elektrizujícího chvění a city dosahují svého vrcholu. Výraznou postavou je Pavlův otec Jan Sychra (zajímavý Jaroslav Vojta), starosta obce se sžíravou rodinnou vášní a prokletím a neblahým stínem minulosti. Důležitou postavou je propuštěný pytlák Václav Zimák (příjemný Jan Sviták) v zášti osobního pocitu nespravedlnosti. A také vážený vesnický učitel (dobrý Rudolf Deyl st.), pevná morální autorita a velkorysý mentor nastupující generace. Z dalších rolí: starostlivá Pavlova matka (příjemná Hermína Vojtová), snaživý obecní četník (Jan W. Speerger), lítostivý bezdětný kupec (zajímavý Antonín Marlé), tulácký pár v upřímně bezprostředním reji života (Jan Chaloupka a Bedřiška Wardasová), či uspokojivě překvapený ředitel urozeného hotelu (příjemný Jaroslav Marvan). I se zdánlivě slabou předlohou lze prorazit, pokud se zvolí osobitý formát zpracování a se zaujetím se vyzdvihuje podstata života. Nepřehlédnutelný tvůrčí talent a píle při vylaďování poctivé práce jsou nutností pro poetické zpracování života krás a uspokojení.(8.7.2017)

  • Mikino00
    ***

    Pěkný poetický jednoduchý příběh z doby, kdy krajina ještě nebyla člověkem tak poznamenána. Na svou dobu zaujme právě poetickým pojetím celého filmu, protože dějově je to průměr.(10.8.2012)

  • radektejkal
    ****

    S chutí a s přitakáním jsem si přečetl pozitivní komentáře - málokde je vidět tak zřetelně, jak ty negativní pokulhávají. Kromě toho, co zde bylo již popsáno, není možno se zdržet úvahy nad tím, kolik sázavské vody se za posledních 84 let přelilo, a co všechno vzalo s sebou. V podstatě celý, po celá staletí tradovaný zůsob bytí. Tehdejší berzboté existenci se dnes sice jen lehce uchichtáváme, ale bolelo by to, kdyby nás všechny naše boty koply do zadku... Kluka poslali do města, aby se odnaučil lesu; asi se to odnaučení naučil dobře. Pozn.: Řeka je jedním z filmů, na který navazoval lyrický proud nové české vlny, který se jasně vydělil od filmů sarkastických, ironických a holedbavých, které nakonec převládly.(5.5.2017)

  • rainman93
    *****

    Zápas Pavla se štikou považuji za jednu z nejlepších akčních scén filmového nebe!(27.9.2013)

  • Vesecký
    **

    Rovenský se mi vždycky moc líbil jako herec, ale k jeho režijním pracím jsem příliš nepřivykl, zvlášť na téhle oceňované práci je silně vidět ještě tápání typické pro začátky zvukového filmu a domnívám se, že pokusem o jistou avantgardu vedení herců a zvuk silně zaostává zavedením kamery. Na filmu tedy víc oceňuji záběry přírody, ale herci hrají mnohdy toporně, nepřirozeně, amatérsky, dlouhé záběry spíše nudí než nutí k přemýšlení o psychice postav. Je tu i řada nelogičností v ději, kde autor jakoby měl jisté opěrné body, které spojoval dějem, který by se asi ve skutečnosti odehrával zcela jinak. Velmi nelogické bylo jakési matiné na zámečku, které nezapadá do děje časově, pokud předpokládáme, že boj s rybou začal brzo ráno - nemohl se přece táhnout až do večera, byť scéna u hokynáře zdá se být večerní, ale hned další záběry ukazují na jasný den. I chování hocha nemá logiku, protože si musil uvědomit, že po něm bude sháňka.(4.10.2017)

  • miraporthos
    *****

    Geniální film. Jak moc se dá říct prostým příběhem, výrazy tváře, mlčením a několika říznými dialogy. Oceňuju i minimalistické vedlejší příběhy - např. stesk bezdětného prodavače. Pro kritiky - proč chceme za každou cenu dokonale propracovaný a vypointovaný scénář? Není život právě takový, jakým stylem je natočena Řeka? Děkuju za každý film, kde mi všechno autoři nenatelí do hlavy.(7.9.2012)

  • babka

    Film byl uveden ve Filmovém klubu ALFA Sokolov s sezoně 1980/81.(3.6.2014)

  • Jester_X
    ****

    Řeka je filmem, v němž velmi silně rezonuje několik prvků. Příběh, jinak jednoduchý, je postaven na společenském prostředí českého venkova té doby. Ten je mnohdy nespravedlivý, ale nelze mu odepřít snahu lidí si pomáhat navzájem. Tato idealizace a okouzlení prostým životem souzní s poetickým prostředím sázavských hvozdů. Rovenský tak ve filmu dokázal věc dnes u nás nevídanou. Spojil jednotlivé prvky v dobře fungující celek. Při tom ovšem znovu zdůrazňuji, že nejde o žádné složité vyprávění, ale velmi prostý děj i nahližení světa. Právě v této prostotě je síla, která jasně artikuluje sdělení celého filmu o kráse prostého života vprostřed přírody.(17.8.2012)

  • JARDAHONDA
    ****

    Lyrický příběh z překrásného Posázaví seznámí diváka s impozantní přírodou a mladým Pavlem, který miluje les, řeku i svou spolužačku Pepičku. Jeho snem je o prázdninách ulovit štiku, na kterou je vypsána odměna a koupit chudé Pepičce její první boty. Pavel se štikou svede urputný boj, který ho málem stojí život. Hold "láska hory přenáší" Snímek vykresluje jednoduchý děj, který má místa téměř němého filmu, výborné herce i kameru.. Hezký útěk od této hektické doby. ****(16.5.2013)

  • Rattlehead
    *****

    Jeden z těch starých filmů, který dokázal uniknout stísněným studiovým ateliérům a provětral kameru hezky venku v přírodě. Obsahuje takové chuťovky jako zápas chlapce s velikou štikou či kameru umístěnou na voru, plujícím po řece. Navíc kvituji, že zde mladinké studenty skutečně hrají mlaďoučcí herci, a ne zasloužilí třicátníci (jak bývá v takových filmech zvykem). Jeden z našich nejpovedenějších filmů třicátých let.(25.1.2019)

1 2 následující >>
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace