Režie:
Zdeněk TroškaKamera:
Josef HanušHudba:
Karel VágnerHrají:
Helena Růžičková, Stanislav Tříska, Veronika Kánská, Broněk Černý, Jiří Lábus, Jaroslava Kretschmerová, Jiří Růžička ml., Josef Stárek, Luděk Kopřiva (více)Obsahy(1)
Opět se vypravíme do svérázné jihočeské vesnice Hoštice, abychom se setkali se známými postavami. Jedná se o rodinu Škopkových a její trable s připravovanou svatbou dcery Blaženy s Vencou Konopníkem. Všechno se zkomplikuje, když Blaženina zhrzená sokyně v lásce Miluna využije situace kolem nemanželské dcery živočicháře Bédi s někdejší instruktorkou autoškoly Gábinou a potvrdí živočichářovu lež, že dítě je Vencovo. Všeobecný zmatek, vyvolaný nesmiřitelným bojem Škopkových s Konopníkovými, ještě zesílí, když přijde zpráva, že televize chystá reportáž z místního JZD. V příběhu, plném bláznivých gagů, slovní i situační komiky, se setkáme i s dalšími známými - farářem Otíkem, pobožnou Cecilkou, zpívající paní učitelkou Hubičkovou, předsedou JZD, živočichářem Béďou a dalšími. (TV Nova)
(více)Recenze (653)
Zlomové dílo Zdeňka Trošky... K tomu zlomu dojde zhruba v polovině filmu, kdy se do té doby úsměvná nenáročná letní komedie mění v nezábavnou křeč naznačující jakým směrem se do budoucna vydá nejen hoštická série. "My už dnes se máme lépe než zítra," tak zůstává nejen nesmrtelnou, ale i vskutku prorockou hláškou nejen pokud jde o další Troškovu tvorbu. ()
Růžičková je skvělá, ale jinak to celkově stojí za prd. Akorát u prvotřídního dabingu porna a pořadů o svatých jsem se vyloženě zasmál, ale krom toho slabota. Z dětství mám Slunce seno spojeno s dvěma hodinami skvělého humoru, leč tato představa se dnes jeví více než komicky. Jako malému mi zřejmě stačilo málo... 50% ()
Každý deň sa nevidí, aby sa plátnom preháňala echt paleolitická venuša. Stará dobrá matriarchálna Magna Mater ochraňuje rodinný kozub až triesky (šípky) lietajú a na milosť dokonca berie i starého, hoci ten má hnusné k a nikdy nevidel (alfa) samicu s tvrdým (i). Ex-Magna Mater je vypoklonkovaná mimo jaskyňu a tajne buduje Stonehenge, resp. zbiera suiseki ("Maminko, k čemu jsou vám v posteli kameny?!"), velebný šaman sa dovoláva Panenky Skákavej a divožienka Kelišová žije len prirodzeným procesom nadobúdania informácií nevyčísliteľnej hodnoty. V dome i na priedomí sa odohráva ukážková biedermeierovská trojgeneračná pohoda so zdôraznením pojmov ako sú dôstojnosť, zbožnosť, prívetivosť... Tento film mal už v čase vzniku kultový status a jeho dnešné desivo nízke hodnotenie si vysvetľujem jedine skresľujúcou optikou šialených hrôz, ktoré Troška začal produkovať po revolúcii. Ako vidím, bratia Česi si túto drasticko naturalistickú hypercrazy komédiu so zmyslom pre extrémne burleskný humor a neodolateľným paradokumentárnym drajvom v posteľových a stolových konverzačných scénach nijak zvlášť nepovažujú. Tak im treba. Mám šťastie, ja som si ju kráľovsky užil. PS: Marie Švecová nebola amatérska herečka, pred prvou klapkou mala kompletne naštudovanú Stanislavského metódu. ()
Vrchol žánru agro komedie. Něco tak ukrutně buranského a křupanského se hned tak nevidí, sleduji to s podobnou rozkoší, s jakou si občas vyslechnu píseň zábavovkové kapely. Je to tak blbé, až to rozesmívá. Upřímně naivní, prvoplánové a přitom svým zvláštním způsobem zvrhle pravdivé. Blbost některých gagů je tak krystalická a neředěná, že mě dostávají i na stý pokus. Troška je sice daleko za hranicemi vkusu, ale přesto si dokáže držet určitý standard a hrubý mustr, který filmu dodává jakous takous ucelenost. Pokud chci vidět skutečnou esenci českého vidláctví, pustím si Slunce, seno a pár facek. Nehodlám řešit, zda je to taková vidlárna záměrně, či nezáměrně. Prostě to fachá. Pravý filmový kompost s nezapomenutelným aromatem kravského trusu a hnoje. ()
Prostřední díl hoštické lidové estrády se Troškovi drolí pod rukama zdaleka nejméně. Nejenže je zde dostatek zabijáckých gagů, které z úst dokonale přirozených herců zasáhnou terč opakovaně, ale tentokrát se jakž takž daří i rozvinout nějaký příběh a dodat tomu nezávaznému buranskému blbnutí nějaký směr. A skutečně, závěrečných pár minut to "rozsekne" opravdu svérázně a účinně. Ač to skoro nerad přiznávám, tahle upřímná fraška patří dle mého do zlatého fondu českých komedií - škoda ohyzdné Erotiky. ()
Galerie (24)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (68)
- Ve scéně, kdy si Škopková (Helena Růžičková) s Konopníkovou (Marie Pilátová) hází přes plot věci, má v prvních dvou záběrech Škopková bílou zástěru. Když vyjde z domu a rozhazuje svatební cukroví, má už na sobě "zástěru" modrou. (CrownThomas)
- Zdeněk Troška pochází ze Strakonic. Nebyla proto náhoda, že u Miluny (Petra Pyšová) v hospodě pronese Gábina Tejfarová (Kateřina Lojdová) frázi "Zlatý Strakonice". (JARDAHONDA)
- Mezi prvním a druhým dílem je časový rozestup maximálně dvou měsíců. Lze tak usoudit z těhotenství Blaženy (Veronika Kánská), žní apod. Současně však za stejnou dobu stihl Šimon Plánička (Pavel Kikinčuk) dostudovat, jít na vojnu, přičemž nástupní termíny byly duben a říjen, a jeho otec si pořídil novou manželku. (CrownThomas)
Reklama