Režie:
Ladislav SmoljakScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Ivan ŠlapetaHudba:
Jaroslav UhlířHrají:
Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Eliška Balzerová, Zuzana Fišerová-Svátková, Zdeněk Svěrák, Dáda Patrasová, Jiří Kodet, Karel Augusta, Bedřich Prokoš (více)Obsahy(1)
Přál si někdo platit? Fantom restaurací vám vždy vyhoví! Knihkupec Dalibor Vrána (J. Abrhám) nemá lehké živobytí. Líbí se ženám a ty se zas líbí jemu, a protože je mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku spolknou alimenty. Svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit originálním způsobem, který mu přihraje náhoda. Stane se falešným číšníkem, nepolapitelným fantomem pražských a později i mimopražských restaurací. Využívá pracovní liknavosti vrchních a ochotně inkasuje netrpělivé hosty. Sám je překvapen, jak mu jednoduchý trik vynáší. Jenže – tak dlouho se chodí se džbánem… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (732)
Geniální Svěrákův scénář, výborná a nedoceněná Smoljakova režie, vynikající Uhlířova hudba. Vránův životopis zní dnes takto: po škole jsem se vyučil knihkupcem, nastoupil jako knihkupec, pak nastoupil do nápravného zařízení, pak nastoupil jako druhý houslista do Pražské filharmonie a jsem stále druhý houslista Pražské filharmonie. Bývalý knihkupec a falešný vrchní Darek Vrána v pětasedumdesáti letech nemá už tak pevnou ruku a jeho smyčec sice trochu chytá stařecký třes, ale to co se naučil v Daliborce ladí stále a pokud se tohle někomu nelíbí, tak jediné co potřebuje je festovní šňůra na prádlo a vzrostlá jabloň. Produkce: FSB ()
Komedie s povedeným námětem, která se dá vidět opakovaně, byť při každé nové repríze - jak už to člověk zná takřka nazpaměť - se na to samozřejmě díváte trochu jinýma očima, kdy už vám leccos z toho jako taková sranda přijít nemusí. Nově si tam asi nejvíc cením možnosti vidět řadu známých pražských hospod na začátku 80. let a Prahu jako takovou, jak tehdy vypadala - výrazně od šedivých dob totáče prokoukla a zkrásněla. Btw. většinu lokací znám osobně: (dnes již bohužel zaniklé) Fišerovo knihkupectví, karlovarská kolonáda, žižkovské ulice... Stojí za to mrknout na web Filmová místa.cz, pokud to člověka zajímá víc. A pak je tu samozřejmě herecký výskyt Dagmar Patrasové, která je zde tehdy zamlada zcela oslňující, byť se člověk poněkud zdráhá věřit, že by její postava tak strašně nesnášela svého bohatého partnera, že by měla potřebu mu zahýbat s chudým knihkupcem v podání Abrháma - myslím, že obsadit ho do role děvkaře, nebylo dobré rozhodnutí, protože ty jeho úspěchy u žen jsem mu nevěřil, už když jsem ten film viděl v dětství poprvé, natož teď (navíc nemám rád filmy, v nichž skuteční manželé hrají manžele i ve filmu). Ještě poznámku závěrem - přijde mi zajímavé, kolik podobností vykazuje Dalibor Vrána s Františkem Loukou z Kolji (záliba v ženách, vlastnictví vysmívaného vozítka - Velorex vs. Trabant, hraní na hudební nástroj...) - já si prostě nemůžu pomoct, ale podle mě si Svěrák do těchto svých filmových děvkařů dával něco, co mu v reálném životě bylo odepřeno... ()
Tenhle film byl mojí největší filmovou láskou počátku osmdesátých let... jsem asi magor, ale byl jsem na něm v kině sedmkrát... chodil jsem tam už jen proto, abych viděl ty řvoucí, smějící se šťastné diváky. Smoljak-Svěrák je duo geniálních a Vrchní, prchni! je jejich největším filmovým vzepětím. Zlatých a diamantových zrnek je zde celý pohár a mne osobně nejvíc uchvátila časovaná bomba..."Tak dneska mají vrchní sjezd....". Pouze při prvních pěti mnou navštívených projekcích na podzim... na jaře už byla tahle scéna vystřižená.... KSČ měla v květnu nevímkolikátý sjezd..... ()
´"To je asi nějaký omyl, já jsem inženýrrr Krrrálík." ///// musím komentář (ne hodnocení! to je pořád 5*!!!!) upravit. Opravdu si nevybavuju film, který bych viděl tolikrát a přitom mne poříd dokázal rozesmát nebo jsem v něm našel nějakou novou věc, které jsem si předtím nevšiml. Tohle je Smoljakův opus magnum. Tam není scéna, která by nefungovala. Každý kousek do sebe pasuje a je geniálně vtipný. Jestli něco má být top v rámci české tvorby na csfd, tak je to tohle. jednoznačně. ()
Cimrmanovský fenomén v československé kinematografii osmdesátých i sedmdesátých let zanechal výraznou stopu. Nenápadná skupinka z nealkoholické vinárny v Malostranské besedě vnesla do normalizační kinematografie nadhled, schopnost sebeironie a novou formu dosud neznámé hravosti. Bezděčná - a výnosná - mystifikace, kterou jinak slušně vychovanému, ale ne dobře placenémuži s rodinou přihrála náhoda, rozpoutává řetězec gagů, slovních obratů a především jednu z nejlepších úloh, ale i výkonů jednoho z nejvýraznějších současných českých herců starší generace. Proslulá honička vrchních obohatila i tak bohatý karlovarský genius loci o nový prvek, bohatý příběh. Moralita, která z takto rozehraného tématu mohla hrozit, se prostě nekonala. To, co se koná, je zážitek i úlevný, i blažený, i hladivý. Vždyť přece Svěrák a Smoljak ... cimrmani jsou. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (95)
- V průběhu natáčení měl Karel Augusta (Ludva) velké problémy v soukromí a přeháněl to dost s alkoholem. Ve scéně, kdy sedí v kuchyni a ptá se Josefa Abrháma (Dalibor), kde vystupuje jako houslista, je zřetelně vidět, jak je spocený a červený, a maskérky si s tím neuměly poradit. (Redyx1)
- Jan Němeček (Honzík, syn Vránových) si spomína na natáčanie slovami: "Bola to taká hra na srandu. Keď ma filmový otec vybral v Špindlerovom Mlyne z kufra žigulíka, tak mi povedal, že by bola dobrá sranda, keby som praskol čiapkou a utiekol mu do lesa. Takže som si v piatich rokoch ani neuvedomoval, že sa točí film. Zo žižkovského domu, kde sme ako rodina Vránových bývali, si vybavujem závesy, ktoré sa dávali na okná. Až do svojich dvanástich rokov som si myslel, že vo filme mám len repliku, ako sa vrhám Josefovi Abrhámovi (Dalibor Vrána) okolo krku. Až v dvanástich rokoch som zistil, že som aj vo viacerých scénach. Ako dieťa si pamätám že som sa dokonca zviezol vo Velorexe svojho filmového otca." (Raccoon.city)
- Odkaz na film se dostal i do právnických učebnic jako výstižný příklad nezmocněného jednatelství dle § 430 odst. 2 občanského zákoníku, kdy podnikatele zavazuje i jednání jiné (cizí) osoby v jeho provozovně, je-li zákazník v dobré víře, že tato cizí osoba je k jednání za podnikatele oprávněna. (general_D)
Reklama