Režie:
Nicolas Winding RefnKamera:
Morten SøborgHudba:
Peter PeterHrají:
Kim Bodnia, Zlatko Burić, Laura Drasbæk, Slavko Labovic, Mads Mikkelsen, Peter Andersson, Levino Jensen, Thomas Bo Larsen, Lars Bom, Nicolas Winding Refn (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Po komplikovaném a neúspěšném obchodu s heroinem přijde drobný drogový dealer Frank o peníze i o zboží a ocitne se v obrovském dluhu u balkánského narkobarona Mila. Frank se tváří v tvář Milově rostoucí frustraci pokouší splatit peníze, ale čas plyne a tlak narůstá. Dealer, dánský kriminální thriller z roku 1996 a debut Nicolase Windinga Refna, je adrenalinová jízda po kodaňském drogovém podsvětí. Zároveň se jedná o herecký debut známého dánského herce Madse Mikkelsena. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (273)
Tímhle mě Refn naprosto rozsekal a zničil. Od první minuty až do konce se nepřestává tlačit na pilu, Kimovi se posere úplně všechno a postupně přestává jít o fet, přestává jít o love, ale jde spíše o to, jestli je lepší nechat si svoje tělo v garáži rozporcovat srbskou mafií a nebo raději sám skočit do řeky se šutrem u nohy. Je to kurevsky napínavé, rychlé a natočené s nezaměnitelným stylem. Vysmaženej Mikkelsen a Jugoslávec Milo to mají těžce pod kontrolou. Usoplenec Guy Ritchie může akorát čumět. ()
Drsné. Syrové. Nemilosrdní. Sehrané a snímané se silnou dávkou autenticity. Ufff... Někteří severští filmaři se vážně s ničím nepářou, jak to vidět i zde. Od počátku jsem byl vtažen do realistické atmosféry dosažené ruční kamerou a zároveň atraktivního dění s neustálým napětím. Ač ono napětí zde někdy nevychází přímo z gradaci zápletky, prakticky neustále se odvíjí z depresivních pocitů, věčné nervozity a strastiplných situací hlavního antihrdiny Franka. Z počátečního nadšení ze skvělého a hutného thrilleru jsem se postupně dostával do fáze menšího šoku a pocitů odpudivosti z vybraných scén či nekonečných dialogů o pervezních koníčcích dealerů, aby mě film v závěrečné třetině hodil do totální úzkosti a stále závratněji zesiloval skličující depresi. Děsivý obraz společnosti v partě mužů, kteří veškerý smysl života zúžili na drogy, prachy, mejdan a sex, propolouvá v obraz psychologický s ukázkou pravidelné destruktivní proměny člověka uprostřed pasti drogového podsvětí, zčásti v cynickou zrůdu, zčásti v oběť marně toužící po úniku. Dodávám, že rovněž snadného úniku nebylo ani pro mě, když mě film po celý čas tak pohltil a vkrádal se mi pod kůži daleko víc, než bych si vzhledem k tématu přál. V posledních 15ti minutách se celý ten kruh úzkosti, cyklicky nekonečných dluhů a problémů a vrcholící brutality roztočil tak závratně, že jsem raději začal občas koukat po bytě i mimo obrazovku, abych u toho úplně nesešílel. Kim Bodnia, kterého jsem viděl teprve podruhé (po komedii V Číně jedí psy), ztvárnil ústřední roli excelentně a zároveň v sobě má charisma, kterým dokáže film táhnout. Za tak pohltivý sugestivní zážitek a zajímavě ztvárněnou hlavní postavu, která ve mě budila už z podstaty odpor, ale občas i sympatie a jindy až lítost, hodnotím film i přes kus hořkosti pozitivně. [85%] ()
surový drogový dánsky akčný film točený dokumentárnym štýlom/kamerou na 35 mm ako debut "divokého" mladého autora, ktorého vykopli za akýsi "priestupok" z NYU, natočený na základe jeho krátkometrážneho predošlého filmu. stupňujúce nepätie, dusivá atmosféra, nebezpečné figúrky a všetko spejúce do nvyhnutného otvoreného konca. špina ulice a čistota kokaínu sa tu miešajú a vytvárajú drsný nočný koktejl. ()
Marně hledám solidní gangsterku, tahle sračka do jejího žánru vůbec nepatří. Jestli se má žánr stavět na třech přivandrovalcích odnikud, jsem tipovala zprvu na rusáky, a story smažek, kteří jsou mrtví od první dávky, tak je něco špatně. Vzhledem k roku vzniku se snažím odpustit kamerovému šílenci, zřejmě si šlehal častěji než měl, a taký snímačům, kteří asi chtěli kontrastem tmy navodit cool atmosféru hnijícího brlohu. No nic i špatná zkušenost je zkušenost, uvidím jestli navážu dvojkou a trojkou. Závěr jasně nabádal diváka k pokračování... Mě spíš napadlo, že kdyby Frank raději nastartoval káru a navždy odfičel, ušetřil by tvůrcům práci a divákům nervy. ()
Syrová dánská krimi s tak důvěryhodně realistickou atmosférou, že vás vtáhne do děje lépe a rychleji než naprostá většina obdobné americké produkce. Frank (Kim Bodnia), malý překupnický hajzlík a zlodějíček, se spolu s notně vymaštěným kamarádem Tonnym (Mads Mikkelsen) vcelku úspěšně a bezstarostně poflakuje po kodaňských ulicích a podnicích, ovšem jen do chvíle, než mu selže jeden větší kšeft a nebezpečně mu naroste dluh u partičky srbských chlápků, co si potrpí na férové jednání a nesnášejí křivárny a lhaní. On si sice třeba Radovan s vámi přátelsky pokecá o jídle, ale když mu jeho šéf Milo řekne, bez zaváhání vám otevře nožem koleno. Takže Frank by měl začít rychle shánět peníze... Jednoduchý příběh, ale skvostný scénář i režie. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (14)
- Film je věnován Peteru Refnovi (1941–1994), strýci Nicolase Winding Refna. (Witta)
- V ložnici Vic (Laura Drasbæk), kde Frank (Kim Bodnia) přechovává drogy, lze vidět na zdi plakát někdejší skupiny Roba Zombieho - White Zombie. Od stejné skupiny ve filmu zazní píseň "Super Charger Heaven". (DanteZ)
- Milo (Zlatko Buric) má vo svojom podniku plagát, na ktorom je Željko Řažnatović – vojnový zločinec, ktorý počas občianskej vojny v Juhoslávii viedol dobrovoľnícku gardu zvanú "Tigri" a spáchal veľké množstvo masakrov na civilnom obyvateľstve. (Jello Biafra)
Reklama