Reklama

Reklama

Vrchní, prchni!

TV spot
Československo, 1980, 85 min

Scénář:

Zdeněk Svěrák

Kamera:

Ivan Šlapeta

Hrají:

Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Eliška Balzerová, Zuzana Fišerová-Svátková, Zdeněk Svěrák, Dáda Patrasová, Jiří Kodet, Karel Augusta, Bedřich Prokoš (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Přál si někdo platit? Fantom restaurací vám vždy vyhoví! Knihkupec Dalibor Vrána (J. Abrhám) nemá lehké živobytí. Líbí se ženám a ty se zas líbí jemu, a protože je mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku spolknou alimenty. Svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit originálním způsobem, který mu přihraje náhoda. Stane se falešným číšníkem, nepolapitelným fantomem pražských a později i mimopražských restaurací. Využívá pracovní liknavosti vrchních a ochotně inkasuje netrpělivé hosty. Sám je překvapen, jak mu jednoduchý trik vynáší. Jenže – tak dlouho se chodí se džbánem… (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (730)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Komedie s povedeným námětem, která se dá vidět opakovaně, byť při každé nové repríze - jak už to člověk zná takřka nazpaměť - se na to samozřejmě díváte trochu jinýma očima, kdy už vám leccos z toho jako taková sranda přijít nemusí. Nově si tam asi nejvíc cením možnosti vidět řadu známých pražských hospod na začátku 80. let a Prahu jako takovou, jak tehdy vypadala - výrazně od šedivých dob totáče prokoukla a zkrásněla. Btw. většinu lokací znám osobně: (dnes již bohužel zaniklé) Fišerovo knihkupectví, karlovarská kolonáda, žižkovské ulice... Stojí za to mrknout na web Filmová místa.cz, pokud to člověka zajímá víc. A pak je tu samozřejmě herecký výskyt Dagmar Patrasové, která je zde tehdy zamlada zcela oslňující, byť se člověk poněkud zdráhá věřit, že by její postava tak strašně nesnášela svého bohatého partnera, že by měla potřebu mu zahýbat s chudým knihkupcem v podání Abrháma - myslím, že obsadit ho do role děvkaře, nebylo dobré rozhodnutí, protože ty jeho úspěchy u žen jsem mu nevěřil, už když jsem ten film viděl v dětství poprvé, natož teď (navíc nemám rád filmy, v nichž skuteční manželé hrají manžele i ve filmu). Ještě poznámku závěrem - přijde mi zajímavé, kolik podobností vykazuje Dalibor Vrána s Františkem Loukou z Kolji (záliba v ženách, vlastnictví vysmívaného vozítka - Velorex vs. Trabant, hraní na hudební nástroj...) - já si prostě nemůžu pomoct, ale podle mě si Svěrák do těchto svých filmových děvkařů dával něco, co mu v reálném životě bylo odepřeno... ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Další stará klasika, na kterou vždy rád podívám znovu. Pepa Abrhám podal excelentní výkon, který byl navíc podtrhnut skvělým Svěrákovým scénářem a Smoljakovým citem pro režii. Příběh nabitý spoustou nestárnoucích hlášek, humorných situací i emocemi – které z toho vyzařují pořád stejně i po tolika letech. V porovnání s dnešními komediemi je tohle prostě legenda. Jediný důvod proč tomu nedám plný počet je ten, že mám ještě oblíbenější československé klenoty. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Navzdory predestinaci dobou svého vzniku natočil autorský tandem Ladislav Smoljak (režie) a Zdeněk Svěrák (scénář) nadčasovou a geniální tragikomedii, v níž zúročili většinu svých předností. Smoljakova nenápadná režijní práce (málokdo ho vnímá a oceňuje jako režiséra - neprávem) a hlavně scénář Zdeňka Svěráka (dle mého názoru nejlepší žijící český scénárista) postavený nejen na humorném nadhledu a vtipných replikách, ale i na věcech závažných (krize středního věku, vnitřní nesoulad ideálů a praktického života, nesnesitelná lehkost bytí ženatého donchuána...), jsou spjaty implicitně s estetikou divadla Járy Cimrmana - důraz na civilnost, nenápadnost, verbální charakter snímku, převažující optika mužského světa, nemluvě o provázanosti explicitní (herecky je obsazen téměř celý ansámbl). Všemu ovšem dominuje herecký výkon a vizáž Josefa Abrháma, na jeho charismatu a hereckém mistrovství stojí celá umně budovaná stavba filmu. A Abrhám je velký herec, pracuje s minimem výrazových prostředků, často hraje jen proxemicky, mimikou a gesty... Jeho mlčenlivý, zkroušený, jakoby vnitřně zlomený uhrančivý výraz doslova vystupuje nad rámec filmu... Nedílnou součástí snímku je i vynikající a koloritu filmu odpovídající hudební složka Jaroslava Uhlíře, jeho nostalgií prostoupený Severní vítr přesně koresponduje a dotváří tragikomické vyznění filmu (navíc již zlidověl stejně jako většina replik z pera Zdeňka Svěráka - ta koncentrace ,,hlášek" je skoro až neuvěřitelná). Za pozornost stojí jistě i hold němé grotesce vzdaný v závěru filmu - hromadná honička číšníků po kolonádě v Karlových Varech jako by z oka vypadla z nějaké taškařice němé éry...jen místo strážníků se tu honí číšníci... Umně krásný, vtipný i dojemný film, který možná odráží i cosi z typicky českého národního charakteru... ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tohle mohu vidět třeba obden a pokaždé u toho zůstanu sedět. Každá minuta je totiž dokonalá. A je to další Svěrákovina, která obohatila jazyk český o mnoho hlášek, které zlidověly. Obsazení herců dokonalé a každý podal maximální výkon, nejvíce samozřejmě exceluje Abrhám. Tak to bude jeden párek, jedna limo, takže 5 Kčs. * * * * * ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Ale ostřekovače vám přece nemusí hlásit, vždyť to vidíte i sám, ne?“ Nevidím jediný dôvod, prečo tomu nedať plných 5*. I po desaťročiach dokonalá pecka. Máte skvelé filmy, v ktorých ale je napr. 10-minútová zbytočná dejová odbočka, bez ktorej by to bolo lepšie a ktorá je taká nudná, že s čistým svedomím nemôžete dať 5*. U Vrchní, prchni! nič také. Nie je v ňom nič navyše. Všetko, čo tu má byť, tu je. A nie je tu nič, čo tu nemá byť. Dokonca aj veci, ktoré sú zdanlivo len také neškodné srandičky, majú svoje opodstatnenie (rozprávka o prasati v žite). Scenár je úžasný, plný absolútne božích hlášok a famóznych dialógov. Postavy sú uveriteľné. Jednotlivé scény už kultovejšie byť nemohli. Logické chyby si všimnete až pri tridsiatej repríze (prečo, keď za ním všetci utekali, si nikto nezapamätal ŠPZ vozidla? Ako mohli na svadbe súhlasiť s platbou vopred, kedy nevedeli, kto čo zje a vypije?). Do dokonalosti (a k piatej hviezde) to potom ruka v ruke dovádza dokonalý Abrhám (ale aj ostatní sú skvelí), geniálna Uhlířova pesnička, fantastická atmosféra starého pražského Žižkova a zaujalo ma, že je to prísne realistické; približne takto nejako by to prebiehalo, ak by sa nejaký chlap rozhodol stať s falošným čašníkom; ani raz som si nepovedal, že je to prehnané, že toto by sa určite nestalo alebo že sa nezachoval normálne. Všetky Vránove činy a rozhodnutia, nech sa javia byť akokoľvek absurdné, sú ukotvené v realite. Spätne oceňujem nielen perfektný situačný humor, ale i rôzne nečakanosti v scenári (napr. Vránova silná posadnutosť sexom, čo je pravdupovediac zaujímavá dejová vsuvka, mohlo by sa zdať, že bez nej by to bolo lepšie, ale  nebolo). ()

Galerie (13)

Zajímavosti (95)

  • Po smrti Libuši Šafránkovéj (Helenka Vránová) hlasovali diváci na jednom českom internetovom spravodajskom portály o jej najpopulárnejšej filmovej úlohe z jej 17 najznámejších rolí. Jéj postava Helenky, manželky kníhkupca Dalibora Vránu (Josef Abrhám) z tohto filmu obsadila z 9 459 hlasmi druhé miesto. (Raccoon.city)
  • V komparze vo filme si zahral aj budúci režisér Zdeněk Zelenka, ktorý vtedy ešte iba študoval FAMU. Zahral si rolu opitého ženícha. K roli sa dostal tak, že ho oslovila pomocná režisérka Drahomíra Králová, s ktorou už ako študent spolupracoval, že komparzista, ktorý rolu mal hrať ju nakoniec odmietol a on sa presne veľkosťou hodí do jeho kostýmu. Po mnohých rokoch, keď Zelenkovi hral hlavnú rolu v detektívke Čierna karta (2005), mu túto scénu pripomenul a on povedal: "Naozaj? To si bol ty, ten opitý ženích?" Neveril a režisér mu musel ukázať fotografiu z filmu. (Raccoon.city)
  • Vůz, který si šel přeparkovat číšník, byl Chrysler 180 z roku 1975. Chrysler 180 byl základní název pro sérii velkých sedanů vyráběných společností Chrysler Europe. Vůz se vyráběl v letech 1970 až 1975 ve Francii a ve Španělsku. V závislosti na motoru byly vozy prodávány také jako Chrysler-Simca, Talbot a Talbot Tagora. Chrysler 180 platil za jedno z nejdražších aut na československém trhu, které si mohl dovolit jen málokdo. Jezdili v něm známé osobnosti, objevovalo se i jako auto taxikářů. V roce 1974 přišlo na 24 750 tuzexových korun. (sator)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Zemřela Libuše Šafránková

Zemřela Libuše Šafránková

09.06.2021

Z Prahy přichází velmi smutná zpráva. Svět českého filmu dnes opustila filmová, televizní a divadelní herečka Libuše Šafránková. Před pouhými dvěma dny přitom oslavila své 68. narozeniny. O úmrtí… (více)

Zemřel herec Jiří Hálek

Zemřel herec Jiří Hálek

19.12.2020

Ve věku 90 let nás včera opustil český filmový, televizní a divadelní herec Jiří Hálek. Rodným jménem Hugo Frischmann vystudoval pražskou DAMU a ve filmu se poprvé objevil v roce 1948 v kraťasu… (více)

České lázně ve filmu

České lázně ve filmu

28.10.2019

Česká města se v průběhu let stala kulisou pro mnoho filmových tvůrců. Zrakům lokačních z českých i zahraničních filmů neunikla ani lázeňská města. A zájem o ně mezi filmaři stále je. Na výlety po… (více)

Reklama

Reklama