Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pohled do zákulisí jednoho natáčení a do lidských duší posedlých filmem. „Natáčení se podobá jízdě dostavníkem na Divokém západě, zpočátku to vypadá jako pěkný výlet, ale brzy začnou všichni pochybovat, zda dojedou k cíli," říká Francois Truffaut v komentáři ve svém filmu Americká noc.
„Americká noc" je způsob natáčení, při níž se noční scény natáčejí s použitím speciálních filtrů na kameře ve dne. Film o filmu, přibližující práci od prvního dne natáčení do rozchodu filmového štábu, je především osobním vyznáním Truffautovy lásky a posedlosti tímto médiem. Jeho vášeň cítíme z každého dialogu, narážky, z každého metru filmu. Je to polyfonie lidských vztahů, skrytých vyznání, vědomí zodpovědnosti, lásky i žárlivosti. To vše jen potvrzuje jiná režisérova slova: „Filmy jsou harmoničtější než život."
Truffaut sám ztvárnil roli režiséra a přitom se při vlastním natáčení potýkal s mnoha technickými a organizačními problémy. Za svůj hold filmovému umění získal Oscara za nejlepší zahraniční film. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (250)

GilEstel 

všechny recenze uživatele

„Dospěli jsme do poloviny příběhu. Na začátku si vždycky přeju udělat hezký film. Když překonáme počáteční nesnáze, moje ambice se zredukují na to, aby se mi film podařilo vůbec dokončit. Začnu zpytovat svědomí a říkám si. Mohu pracovat líp, mohl si do toho dát víc. A teď už ti zbývá jen druhá polovina, abys to dohnal. Od toho okamžiku se snažím vložit do toho, co se objeví na plátně, co nejvíc života. Vypadá to, že natáčení filmu se dostalo na správnou kolej. Hercům jejich role sedí, štáb je dobře sehraný, osobní problémy jsme odsunuli do pozadí. Zvítězil film." ______ Truffautova osobní pocta a vyznání celoživotní lásky k filmařskému řemeslu. A provedl to po svém. Natočil film krásný svou obyčejností a zároveň film, který dovede říci vše, aniž by znásilňoval diváka. 84% ()

Idée_fixe 

všechny recenze uživatele

Tady to žije! :-) Geniální film. Má velká láska. Nabité od začátku do konce, každý detail přepečlivě promyšlen (jak taky jinak - u Truffauta), úžasná a skvěle podkreslující hudba. Ideální film k odpočinku, když potřebuji na chvíli "vypnout" a nic nedělat, ani moc nepřemýšlet, zárověň ale mám chuť na nějaký artový film. Vlastně, na tento film mám chuť v podstatě pořád. ;) A paradoxně mě i stále nutí k přemýšlení. :-D Což mi ale vůůbec nevadí, ba naopak. Docela by mne zajímal i ten "film ve filmu", tedy "Představuji vám Pamelu". Škoda, že ho Truffaut taky nenatočil. :-( :-) Mimochodem - absolutně miluju kostýmovou scénu se svíčkou, a to včetně hudebního motivu. I ty střihy na Truffauta + "cvrkot" okolo jsou prostě nepopsatelné. Pro tu scénu bych třeba do horoucích pekel šla... :-D Miluju tento film s každým dalším shlédnutím víc a víc. ()

Reklama

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

"Americká noc" je filmařský výraz, který označuje natáčení noční scény ve dne, za použití tmavého filtru. Že stejně tak všechny filmy nejsou opravdové a vytvářejí jen nádherné iluze nás přesvědčuje tenhle Truffautův pohled do vlasních řad. V hlavních rolích se objevují vedle opravdových legend například i režisérův oblíbenec J.-P. Léaud nebo krásná Jacqueline Bisset. Jedná se o herecký koncert, který trochu narušuje jen nevýrazná exhibice páně Truffautova, který si střihnul roli (koho jiného než) režiséra. Krásný film. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Co to je ten Váš film? Co je to za povolání? Všichni spolu spí, tykají si, všichni se podvádějí a hrozně lžou." Nikdy jsem nenatočil žádný film. Díky svému antitalentu, netrpělivosti a tomuto snímku, taky žádný nikdy točit nehodlám. Měl jsem totiž jedinečnou možnost spatřit složitost filmařských fíglů, prozkoumat podivné vztahy mezi herci, obrnit se trpělivostí při neustále opakovaných záběrech a také konečně pochopit, že tvorba filmu je proces s mnoha proměnnými a velmi nejasným výsledkem počínání. Na to nemám, ale díky Truffautovi jsem to hodně brzy pochopil. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Okouzlující iluze o okouzlujícím médiu iluzí a lidech i peripetiích, které vznik jednoho takového šálivého díla předchází. Oproti Godardově "Pohrdání", které se zaměřuje na filosofické ideály spojené s filmovým uměním a tvůrčím procesem, se Truffaut věnuje vyloženě banálním epizodkám z natáčení a melodramatickým zákulisním techtlím, které spojuje s upřímným vyznáním vůči filmu ne ve smyslu díla, nýbrž procesu i stavu mysli. "Americká noc" se stala iniciátorem dramatického rozbratření Godarda a Truffauta, když Godard, pobouřen trivialitou a falší snímku, napsal svému dlouholetému kolegovi a příteli rozhořčený dopis, na který následovala neméně nevybíravá odpověď. V řadě ohledů lze s Godardem souhlasit. Filmy jsou průsečíkem peněz, politiky a sexu, což "Americká noc" buďto vyloženě ignoruje, nebo zkouší bagatelizovat zahráním do úsměvných epizodek. Také nelze popřít, že Truffaut sám sebe ve svém filmu idealizuje. A to nejen, když zamlčuje své avantýry s herečkami. Navíc tím, že je z figury kinu a tvorbě oddaného režiséra, kterého sám ztvárnil, deleguje do postavy naivního a floutkovatého herce v podání Léauda, tak navíc zcela pomíjí celou mocenskou i fetišizující rovinu těchto vztahů. Jenže právě o to v zásadě v "Americké noci" jde, byť by to sám Truffaut takto neřekl. Je to vyznání režiséra, který bilancuje svůj vztah k filmu a říká, že není (pouze) filosofický a analytický, ale v prvé řadě se jedná o vášeň. Godard neustále hleděl dopředu a nešlo mu jen o nastolení nového filmu, ale ve výsledku o neustálé zavrhování aktuálního a hledání nového výrazu. Truffaut se naproti tomu vrátil zpět na začátek, ke svému obdivu a okouzlení filmy i samotným procesem jejich vzniku, kde faleš a přetvářka slouží k vytvoření opojných iluzí. "Americká noc" pak nevyhnutelně je meta-iluzí, jež pohledem do zákulisí nechce celkovou auru filmů bořit, ale naopak ji utužuje. Proto také ve své zdánlivé každodennosti a naivitě je nejen vykalkulovanější a zrádnější, ale také omamnější a dojemnější než "Pohrdání". Ještě více než filmaři a filmoví fanoušci musejí "Americkou noc" milovat zaměstnanci PR oddělení hollywoodských studií. Představuje totiž ideál, k němuž sami směřují ve svých "makning of" promo videích, která jsou stejně manipulativní, stejně umně zastírají svou vnitřní politiku i reálné stinné stránky a stejně náramně v nás vzbuzují dojetí i živí naší lásku k celému tomu kolotoči iluzí. ()

Galerie (78)

Zajímavosti (13)

  • Při udílení cen Akademie v roce 1975, když Ingrid Bergman přijímala Oscara za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli ve filmu Vražda v Orient expresu (1974), oznámila divákům, že si velmi přála, aby cenu získala Valentina Cortese (Séverine) za svou roli ve snímku Americká noc. Dodala, že sama pro ni hlasovala. (Pavlínka9)

Související novinky

Litoměřice poosmé

Litoměřice poosmé

02.08.2008

Karlovarský filmový festival před pár týdny skončil, Letní filmová škola je v plném proudu, ale pokud stále nemáte dost, můžete vyrazit třeba do Litoměřic. Tam se již poosmé koná filmový festival,… (více)

Maestro di violino

Maestro di violino

10.10.2006

Joseph Fiennes, mladší bratr slavnějšího Ralpha Fiennesa a hvězda oscarového trháku Americká noc), Lena Headey (300) a šušká se i o účasti velkého Gérarda Depardieu, kterému by bílá paruka a volánky… (více)

Reklama

Reklama