Režie:
François TruffautKamera:
Pierre-William GlennHudba:
Georges DelerueHrají:
Jacqueline Bisset, Valentina Cortese, Alexandra Stewart, Jean-Pierre Aumont, Jean-Pierre Léaud, François Truffaut, Nathalie Baye, Jean-François Stévenin (více)Obsahy(1)
Pohled do zákulisí jednoho natáčení a do lidských duší posedlých filmem. „Natáčení se podobá jízdě dostavníkem na Divokém západě, zpočátku to vypadá jako pěkný výlet, ale brzy začnou všichni pochybovat, zda dojedou k cíli," říká Francois Truffaut v komentáři ve svém filmu Americká noc.
„Americká noc" je způsob natáčení, při níž se noční scény natáčejí s použitím speciálních filtrů na kameře ve dne. Film o filmu, přibližující práci od prvního dne natáčení do rozchodu filmového štábu, je především osobním vyznáním Truffautovy lásky a posedlosti tímto médiem. Jeho vášeň cítíme z každého dialogu, narážky, z každého metru filmu. Je to polyfonie lidských vztahů, skrytých vyznání, vědomí zodpovědnosti, lásky i žárlivosti. To vše jen potvrzuje jiná režisérova slova: „Filmy jsou harmoničtější než život."
Truffaut sám ztvárnil roli režiséra a přitom se při vlastním natáčení potýkal s mnoha technickými a organizačními problémy. Za svůj hold filmovému umění získal Oscara za nejlepší zahraniční film.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (250)
Jak už je zde psáno, Americká noc není bezchybný film. Upřímně, vzhledem k hodnocení a celkové auře této pocty filmovému řemeslu jsem očekával větší bombu. Jako vždy v evropských filmech z této doby, štvaly mě chvílemi hrůzné postsynchrony, zmateně vyhlížející střihová skladba, nebo občasně podivné herectví. Ale to všechno jsou dílky filmové skládačky, která zrovna k Truffautovi, vzhledem k popelu, z jakého povstal, patří. Přese všechno je Americká noc snímek, který prýští láskou ke kinematografii a proto mu s podobnou láskou odpustíte kdejakou chybku. Truffaut byl král cinefilů, Americká noc budiž toho důkazem. 7/10 ()
Tak to byl pro mě hluboký ponor do zákulisí z natáčení filmů před téměř čtyřiceti lety. Z celého filmu je jasně vidět, že Truffaut do toho dal nejen kus svého já, ale hlavně velký kus svého srdce. Nemám ani ponětí o tom, co všechno se odehrává za tvorbou takového filmu a proto jsem vděčná, že jsem alespoň malý kousek toho všeho mohla vidět i když tomu už je pár let nazpátek. Nejen spoustu elánu, nadšení, úsilí a námahy, ale také co všechno jsou ochotni podstoupit, včetně ztráty svého soukromí je pro nás až někdy těžko pochpitelné. Každý človíček na place byl nějakým způsobem důležitý a ochotný udělat cokoliv pro film i když se nám někdy mohlo zdát, že jde o pouhé maličkosti. Myslím, že právě Nathalie Baye tam řekla pro nás dost neobvyklou hlášku : "Pro film bych mohla opustit chlapa, ale nikdy film pro chlapa." To samo o sobě svědčí o mnohém. A zakončím to ještě slovy, co řekl sám Francois Truffont : "Filmy jedou dopředu jako vlaky, jako noční vlaky........" ()
Dnes již klasický snímek francouzského režiséra Françoise Truffauta, který je poctou filmařskému řemeslu a všem, kdo se v něm pohybují. Na půdorysu natáčení filmu sledujeme osudy režiséra, jeho vztahu k ženám, herců… A každý ten život se sebou nese tragikomické rysy, jako ostatně u každého z nás. DVD: Moc bonusů zde nenajdete. Úvodní slovo francouzského filmového historika Sergeho Toubiany (dají se pustit GB titulky) vysvětlí okolnosti vzniku filmu, a pak si již jen můžete pustit komentář herců, bez titulkové podpory. DS: JL: Film 4/4, Bonusy 1/4, Zvuk 2/4, Obraz 2/4 ()
Vpravdě tuze zajímavá záležitost z prostředí natáčení filmu. Ukazuje běžné všední problémy filmového štábu, rozmary hvězd a touhu po ukončení filmu včas. Ne vždy se ale vše vyvíjí tak, jak by si všichni přáli. Scénář nepíše jen fantazie, ale i sám život. Postava Alfonse byla naprosto skvěle napsaná.:"Myslíte si, že ženy mají kouzlo?" ()
Tento film niekoľko rokov ležal u mňa na poličke s tým, že som nemohol nabrať odhodlanie si ho pustiť. Videl som pred ním viacero Truffautových filmov, no žiadny ma nejako špeciálne neoslovil, aj keď z francúzskej novej vlny mi sadol práve on najviac. Tento film ale všetko zmenil, je to úžasný "film o filme", ktorý musí nadchnúť každého milovníka filmov. ()
Galerie (78)
Zajímavosti (13)
- První volbou pro roli Julie (Jacqueline Bisset) byla Jean Seberg, ale její angažmá nevyšlo. (ČSFD)
- V jedné scéně si režisér Ferrand (François Truffaut) a kameraman Walter (Walter Bal) prohlíží fotografie herečky Julie Baker (Jacqueline Bisset). Ferrand zmíní, že si ji pamatuje „z filmu s automobilovou honičkou“, čímž odkazuje na film Bullittův případ (1968), kde se Jacqueline Bisset objevila. (Baxt)
- Celosvětová premiéra proběhla 15. května 1973 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)
Reklama