Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Ondřej SoukupHrají:
Zdeněk Svěrák, Andrej Chalimon, Libuše Šafránková, Ondřej Vetchý, Stella Zázvorková, Ladislav Smoljak, Irina Bezrukova, Silvia Šuvadová, Lilian Malkina (více)Obsahy(1)
Laskavá komedie o muži, který se domníval, že už nemůže být hůře a netušil, že právě prožívá nejkrásnější chvíle svého života. Františkovi už prošedivěly vousy. Kolja ještě nedosáhl školního věku a setkali se díky tragikomické životní situaci. Ti dva zůstali nakonec sami.Starý mládenec a kluk, kteří si navzájem nerozumějí a to ve všech směrech. Čeká je dlouhá a složitá cesta za úsměvem a láskou... (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (744)
Útok na divácké emoce možná trochu přímý a možná i trochu průhledný, nikoliv však násilný, nepřirozený, či lacinný. Souznění starého mládence a mladého kloučka vyústí v opravdu příjemně emocionálně zabarvený příběh, nad kterým vůbec není ostuda uronit slzu... A prvotřídní herecké výkony s kvalitní režií jen potvrzují světovost tohoto filmu. 8/10 ()
"Kolja, ty něboj sa, hlavně nikam něuběgaj, my si tě najdem. Zdravstvuj! Konec hlášení v ruském jazyce." Milej zlatej violoncellista Louka mě bavil jako skvělý lingvista, majitel čemodanu, sexuální loudil i kritik krav - těch zelených a nenažraných. I to zasazení příběhu do kontextu historických událostí se mi líbilo, ale taky jsem si bystře všiml, že se mě někdo snažil trošku citově vydírat a to já zase moc nemusím. ()
Svěrák (otec) umí psát příběhy, které obsahují silné a vtipné scény, a Svěrák (syn) je umí poutavě a půvabně převést na celuloid. Ano, KOLJA je prvoplánová a až hanebně vykalkulovaná sázka na jistotu, ale je zkrátka velmi profesionálně zpracovaný, zahraný a ve vší své sentimentalitě relativně decentní a i funkční. Film ze zcela pochopitelných důvodů jedněmi milovaný, druhými nenáviděný (přestože svým vyzněním je naprosto nekontroverzní). Ovšem moc by mě zajímalo, jak by byl v naší zemi přijímán, kdyby toho zlatého plešouna (a i ty další významná ocenění) nakonec nedostal... 80 % ()
Starej Svěrák zase jednou ukázal, že takhle dobrý scénáře tu píše v podstatě jenom on. A mladej Svěrák zase to, že to umí poskládat. Nemůžu říct, že bych tenhle film nějak aktivně vyhledával, když ho někde dávají, ale když jde, tak ho dokoukám. Je to místy veselé, místy smutné, místy dojemné... a všechno to funguje dohromady, čemuž hrozně pomáhá dobře trefená hudba, kamera a střih. Oskar asi právem. Ukazuje se, že některé typy příběhů jsou - pokud se udělají dobře - univerzální a pochopí je kdokoli na světě. ()
Zážitek z kina, kde po skončení filmu diváci naprosto spontánně vstali a začali tleskat se nezažívá každý den. Možná to bylo všechno vykalkulované směrem k Oscarům, ale když film jako celek tak krásně funguje, tak to určitě není chyba :-) Každý režisér přece ve skrytu duše doufá, že by zrovna ten film, který natáčí mohl zafungovat jak na diváky, tak na "odborníky", aby byl nominován. Škoda jen, že na DVD verzi chybí povídání hrobníkům o koncertu v NY. Ve vystřižených scénách to není ono. ()
Galerie (28)
Zajímavosti (100)
- Hledání titulního chlapečka (nakonec Andrej Chalimon) bylo opravdu úmornou castingovou prací. Toto je úryvek z dobové reportáže v časopisu Cinema, zachycující malou část konkurzů, které proběhly v Moskvě na začátku roku 1995: "Přichází chlapec hrubších rysů. Za ním se do malé místnosti, ve které konkurs probíhá, hrne typická Ruska středních let. Nechce svého ztrémovaného synka nechat napospas filmařům a koneckonců sama ví nejlíp, jak je přesvědčit o všestranném talentu své ratolesti. Oba Svěrákové jsou velice vlídní lidé a nemají to srdce, aby maminku i jejího syna, který se na roli Kolji nehodí už díky své gangsterské fyziognomii, rovnou vykázali. Chtějí tedy vypustit kreslení a rovnou přejít k herecké etudě. Marně. Chlapeček začíná na povel té dobré ženy odříkávat slova, která by v jiném podání možná byla poezií. Když s nekonečně dlouhou básničkou skončí, pokouší se Zdeněk Svěrák zkoušku přerušit. Bohužel, začíná větu slovíčkem 'charašó'. Ruska to chápe jako pobídku k dalšímu předvedení těžce nabytých dovedností. Synáček umí i anglicky, což vzápětí dokazuje nepopsatelným zpěvem známé odrhovačky 'Happy Birthday'..." (NIRO)
- Kvôli scéne, kde mal fotograf (Filip Renč) pôvodne hrať starožitníka a ponúkať Loukovi (Zdeněk Svěrák) za brošňu nájdenú v žľabe "päť možno desať korún", boli na hodinu odstavené trolejbusy, aby nerušili v zábere cez výkladnú skriňu na ulicu. Renč ale nedokázal ani za túto dobu prispôsobiť intonáciu hlasu a s podobným výrazom opakovať predpísaných pár viet. (Raccoon.city)
- V původním námětu Pavla Taussiga, nazvaném "Trabantstory," byl hlavním hrdinou Jaromír, který byl sice také starý mládenec, ale jinak nezajímavý člověk, o kterého ženy neměly zájem. Nesídlil v romantické pražské věži, nýbrž v docela obyčejné panelákové garsonce na malém městě. A nehrál na violoncello, ale pracoval v knihovně či snad nějakém archívu. Jeho jedinou větší radostí měla být zahrádka, na níž měl pěstovat všechno možné. A právě kvůli nákladům na zahrádkaření by potřeboval trabanta, kvůli němuž souhlasil s fingovanou svatbou. (NIRO)
Reklama